mummie mammaen Skrevet 23. august 2009 #1 Skrevet 23. august 2009 Vi sliter så veldig med vår gutt på 4 og ett halvt år når det gjelder å legge seg. Har som rutine og lese 2 bøker synge nattasang også er det god natt. Men da starter sirkuset. Står og hyler og skriker, kommer med påskudd: tørst, sulten, må på do, legge over dyna, ikke trøtt. Ja alt han bare kan finne på. Ble sånn etter at han sluttet med smokk for ett halvt år sia. Jeg og pappaen er på samenbruddens rand og så sliten av dette. Vet at man ikke skal heve stemmen, men er ekstremt vanskelig når han styrer som han gjør. Skal styre alt og alle. Virker som han er livredd for å glipp av noe. Sjelden han sovner før 22, 22.30 om kveldene. Legger seg i 20 tiden. Vurderer nå å ta kontakt med lege og høre om han kan få sovemedisin for en periode. (Vallergan) Er det noen som sitter med like erfaringer? Og jeg mottar tips og råd med ett stort takk ;-)
Anonym bruker Skrevet 24. august 2009 #2 Skrevet 24. august 2009 Huff, hørtes slitsomt ut! Er han våken av seg selv om morgenen, f eks kl 0600-0630? Om han er det, er det nok bare å konstatere at han tilhører den sjeldne rasen som sover så dypt at de faktisk ikke trenger mer søvn, og at han faktisk kjeder seg til han er trøtt. Da må man glømme "boka" og hva den sier om søvnbehov for en gutt på 4-5 år og forholde seg til virkeligheten: Et barn som sover kort og dypt. Og så legge gutten kl 2130-2200, ikke kl 2000. Surt med tanke på voksentid, men dagens alternativ er ikke bedre! Er han derimot trøtt om morgenen, eller må ha en middagslur, blir saken en annen. Det første jeg ville gjort var å fjerne middagsluren. Kort og brutalt. For er det DENNE som gjør at han ikke er trøtt om kvelden er det absolutt ingen grunn til at han skal sove på dagen! Ellers ville jeg startet med vekking kl 0630 (og voktet nøye på at han ikke fikk ta seg en hvil i løpet av dagen). Et par sure dager, så tenker jeg snart at søvnbehovet dukker opp i tide om kvelden.... Da måtte han bare "læres" når dagen starter og slutter. Dette er ikke noe man lærer selv, verken som liten eller som stor. Og noen har mer legning i retning av å flytte dagen enn andre. Man skal ikke legge seg før man er trøtt, verken barn eller voksne. Men det gjelder jo å sørge for at gutten ER trøtt kl 2000, om han ikke har ekstremt lite søvnbehov. Tidlig vekking (og lev med pottesur gutt et par morgener, det er en overgang!) ingen middagslur, godt med aktivitet på ettermiddagen, fysisk og mentalt, men ro ned senest en time før "god natt"! Og gjerne også den gamle "hestekuren" for å få barn til sovne: Et varmt og godt bad før kveldsmaten (her må badekaret eller badebaljen fram, dusj gjør ikke samme nytte, furunåler eller furunålssalt i badevannet gjør underverker), en kveldsmat som inneholder rikelig med rogn, kaviar eller (aller helst) kokt/stekt torskefilet (ypperlig pålegg på ei brødskive, gjerne sammen med litt majones) og litt lunken melk/kakao. Og så BUMS i køya i et vel utluftet og kjølig soverom (etter at du først har sjekket ut de vanlige unnskyldningene, tørst, sulten (neppe, siden han nettopp spiste...), toalettet, etc). Om han da ER trøtt tviler jeg på dere rekker hele "ritualet" før du hører "Z-Z-Z-Z" fra senga! Torsk (og rogn og kaviar, som jo er laget av torsk) inneholder nemlig et stoff som fungerer som naturens egen sovemedisin. Melk forsterker virkningen, særlig om den er lunken, litt honning i melka likeså, særlig lynghonning. Kokt filet inneholder litt mer "medisin" enn stekt, lunken mer enn kald. Ta også gjerne og sitt ved siden av ham et par kvelder helt til han faktisk sovner. Da blir det mye lettere å sovne, da VET han at han ikke går glipp av noe! Men sitt i taushet, bare slik at han vet dere ER der, ikke holder på med noe "spennende" andre steder. Vil tro 15-20 min holder, om han er trøtt. Og ganske snart det halve. Før man avvenner med dette. Gi ham da gjerne selv valget om dere skal sitte eller ikke, og la ham samle X de dagene dere sitter (X om dere sitter aldri så lite!). Når han har .... dager uten kryss, blir det en kosebamse i premie! Den kan gjerne være forhåndsinnkjøpt sammen med gutten, slik at han vet at den "venter" på å få bli vennen hans.... Men den bor altså hos DERE til han har tid til å kose med den om kvelden.....
Anonym bruker Skrevet 24. august 2009 #3 Skrevet 24. august 2009 Vil bare si at det er feil at man ikke skal legge seg før man er trøtt. For barn er det viktig å legge seg før man er for trøtt. I tillegg så er det svært viktig med faste rutiner eks -barne-tv er ferdig, da går du på badet. Vi leser en bok og så er det senga. Du kan ikke tvinge ham til å sove, men du kan tvinge ham til å ligge stille i senga si. Antakelig, vil jeg si til HI, at dere gir etter på et eller annet tidspunkt, det er derfor han prøver å styre. Han får det antakelig til. Dessuten holder han dere jo i ånde når dere gir ham oppmerksomhet for å lage bråk i leggetiden. Ikke snakk til ham etter at dere har sagt god natt. Det er veldig effektivt. Fortell ham på forhånd hva som skal skje i kveldstellet. Når han ligger i senga får han IKKE mat, drikke, ekstra ditten og datten, det må dere fortelle ham på forhånd. Hver kveld. Dere sørger for at han har spist i rimelig tid før sengetid (og da ikke sukkerbomber) og fått drikke før han legge seg. Jeg antar også at han ikke sover på dagen. Vær standhaftige, det er ofte der man trår feil, man gir etter tilslutt "for han gir seg jo ikke".. men det kommer han ikke til å gjøre så lenge dere gir dere "tilslutt". Og så synes jeg leggeritualet deres er for langt, gjør det kortere. Lesing kan gjøres i sofaen i stua, feks, så han lærer at i senga så roer vi oss og sover. Lykke til. Det er svært få tilfeller man trenger sovemedisin, dere må bare være sterke. Finn rolig energi inni dere, og bestemthet og ikke gi dere. Det er dere som er ledere i familien.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2009 #4 Skrevet 24. august 2009 Man skal IKKE legge seg før man er trøtt! Det utvikler et "hat-forhold" til senga! Man skal så absolutt legge seg før man er overtrøtt, eller "for trøtt" som 11:17 skriver!
moota m storebror&lillebror Skrevet 24. august 2009 #5 Skrevet 24. august 2009 Jeg tror også dere gir etter siden han ikke gir opp. Jeg hadde kjørt samme metode ca, som nr.2 anonym her skriver. Med faste rutiner, fortelle hva som skal skje, og fortelle at dette ikke går mer, nå må du lære deg at det er kveld når vi sier godnatt og går ut. Kan han ha en bamse, en kos el. med seg? Noe som han er trygg på og som han kan ha der hele natten. Et glass vann ved senga er også kanskje en ide? Dere må ta hardt mot hardt!! Storesøster fikk noen slike ideer rett før vi flyttet, lå å ropte på mamma i gjerne 30 min. Men når jeg hadde vært oppe og visste at alt var i orden, det var bare baby trenger ny bleie eller kan du kle på den buksa heller ol. så lot jeg henne ligge. Det gikk vel 3 kvelder slik så var den slutt. Barn gir opp om man ikke gir etter. Lykke til!! =)
Anonym bruker Skrevet 24. august 2009 #6 Skrevet 24. august 2009 For noe tøys, anonym 11:31, det utvikler ikke et hatforhold til senga og legge seg før man sovner. Vi har faste leggetider til alle våre barn, og noen ganger sovner de med en gang, andre ganger ligger de og synger (de minste) litt eller bare ligger og koser seg i ro og fred. Og sånn har de aller fleste jeg vet om det. Det er jo enkelt da, når barna er oppe ca 6.30-7 på morgenen, da er de klare for senga ved 19 tida. Vi har også en 4 åring, og h*n legger seg kl 19. Noen ganger sovner h*n med en gang, andre ganger ikke. Våre barn er glad i sengene sine, og de er ikke alltid tydelig trøtte når de legger seg. De store barna får en liten stund å lese selv på før de må slukke lyset, da roer kroppene deres seg og de blir klare til å gå inn i søvnen. Til HI: kontakt heller en søvnekspert som kan tipse deg.
Anonym bruker Skrevet 24. august 2009 #7 Skrevet 24. august 2009 Jo, anonym 14:17, det gjør man normalt! Selvsagt ikke av å ligge 5 minutter før man sovner, en liten innsovningsperiode har de fleste av oss. Svært få som legger hodet på puta og sover etter 20 sek, selv om jeg faktisk ofte gjør det selv. Men den som legges uten å være trøtt utvikler et hat-forhold til senga, da blir senga ikke et sovested men et strafferedskap! "Jeg ER ikke trøtt, hvorfor skal jeg da tvinges til å være her??" Faktisk nettopp derfor den "gode" gamle oppdragesmetoden "Gå og legg deg!" til en som er ulydig også er direkte skadelig! Senga blir straff.... Og jeg har selv sett dette på et par barn. Legg dem "etter boka" og de blir helt rebelske (barn med vilje lar seg ikke straffe uten å gjøre motstand når de opplever straffen som uforståelig...), legg dem to timer senere enn "boka" og de sover godt. Det er heller ikke "enkelt da, når barna er oppe ca 6.30-7 på morgenen, da er de klare for senga ved 19 tida." som du påstår. "Normalbarnet" stemmer dette for. Men jeg vet om barn på 5 som legger seg kl 2030 og er klar for neste dag før kl 0500! Og jeg vet om barn som legger seg kl 1830 og ikke er klar for neste dag før rundt kl 0800. Akkurat som det er store forskjeller på voksne. Napoleon sov ca 4 timer pr natt, Churchill ca 12. Var noen av dem "feilvare" av den grunn? Og det er nesten samme forskjell på barn også! Noen er nemlig mer "bevisstløse" når de sover enn andre. De drømmer lite og ingenting, men trenger lite tid i senga. Disse er har ofte tendens til mer rasjonell og effektiv adferd, fordi "kunsten å drømme" er mindre utviklet hos dem (de går jo glipp av øvelse hver eneste natt...), men er sjelden de mest kreative, av samme grunn. Andre drømmer det meste av sovetida (enten de husker det eller ikke). De trenger lang sovetid. Søvn blir nemlig SUMMEN av lengde og dybde.... Har man normaldybde trenger voksne 7 - 7,5 time og 6 åringer 11-12 timer. Men det er faktisk "unormalt" (altså mindre enn 50 % sannsynlig) at man har normaldybde på søvnen. Selv trenger jeg 5-5,5, min ektefelle 6-6,5 og min bror 8-8,5. Jeg regner ingen som unormale av den grunn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå