Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. august 2009 #1 Skrevet 23. august 2009 Ser jo at disse ferdigproduserte mellommåltidene ofte inneholder litt mel i blanding med frukt, grønnsaker e.l, og tenkte at jeg kanskje kunne lage min egen variant ved å ta noen t-skjeer havregrøt f.eks i et beger fruktmos...Men er dette "greit" liksom? Tenker jo på MME-pulveret i grøten, det skal jo egentlig blandes i varmt vann, men det gjør kanskje ikke så mye siden det uansett er så lite det er snakk om?
helene0: jan09+jun11 Skrevet 23. august 2009 #2 Skrevet 23. august 2009 Jeg lager litt grøt å blander med hjemmelaget fruktmos, jeg
Itsrejk Skrevet 23. august 2009 #3 Skrevet 23. august 2009 Hm...jeg håper det. Urolig lettvindt og populært hos småtten. Han har foreløpig bare fått det en gang da. Vi var på biltur, og mor hadde planlagt litt dårlig... Hadde med grøtpulver, men småtten fant det for godt å bli sulten på kveldsmat på et sted flere mil unna noen som helst kafé eller vannkoker. Og vann på termos hadde jeg ikke pakka, gitt. Hadde heldigvis med fruktmos, og kom på at sunni hadde fortalt om fruktmos med grøtpulver som et alternativ til vanlig grøt. Funka som fjell - småtten spiste og ble mett og trett. Men nå lurer jo jeg også. Er det et greit mellommåltid, eller bør grøtpulveret varmes opp?
Eva_81 Skrevet 23. august 2009 #4 Skrevet 23. august 2009 Jeg pleier å ta fruktmos i ferdigblandet grøt. Vet ikke hvordan det blir med bare grøtpulveret i fruktmosen, men vil jo tro det går greit så lenge konsistensen er ok.
den fabelaktige milly Skrevet 23. august 2009 #5 Skrevet 23. august 2009 Jeg gjør det hele tiden! Vi blander for eksempel noen skjeer havregrøtpulver sammen med most banan eller annen frukt, og sper på med vann eller litt juice om det blir for tykt. Vi blander også havregrøtpulver i ferdigkjøpt fruktmos eller mellommåltidene fra Småfolk om vi er ute på tur. På denne måten blir det mer mat i mosen, og det metter bedre. (og er superlettvint og kjapt) Og jeg gjør det helt uten skrupler!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 23. august 2009 Ja, regner jo med at det er OK, det verste som skjer er vel at MME-pulveret forblir uløst..Og det er vel ikke skadelig antar jeg?! Uansett kom jeg nå på at det er da kanskje like greit å bare blande noen t-skjeer vanlig sammalt hvetemel i fruktmosen istedet for grøtpulver- da slipper man jo unna uoppløst MME-pulver samtidig som mosen vil mette like mye! Luuuurt hehe.
LilleBjella Skrevet 23. august 2009 #7 Skrevet 23. august 2009 Yuuuuuuuuuuuuukk løkki. Mel i fruktmosen? Og sammalt hvete smaker jo pyton. Jeg får angst av melsmak og hvit saus skal kokes leeeeenge. Skal ikke mel generelt varmebehandles? Ok, jeg er kanskje helt på viddene, men jeg ville bare si at det må være veldig stor smaksforskjell på å blande mel og grøtpulver i fruktmos. Både smaksmessig og næringsmessig.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 23. august 2009 Grøt er jo per def mel da Ella! Havre- og hvetemel. Med litt mme og palmeolje i tillegg. Og jeg har faktisk kjøpt noen fruktmoser fra Nestle med mel oppi (tror det var rug og havre/hvete?)- ikke mye selvsagt, men litt, bare for å øke næringsinnholdet/ metthetsfølelsen litt og tykne konsistensen.
LilleBjella Skrevet 23. august 2009 #9 Skrevet 23. august 2009 Jo, men grøt er jo også kokt. Man blander jo ikke bare mel i melk og så er det liksom grøt. U know what I mean? Jeg har kjøpt noen sånne mellommåltidsgreier fra Småtroll, tror jeg det er, og de er det noe havregryn greier. Men de er sannsynligvis behandlet på et eller annet vis. Men det er jo bare å prøve det, og smake på det selv først. Hvis det smaker greit, så er det jo greit:)
Itsrejk Skrevet 23. august 2009 #10 Skrevet 23. august 2009 Jeg holder med Ella. Melet i grøten er jo bearbeidet på en måte som gjør at det løser seg opp i vann. Hvis du tilsetter mel i steden for grøtpulver i kokt vann vil du få et ganske annet sluttprodukt, til tross for at grøtpulver er laget av mel. Melsmak er urk....så fruktmos med mel i tror jeg vi dropper. Men nå lurer jeg litt på dette mme-pulveret...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. august 2009 Forfatter #11 Skrevet 23. august 2009 hehe, mulig det, hakke peiling jeg altså, står liksom bare mel på grøtpakka, så har ikke tenkt så mye mer over det..Men synes bare at babyer virker så altetende, MME f.eks smaker jo (synes jeg) yuuuuuk, så da kan det jo kanskje hende at de hadde likt noen få gram mel i fruktmosen også? Men det var kanskje dette m konsistensen da....Blir vel muligens litt feil hehe.
Itsrejk Skrevet 23. august 2009 #12 Skrevet 23. august 2009 Hehe....småtten her er også rimelig altetende, og han hadde nok slukt fruktmos med mel også. Du har nok rett i det. Men jeg tenker at det kanskje er oppskrifta på magevondt?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. august 2009 Forfatter #13 Skrevet 23. august 2009 Er det? Hmm...jaja, jeg vet tydeligvis ikke nok om mel merker jeg;) Melet som er i brød og slike ting- blir det annerledes pga stekinga det da kanskje?
LilleBjella Skrevet 23. august 2009 #14 Skrevet 23. august 2009 Steking er jo en måte å varmebehandle. Det hender jeg spiser rå deig når vi baker boller. Bare littegrann, men skal ikke mye til før jeg får vondt i magen for å si det sånn:)
blomstre Skrevet 24. august 2009 #15 Skrevet 24. august 2009 Hva med å putte i lettkokte havregryn? De går jo fint ann å spise rå. Ellers enig med andre her om at mel må varmebehandles. mel + kald væske = lim! Det spiser man ikke...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 24. august 2009 Forfatter #16 Skrevet 24. august 2009 Å- gjør man ikke?? Bare DIGGER lim jeg ass;) Artig, da har jeg lært noe nytt om mel idag, alltid tenkt at det er gjæren/ bakepulveret i deigen man fikk vondt i magen av jeg, og ikke selve melet...Men man lærer så lenge man lever osv. Men du vet ikke noe mer om MMEen i grøtpulveret da blomstre, om det går bra å blande det i kald fruktmos, du O store MME-orakel;)?
blomstre Skrevet 24. august 2009 #17 Skrevet 24. august 2009 Karsons klister er en favoritt her!... Altså.... min kusine blandet i sin tid mme i kaldt vann. Gikk hetl fint det. Men dette var jo i de gode gamle dager da ingen hadde hørt om e.sakzakii... Og det eneste vi vet om den nå er at den er skummel, spesielt for de minste. Nå er jo ikke jenta de minst lenger.... Det jeg prøver å si er at risikone finnes, er liten, og har ikke lenger like katastrofale følger så vidt jeg har forstått. Var det et grei svada svar? Sannheten er at jeg vet ikke. Duger å gjøre slik som du beskriver i nøden kanskje men ikke å anbefale som vane?...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 24. august 2009 Forfatter #18 Skrevet 24. august 2009 hehe, det var et nyyydelig svadasvar blomstre;) Tror jeg dropper hele prosjektet, men er det virkelig slik at den e.sjakjarakamakkapakka-liiiii bakterien drepes av 40 graders vann uansett? Jeg mener, det er jo ikke varmere vann enn det jeg vanligvis bruker til grøt og melk?
LilleBjella Skrevet 24. august 2009 #19 Skrevet 24. august 2009 For å drepe denne bakterien så skal vel vannet være 70 grader? Men man varmer vel ikke vannet til grøten til 70 grader før man har grøten i? Det gjør i hvert fall ikke jeg, og det er heller ikke det som står på pakken. Anyways, så blandet jeg faktisk litt grøtpulver i fruktmosen i dag. Det gikk greit ned, men virket som om det var bedre uten. Nå husker jeg ikke helt grunnen til at du ville gjøre det, men det går jo også an å bare blande ferdigblandet grøt med mos.
blomstre Skrevet 24. august 2009 #20 Skrevet 24. august 2009 Der sa du noe vesentlig! Bakterien drepes ved 70 grader. Men den trenger også litt tid på seg i temperaturer over 5 grader for å formere seg.... Nestlé mener at 40 grader er greit, fordi de anbefaler kun ferske måltider og da rekker ikke bakterien å vokse seg så stor og sterk at den utgjør noe trussel. De har holdt på sine 40 grader fordi de mener at dette er myyye enklere enn å tillage ved 70 grader og mener at det da er større sjans for at vi dustet foreldre gjør det riktig (var i allefall det jeg fikk intrykk av da jeg spurte de)... SÅ, hvis din fruktmos er kjøleskapskald kjære, så skulle det jo da være ganske trygt å blande i grøtpulver med mme og servere straks. Bakterien vil ikke rekke å reagere en gang før den er i magesekken til Frøya og magesyren tar knekken på den (ho, ha, ha, ha.... skummel latter gjør seg ikke skriftlig...). Må jo i grunne være tryggere enn å blande mme i 40 grader det da?... Har du sett!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 24. august 2009 Forfatter #21 Skrevet 24. august 2009 Ja, igrunnen?! Men det går jo uansett dårlig å blande MME i så kaldt vann da, med tanke på løseligheten vel? jaja, ikke veit jeg, men takk for svar ihvertfall blomstre!
Mor Løvehjerte Skrevet 24. august 2009 #22 Skrevet 24. august 2009 Ok, er bare her for å kommentere at dette var en skikkelig artig diskusjon. = ) Makkapakkabakterier er skumle saker!
blomstre Skrevet 24. august 2009 #23 Skrevet 24. august 2009 å jeg er så glad for at vi endelig har fått et skikkelig navn på bakterien som er mulig å huske :-)
LilleBjella Skrevet 24. august 2009 #24 Skrevet 24. august 2009 Nei nei nei. Jeg syns virkelig ikke vi skal misbruke makkapakkas navn på denne måten! Han er en eggeformet hverdagshelt i plysj, og fortjener ikke sånt.
blomstre Skrevet 24. august 2009 #25 Skrevet 24. august 2009 Hm, tror vi må lage en egen tråd på dette på navnedebatten! ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå