Gå til innhold

Svangerskapskontroller...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal man virkelig ikke på noen kontroll mellom første kontroll i uke 8-12 og ordinær ultralyd????

Jeg er førstegangs og synes at 2 mnd mellom kontrollene er litt lenge....føler egentlig ikke at legen gjorde eller informerte om noe spesielt...

Hva tenker dere andre om dette???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

slik er kontroller her..

uke 8-12 - fastlegen

uke 14-16 - jordmor

uke 17-20 - UL

uke 24 - jordmor

uke 28 - legen

uke 32 - jordmor

uke 36 - legen

uke 38 - jordmor el. lege

uke 40- jordmor el. lege.

Skrevet

Sånn er det for meg også...synes også det er lenge. Forrige gang hadde jeg en kontroll i uke 8, en i uke 13 og så ul osv

Skrevet

Jeg har automatisk kontroller hver fjerde uke, ultralyd ol kommer i tillegg. Tror det er ulik praksis alt ettersom hvilken lege du har og hvor i landet du bor.

Jeg mener også at det er mulig å be om ekstra kontroller om du ønsker det.

Jeg trodde forresten at førstegangs fødende hadde hyppigere kontroller en flergangs, eller er det omvendt?

Skrevet

Heisann. Det føles veldig lenge for oss som er gravide, men det er faktisk ingen vits i hyppigere kontroller i starten. Det er bortkastet tid for oss og for legene.

I vår kommune er kontrollene lagt opp slik:

Uke 8-10 : legekontroll, blodprøver, vektkontroll, urinprøve, utfylling helsekort

Uke 18-20 Ultralydkontroll ved sykehuset

Uke 24 KOntroll Jordmor.

Deretter er det kontroll kun hos jordmor, legetime ved behov. Kontrollene er på ca i mnd intervall, og ukentlig siste 4 uker.

Skrevet

Takk for svar jenter! Jeg ringte jordmor i dag og snakket med henne, og fikk komme når jeg er 15+6:o)

Skrevet

Her og er det sjeldne kontroller. Og jeg vil ikke gå til jordmor, fordi hun var ubehagelig i forrige svangerskap. Har en del tilleggsting som gjør at jeg mener burde gi meg oftere kontroller, har nevnt det for legen, men foreløpig har ikke legen hørt på meg. Jeg har vært på noen ekstratimer på grunn av blødninger og ekstrem kvalme, men legen vil utenom det holde seg til de sjeldne kontrollene.

Syns det er utrolig at det blir sjeldnere kontroller, kortere liggetid på sykehusene, og sånn eg har opplevd, dårligere oppfølging av gravide. Jeg syns det er veldig dumt, for god oppfølging er viktig. Selv om jeg venter andremann nå, har jeg spørsmål som hadde vært godt å få stilt legen min. Og å huske dem hver gang jeg komemr dit er lettere sagt enn gjort, for jeg er bortevekk i hukommelsen for tiden. Lappene jeg skriver blir igen hjemme uten at det er meningen. Men sånn er det vel. Hormonene mine raser rundt om, det føler til og med jeg.... :) I det store og det hele, jeg ønsker at oppfølgingen blir bedre, og at liggetiden på syehuset blir lenger, i allefall 5 dager, men med mulighet for å kunne reise tidligere for dem som har mulighet. :) Her i Bergen har de og tatt vekk barselloftet, noe jeg syns var et utrolig godt tilbud. Synd syns jeg. Trøster meg med at kontrollene i allefall blir tettere mot slutten av svangerskapet.

Skrevet

nå er kanskje vi som bor i byen bortskjemte med jordmødre, men finnes det bare en jordmor å gå til? For ellers kan du jo kanskje prøvve en annen? Jeg for min del betaler litt ekstra å går til en privat jordmor... der får jeg i tillegg til vanlig prating og undersøkelse som jordmor gjør også akupunktur og kopping hele svangerskalpet og det er opp til meg hvor ofte jeg har lyst til å gå dit! Jeg hadde INGEN plager i sist svangerskap og satser på å bruke henne denne gangen også!

Skrevet

er hos legen 2-3hver uke går ikke til jordmor jeg er bare en i kommunen å er ikke noe fan a ho får å si det slik jeg stortrives med legen :D han tar hb å blodtrykk urin å lytter på barnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...