Gå til innhold

hadde dere turd dette? (økonomi)

Anbefalte innlegg

Skrevet

er alene med en jente på 2år, er selv 22år.

Har 22000 inn per mnd per i dag. og har lyst til å betale ned mest mulig på lånet i mnd.

Boutgifter totalt: 9000

Barnehage: 2500

Mat 3000

Div utgifter (mobil, strøm) 1500

Bil: 1500

Sparing: 1000

= ca 18500.

Må legge til at da har jeg 800 000 i egenkapital og en leilighet til verdi av 1,6mill+ 10 000 på bufferkonto.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer også på hva spørsmålet var. Og på hvorfor h*n sitter med 800 000 på bok dersom boliglånet ikke er nedbetalt? (Antar det, siden de månedlige boutgiftene er såpass høye). Eller mener du HI at du har nedbetalt halvparten, og sitter igjen med et lån på 800 000 (og 800 000 i egenkapital fastlåst i boligen, forutsatt at du får den prisen når du selger?)

Skrevet

Mitt inntrykk: Litt lavt budsjetterte bilkostnader i lengden, selv om du kjører lite. Litt lave strømkostnader med mindre du enten har liten leilighet, helt ny leilighet eller radiatorvarme som betales via "boutgifter totalt".

Ellers et edruelig og fornuftig budsjett. Og en svært fornuftig holdning til økonomi du viser. Skulle ønske flere på din alder viste den!

Skrevet

pengene står så klart i boligen:) Per idag betaler jeg bare 6000 på boliglån, men nå har jeg lyst til å flytte og da får jeg mer lån, da kjøper jeg til 1,6mill og har 800 000 i ek. Så da blir boutgiftene 9000 per mnd: Så da lurte jeg på om dere hadde turd å leve fra hånd til munn på den måten?

Skrevet

Jeg har tatt sjanse på å leve fra hånd til munn. Er ganske ferskt enda, så har ikke noen erfaring med hvordan det er enda.

Skrevet

Det er varmtvann og oppvarming inkludert i felles utgifter+ kommunale utgifter, kabel tv og bredbånd. Jeg jobber i bank, så jeg har svært lav boligrente + gratis forsikringer, derfor den lave bilutgiften (fyller bensin 2 ganger i mnd)

Skrevet

Jeg har 400 000 i boliglån, og da har jeg også 4 000 i "husleie". Det blir tilsammen nå med denne renta ca 7 000. Da renta var litt høyere, så hadde jeg helt opp i nesten 8 000 tilsammen. Så mye varierer det, selv med så lite lån.

Då må beregne at renta vil gå en del opp, for det kommer den til å gjøre. Og klarer du det?

Hvor i budsjettet har du klær, sko og utstyr? Har du regnet med vaskemidler, såper, dopapir osv osv i de 3 000 til mat? Hva med sminke, hårprodukter osv?

Jeg har et hus med varmepumpe, og det er på ca 125 kvm; da må jeg beregne 2 000 i strøm hver måned(nett+strøm).

Bil koster. Skal noe fikses, så blir det fort dyrt. Nye dekk, sommer og vinter. Forsikring, veiavgift.

TV-lisens.

Nei, jeg hadde ikke turt. Ikke med så lite budsjett på mat, og diverse. Det er nemlig helt, helt forferdelig å alltid ha lite penger. Alltid måtte tenke på hver krone en bruker, eller ikke har til å bruke.

Skrevet

Dette, HI, er slett ikke å leve fra hånd til munn, men det er å leve edruelig! Ut fra det du skriver klarer du fint dette om du vil, men jeg vil nok anbefale deg å budsjettere noe mer til bil. Det virker nemlig for meg som om du glemmer en avskrivningspost på bilen, du sliter denne selv om det ikke viser i lommeboka nå! Så derfor bør du nok sette av 1 kr pr km som slitasjekostnad også, slik at du kan reinvestere (regner med at du forstår økonomitankegangen, HI, siden du arbeider i bank). Ellers har du et problem om noen år når du har en nedslitt bil.... Da ender du enten med "ingen bil" eller "dyrere billån" i forhold til det huslånet du nå betaler ned på.

Men utover det, en sindig holdning jeg savner hos mange av dine jevnaldringer. Kjør på!

20:59

Skrevet

Ja, det hadde jeg turt.

Med en bufferkonto på 10 000,- så har du litt å rutte med om det skulle skje noe med bilen f.eks

Ville nok allikevel lagt til litt ekstra på utgifter på bil (generel vedlikehold, forsikring og drivstoff). Samt mer på utgifter til strøm, tlf, innboforsikring, husforsikring, kommunale avg. om dette ikke er inkl. i husleie når du kjøper, TV/viasat/canal digital...internett.

Regner også litt til bruk av klær og at det blir mer aktiviteter på barnet ditt etterhvert.

750,- i uka på mat, er det reelt? Tenker på at dette skal dekke bleier, vaskeartikler som shampoo, vaskepulver, grønnsåpe osv. og da blir kanskje 3000,- i mnd litt lite? Selv om dere bare er 2.

Du har jo levd til nå og vet best hvordan det har fungert. Du høres jo fornuftig ut.

Husleie/lån 9000,-

Mat 4000,-

Barnehage 2500,-

Bil 2000,-

Strøm etc. 2500,-

Klær 1000,-

Sparing/fritidsaktiviteter 1000,-

Totalt 22 000,-

Skrevet

Jeg lurer mest på om du ikke har glemt en del utgifter her? :) Kommunale avgifter, TV- lisens, årsavgift bil, innboforsikring, livs-/ufør-/barneforsikring, internet, bilreparasjoner (EU-ktr. ol) Synes det så litt skummelt ut...10 000 er heller ikke så mye i buffer. Denne blir jo helt tømt hvis noe skjer f.eks. vaskemaskinen ryker, bilen må repareres, PCn går istykker el.

Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldinger. Anonym: 21:22. De fleste avgiftene du nevner over er innkludert i fellesutgiftene+ at jeg har alle forsikringer gratis gjenom jobben. Men jeg ser den at jeg bør øke bilutgiftsposten. Jeg har uten problemer holdt meg til det budsjettet ganske lenge nå,så det har g¨ått greit. Banken mener også at dette skal gå veldig fint, men likevel:/ Tenke,tenke:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...