Anonym bruker Skrevet 23. august 2009 #1 Skrevet 23. august 2009 Noen som vet hvor på nettet jeg kan få en forklaring på hvordan man kan føre bilag med moms?
Anonym bruker Skrevet 23. august 2009 #2 Skrevet 23. august 2009 Er det enkeltmannsforetak, så finner du en del her: http://www.enkeltmannsforetak.org/regnskap_enkeltmannsforetak.html Det skal vise på fakturaer hva som er moms av summen, og du skal ta vare på alle papirer i permer. Der er ikke noe avansert regnskap som trengs:)
Anonym bruker Skrevet 23. august 2009 #3 Skrevet 23. august 2009 Dersom du bruker et regnskapsprogram, vil jo det der gå av seg selv dersom du husker å føre bilaget med riktig momskode. Veldig ofte skal det brukes momskode 3 på utgående bilag, og momskode 1 på inngående bilag, men det kan variere fra regnskapsprogram til regnskapsprogram. Du skal føre hele summen, og så blir momsen trukket fra av seg selv....
Anonym bruker Skrevet 23. august 2009 #4 Skrevet 23. august 2009 Takker for svar begge to. Hva er momskode 2 da?
Anonym bruker Skrevet 23. august 2009 #5 Skrevet 23. august 2009 Her tar du nok feil, 19.37, når du sier at "det er ikke noe avansert regnskap som trenges". Etter at bokføringsforskriften trådte i kraft i fjor sommer, er det et MEGET "avansert" regnskap som kreves av en MVA-pliktig! Visste du f eks at du nå har plikt til kontrollere at firmaet du mottar regning fra ER mva registrert (ikke nok å kontrollere at bokstavene MVA står bak, du skal kvittere med initialer på HVER regning du bokfører at du har kontrollert at firmaet er registrert som MVA-pliktig i brreg.no)? Eller vet du NÅR du kan godta en kassalapp og når du må ha et fakturadokument for å bokføre mva? Hvilke spesifikasjoner som skal stiftes til bilaget før mva bokføres? Etc etc etc? Eller hvilke journaler som skal skrives ut når, hvor og hvordan, og hvilke avstemminger som skal følge disse. ALT dette er detaljregulert nå, og regelverket er nøyaktig det samme for en hobbybedrift med et salg på 50000 pr år og Norsk Hydro! At regelverket får mange flere praktiske konsekvenser i det siste tilfellet er riktig, men det er SAMME regelverk for MVA-føring bedriftene i dag kontrolleres mot. Det heter "bokføringsforskriften" i begge tilfeller! Mange MVA-pliktige har "bare" ikke oppdaget endringen, for kontrollene av at man virkelig opptrer etter det nye regelverket starter vel knapt noe sted før ligningen for 2008 er ferdigstilt. Om man da ikke får et "rettet ettersyn" fordi myndighetene har en spesiell mistanke til akkurat det du eller din kunde/leverandør bedriver på noe område. Med mindre du enten kjenner eller å ha tenkt å sette deg inn i det nye regelverket og den nye forskriften, bør du straks ta kontakt med enten et autorisert regnskapskontor eller en revisor (de første er som regel billigst, og nok for enkeltmannsforetak) og avklare nærmere!
Soloho Skrevet 23. august 2009 #6 Skrevet 23. august 2009 Første spørsmål: Hvilket regnskapsprogram sitter du å fører på? Også: Hvilket bilag er det snakk om?
Anonym bruker Skrevet 23. august 2009 #7 Skrevet 23. august 2009 Jeg har et råd; SKAFF DEG EN REGNSKAPSFØRER SNAREST. Det kreves 4 års høyere økonomiutdanning samt flere års praksis for å bli autorisert regnskapsfører. Hva i all verden får deg til å tro at du skal klare dette på egen hånd? Jeg har sett flere eksempler på folk som har gjort forsøk på å leke regnskapsfører, det har gått j... dårlig for å si det sånn. Det at du har et regnskapsprogram hjelper ikke så lenge du ikke har begrep om regnskapsfaget.
Soloho Skrevet 23. august 2009 #8 Skrevet 23. august 2009 Her står det ganske greit forklart:) http://74.125.77.132/search?q=cache:KBr7MZ4nuP0J:www.bedin.no/cwobjekter/Bedin_Regnskapsguiden.pdf+hvordan+f%C3%B8re+ett+enkelt+bilag&cd=18&hl=en&ct=clnk&client=opera
Soloho Skrevet 23. august 2009 #9 Skrevet 23. august 2009 Jaja... Regnskap er faktisk ikke så vanskelig...Det er noen grunnprinsipper, og etter en stund skjønner man hvordan ting henger sammen. Det er faktisk fullt mulig å lære seg på egen hånd. Tar man vare på alle bilag og har orden i papirene sine så kan alle feil rettes når årsoppgjøret taes. Det som er vanskelig er å sette opp grunninnstillingene i ett regnskapsprogram slik at mva går til riktig konto når man driver med eksport og import, man har spesielle krav til rapporter slik at man må lage seg egne hovedbokskontoer for å få ut riktige rapporter, man dealer med ulike valutta etc. Jeg har lært at da ringer man en konsulent:) men man trenger ikke å ta fullstendig motet fra folk som ønsker å føre sitt eget regnskap for det er faktisk ikke så vanskelig.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2009 #10 Skrevet 23. august 2009 Sekkert.... Snakkes når du har fått ditt første bokettersyn.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2009 #11 Skrevet 23. august 2009 Støtter denne FULLT UT, 21:03! Har ryddet opp i litt for mange "regnskap" mindre kompetente har ført selv, ofte med store frustrasjoner. Ryddingen tar mange ganger mer tid enn om regnskapsføreren hadde fått ført fra starten! I tillegg er det ofte gjort feil som er uopprettelige et år etterpå, med tapt rett til fradrag av MVA og tapt fradragsrett i næringsregnskapet som resultat. Det pleier å bli en KOSTBAR lærepenge. Noen går konkurs av den.... Å kjøpe et godt regnskapsprogram og så tro at du kan føre et mindre regnskap er som å kjøpe en god verktøykasse på Biltema og så tro at du er en habil bilmekaniker for din og naboenes bil! Verktøy hjelper deg å gjøre jobben, men det skal en del mer enn bare verktøy til! Nå trenger du ikke 4 års utdannelse og lang praksis for å føre alle regnskap, men husk: Det VAR en grunn for at man før 1980 (når "alle" førte regnskap selv og kravene var betydelig enklere enn i dag) hadde et minstekrav på rundt 200 timers regnskapsutdanning før man fikk handelsbrev! Du trenger mer kompetanse i dag for å føre det aller enkleste MVA-regnskap korrekt!
Soloho Skrevet 23. august 2009 #12 Skrevet 23. august 2009 Hva...jeg?! Hahahaha! Får du litt vondt i profesjonen din?
Anonym bruker Skrevet 23. august 2009 #13 Skrevet 23. august 2009 Nei, å være flykaptein er heller ikke så vanskelig, Fjollsa - når man KAN det! Men kan du fortelle meg, Fjollsa: HVILKE krav settes til et MVA-bilag, og hvilke kontroller skal være utført før dette føres - ALLTID! List opp! Kan du IKKE liste opp dette, kan du IKKE føre et MVA-regnskap! Og da har du visst valgt nicket ditt med rette! Undres på om det ikke er folk med holdninger som dine jeg har ryddet opp i en del regnskap til.....
Soloho Skrevet 23. august 2009 #14 Skrevet 23. august 2009 Det er jo det jeg sier...Man må kunne grunnprinsippene og vite hvordan ting henger sammen, hvis man kan dette greier man å føre regnskapet til sitt eget firma. Vet da om flere som gjør det! Jeg er fullstendig klar over at en regnskapsfører går flere år på skole for å lære seg dette, men en regnskapsfører har også andre arbeidsoppgaver enn daglig regnskapsføring. Jeg har ihvertfall ikke hatt behov for fire års høyskole og flere års arbeidserfaring for å forstå daglig regnskapsføring og for å forstå hvordan ett regnskapsprogram behandler mva.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2009 #15 Skrevet 23. august 2009 Jeg stilte deg et KONKRET spørsmål, Fjollsa: "HVILKE krav settes til et MVA-bilag, og hvilke kontroller skal være utført før dette føres - ALLTID! List opp!" Er du i stand til å svare på det, så venter jeg på et svar. Er du IKKE i stand til svare på det, så er du IKKE KOMPETENT til å føre det enkleste MVA-regnskap! Heller ikke er du da kompetent til å sitte som innehaver av et MVA-registrert firma som ikke har regnskapsfører, ekstern eller intern. Uansett hvor mange "grunnprinsipper" du kan!! Det er nemlig DETTE du skal svare på før du bokfører! Ikke "prinsipper"! Og da gir jeg blanke i hva du har "hatt behov for" for å forstå daglig regnskapsføring. Det er forskjell på å FORSTÅ og å klare å redde seg ut av en knipe i øyeblikket! Det vet de fleste regnskapsførere alt om! Det er nemlig DE som har en tendens til å få ryddejobben, om firmaet fremdeles lever etter første kontroll! Det var rundt 1981 at kravene til 200 timers regnskapsutdannelse for å drive "handelsvirksomhet" forsvant. Det var også fra rundt 1980 at behovet for autoriserte regnskapsførere oppsto. Tror du denne sammenhengen er HELT tilfeldig, Fjollsa? Det er faktisk Kredittilsynet som har fastsatt regnskapsførers krav til kompetanse. Ikke for "andre oppgaver" men for regnskapsføring, regnskapsføring og BARE regnskapsføring!!! Er DU bedre i stand til å vurdere hvilken kompetanse som trenges for regnskapsføring i Norge enn regnskapsseksjonen her, Fjollsa?? Nei, det er folk med holdninger som dine som også er i stand til å kjøpe en legeveske og tro at de er klar for legeyrket! Utstyret er jo på plass!
Soloho Skrevet 23. august 2009 #16 Skrevet 23. august 2009 Jeg har heller ikke påstått at jeg sitter som innehaver av ett regnskap uten regnskapsfører eller revisor som det samarbeides med, og som har ansvar for det jeg holder på med. Og hvorfor skal jeg sitte her og forsvare min kompetanse ovenfor deg? Hva om jeg gjør ett aldri så enkelt googlesøk og svarer deg? Kan du dobbeltsjekke det? Tror nok revisor er i stand til å si fra at han anser det som uansvarlig hvis han mener jeg ikke kan jobben min. Han ville nok sagt fra til daglig leder/ styreleder om at jeg måtte byttes ut hvis han så at jeg ikke var i stand til å føre regnskapet til firmaet. Det er vanligvis sånn det fungerer i det private...Og det var ikke det diskusjonen dreide seg om heller. Det finnes tusenvis av mennesker som fint greier å føre sitt eget regnskap i egen bedrift. Jeg vet om flere som gjør dette uten at det fører til problemer! Jeg synes det er dårlig gjort å ta fullstendig motet fra folk som ønsker å prøve selv! Når det er sagt så har jeg jobbet med folk som har mange års økonomiutdanning (Eks controllere) som ikke er i stand til å føre ett enkelt bilag eller greier å forstå mva.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2009 #17 Skrevet 23. august 2009 JA, det er sant det du sier, fjollsa! Den anonyme over her tar rett og slett motet fra folk. SÅ vanskelig er ikke regnskap i f eks et enkeltmannsforetak. Det er en grunn til at det er lov å føre det alene. Der er ikke krav til å ha regnskapsfører og hvertfall ikke revisor. Og da må det jo være en grunn til dette? Jeg har en del regnskap i min utdannelse, men ikke på høyere nivå. Jeg kommer hvertfall til å klare meg, men kjenner jeg blir både matt og usikker av denne anonyme som beskriver det som så himla avansert vitenskap. Hva da med de som ikke har noe som helst regneskap fra sin bakgrunn? De må jo tro det er det mest avanserte i verden, og gi seg på hele sin forretningsidè bare pga dette.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2009 #18 Skrevet 23. august 2009 Jeg lar regnskapsfører og revisor fixe slikt
Anonym bruker Skrevet 23. august 2009 #19 Skrevet 23. august 2009 Ja, Fjollsa, jeg tror nok jeg kan avsløre et "google-søk". Som mangeårig lærer innen regnskapsfagfeltet har jeg en viss evne til å se forskjell på innhentet info og info som har passert egen hjerne. Nei, Fjollsa, du behøver ikke å forsvare din kompetanse for meg! Men inntil du faktisk KAN svare på et faglig konkret spørsmål hevder jeg deg ukompetent! Og, nei, Fjollsa, det finnes IKKE "tusenvis av mennesker som fint greier å føre sitt eget regnskap i sin egen bedrift!". Derimot har det, inntil i fjor, vært tusenvis av mennesker som har "klart å føre et regnskap som revisor har klart å reparere såpass at det såvidt har holdt mål!" Nå er også de tider slutt. Det SKJEDDE faktisk noe med kravene til regnskapsføringen i fjor, Fjollsa!! Men det er det tydeligvis bare regnskapskompetente folk som har fått med seg. For de praktiske konsekvensene av at det som skjedde blir overholdt blir jo ikke kontrollert før ligningen for 2008 er ferdig, med mindre bedrift/kunde/leverandør er under konkret mistanke om snusk! Og hvorfor skulle revisor si fra om han kan reparere. Og, OM revisor sier fra, er du sikker på at din daglige leder er enig? Det er han, ikke revisor som avgjør! For det er IKKE revisor, men daglig leder som har ansvaret for regnskapet. Faktisk! LES en revisjonsberetning, så vil du se det. Også jeg vet om flere, kapteiner på båt f eks, som har vært i stand til å "leke doktor" i forhold til ganske alvorlige operasjoner, med stort hell. Betyr det at jeg dermed skal trekke konklusjonen at leger er unødvendige i de fleste tilfeller, dem oppsøker jeg bare etter at jeg er blitt så alvorlig syk at "hobbyleger" ikke kan hjelpe meg. Alt annet er bortkastet, hobbylegene klarer seg jo godt? Men du har helt rett i at det finnes folk med økonomiutdanning som ikke kan forstå regnskap. Det er nemlig forskjell på økonomi- og regnskapsutdanning, regnskap er en del av økonomifagfeltet. Og derfor sier heller ikke Kredittilsynet at økonomiutdanning er OK for å få autorisasjon som regnskapsfører, tilsynet krever REGNSKAPSfaglig utdanning! Det er kanskje "dårlig gjort" å ta livsløgnen fra et menneske. Men jeg har sett for MANGE dårlige regnskap som det har kostet mye mer å reparere på enn om regnskapet hadde vært ført av kompetente folk fra starten! Mener du det er BEDRE at folk kaster bort både tid å penger på å "prøve selv" enn at de får en skikkelig advarsel i tide og vurderer sin egen kompetanse skikkelig en gang til før de kaster seg uti oppgaven?
Anonym bruker Skrevet 23. august 2009 #20 Skrevet 23. august 2009 Man har lov til å reparere sin egen bil også. Betyr det at det ikke er SÅ vanskelig? Nei, ikke når man kan det! Kan du det ikke er du ikke kompetent. Man har lov til å være sin egen lege også. Betyr det at det ikke er SÅ vanskelig? Nei, ikke når man kan det! Kan du det ikke, er du ikke kompetent. Hvis du KAN det regelverket som er nedfelt i regnskapslov, mva-lov, bokføringslov, bokføringsforskrift, selskapslov etc er det slett ikke SÅ vanskelig å føre et regnskap heller. Kan du det IKKE er du ikke kompetent på dette området heller. Da hjelper det ikke om du kan en lærebok i "teknisk bokholderi". Og det er ingen grunn til å oppgi sin forretningside selv om man ikke kan sin regnskapsførsel! Tjenesten er nemlig tilgjengelig på markedet den.Bedre kvalitetsikret i Norge enn i NOE annet land i Europa, faktisk. Skal jeg gi opp min forretningside fordi jeg ikke kan ting som juss, markedsføring, personalledelse etc? KAN man ikke fagområdet selv, må man kjøpe tjenesten. Ingen bedriftsinnehaver kan alt. Men han/hun må kunne vurdere sin egen kompetanse på de ulike områdene. Ikke tro seg å være tusenkustner som kan alt! DET er tegn på manglende selvinnsikt det!
Anonym bruker Skrevet 23. august 2009 #21 Skrevet 23. august 2009 Revisor koster flesk, så det lønner seg ofte å ha regnskapsfører istedenfor. Tenk på hva det koster deg i tid dersom du skal gjøre alt dette selv. Jeg har prøvd, det er vanskelig og tar MYE tid. Det er vanskelig å følge alle regler, siden det er så mange av dem og de er omfattende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå