Gjest Skrevet 23. august 2009 #1 Skrevet 23. august 2009 Eldstegutten vår har de siste dagene brått begynt å blunke nesten hele tiden. Vi har fuløgt med på han også når han ikke ser oss - og han blinker da også. Altså ser det ikke ut til å være noe han gjør med vilje. Det er så markant av begge foreldrene mine kommenterte dette uavhengig av hverandre da vi var på besøk i dag. Har spurt han litt, og det klør og svir ikke, han kneker seg heller ikke i øynene (som man gjerne gjør ved nedsatt syn) Nå har jeg søkt litt på nett, og alt jeg kommer over ang barn og overdreven blunking, er knyttet til Tourettes Syndrom. Det begynner ofte med dette, og mellom 18 mnd og 16 års alder. Hyppigst ved 7 års alderen. Gutten vår er snart 6.... Jeg er redd. Kan noen komme med noen trøstende ord og/eller erfaringer rundt dette ?
Storesmurf+Lillesmurfene Skrevet 23. august 2009 #2 Skrevet 23. august 2009 uhm.jeg hadde sånn da jeg var liten, og gjør det til tider nå også..altså i små perioder...men har ikke fått noe sykdom av det enda...er 23... husker tantene mine komenterte dette og jeg fikk dårlig selvtillit.... får håpe det er som du sier da..til 16 år...:S
Meg og bøllegutta!! Skrevet 23. august 2009 #3 Skrevet 23. august 2009 Har ikke noe knkret erfaring med tourettes selv, men jeg googlet litt på "overderevn blunking" og fant jo også det du fant. men det sto også at overdreven blunking er en form for "tics" og at det var vanliig med forbigående tics spes i alderen som gutten din er : ) Er som regel noe helt skyldig ! Det lønner seg aldri å google om sånne sykdomsting. Googler man på " hodepine" kommer det jo opp en haug med treff om hjerne tumor også. men hodepine er som regel noe helt uskyldig det også : ) Se det litt ann. Fortsetter det så kan du jo ta en tlf til legen eller øyelegen.
Storesmurf+Lillesmurfene Skrevet 23. august 2009 #4 Skrevet 23. august 2009 her har jeg klippet og limt fra e nettsted : Forbigående tics ses hos 15-25% av alle barn5. Tourettes syndrom forekommer hos 0,05-3% av alle barn
♥ Jeg og gutta mine ♥ Skrevet 23. august 2009 #6 Skrevet 23. august 2009 Gutten min hadde en periode da han var rundt 2-3 at han blunket så mye. Var ingen som kommenterte det, men vi foreldre la godt merke til det. Jeg tenkte som deg, men plutselig gikk det over. Ikke bekymre deg, la det gå litt tid. Nå var gutten min mye mindre enn hva din er da, men det er sånt som kan komme og gå. Kanskje han er allergisk mot noe? Selvom han sier at det ikke svir eller klør?
Soloho Skrevet 23. august 2009 #7 Skrevet 23. august 2009 Broren min har tourettes. Har også ett søskenbarn med TS. Jeg tror nok at hvis sønnen din hadde hatt TS ville du merket det for å si det sånn. hehe... Det er ikke ticks som er det som er mest fremtredende ved TS, men adferdsproblemer, konsentrasjonsvansker ol. Broren min sov ikke en eneste natt de første tre årene av livet sitt, mens søskenbarnet mitt hadde klippekort på legevakta. De spiste p-piller, drakk lynol, sloss og var fullstendig håpløse. Ticksene er gjerne det minste problemet. Lillepia mi hadde noe greier i seksårsalderen at hun viska etter alt vi sa. ALT vi sa...hehe. Vi fokuserte aldri på dette, men jeg spurte legen min som sa at seksårsalderen gjerne er aldreren for slike tvangshandlinger. Det gikk over...
Emil & Røra Skrevet 24. august 2009 #8 Skrevet 24. august 2009 Det er vanlig at barn får ticks. Det trenger absolutt ikke være Torurettes syndrom !!! Kjenner mange som har hatt enkle ticks i barndommen. Det kan også behandles med enkle kognitive teknikker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå