Anonym bruker Skrevet 23. august 2009 #1 Skrevet 23. august 2009 hvor farlig er dette? Har noen uker igjen til terminen Er det sånn at når morkaka blir dårllig så føder en gjerne før termin eller?
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 23. august 2009 #2 Skrevet 23. august 2009 Du kan få morkakesvikt og babyen din kan dø . Jeg hadde en venninde som opplevdet det ,hun fikk morkake svikt og hun måtte føde en dødfødt sønn 4 uker før termin .
Anonym bruker Skrevet 23. august 2009 #3 Skrevet 23. august 2009 Jeg kjenner også ei som røykte gjennom hele svangerskapet og endte med morkakesvikt. Barnet døde i magen dagen før termin.
Gjest Tale30 Skrevet 23. august 2009 #4 Skrevet 23. august 2009 Siden du vet at du har forkalkninger så er du vel under oppsyn av lege? De følger nok ekstra med slik at det ikke skjer noe galt. Du får følgelitt ekstra med selv. Jeg kan ingenting om slike røykeskader, men det er i alle fall mange som har øykt under svangerskapet som føder uten komplikasjoner som beskrevet over. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 23. august 2009 #6 Skrevet 23. august 2009 jeg er ikke det fordi jeg var på privat UL, og legen som tok UL` en på meg sa at dette var normalt på slutten av svangerskapet (nesten 36 uker), men blir jo veldig bekymra da. Vet ikke om legen visste jeg røyka eigang. Nå er jeg naturligvis nervøs og lurer på om jeg trenger ekstra oppfølging eller ikke... Huff
Anonym bruker Skrevet 23. august 2009 #7 Skrevet 23. august 2009 Det som står på røykpakka stemmer det altså... Røyking dreper, gjelder også babyer i magen.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2009 #8 Skrevet 23. august 2009 sier du det du? Takk for hjelpa di! hi
Anonym bruker Skrevet 23. august 2009 #9 Skrevet 23. august 2009 Hjelper vel ikke akkurat å "følge med" når det gjelder morkaken.... Hvis den svikter helt, rekker man ikke å få ut babyen raskt nok til at den overlever, det er snakk om sekunder..! Hadde jeg hatt dårlig morkakefunksjon noen uker før termin, tror jeg faktisk jeg hadde insistert på å føde litt tidlig. Har hørt noen fryktelige historier der barna er dødfødte pga morkakesvikt. Når man går på overtid, nedsettes morkakefunksjonen gradvis, det er derfor man da blir fulgt tett opp og det vurderes stadig om fødselen skal settes i gang. Personlig hadde jeg aldri godtatt å gå 2 uker på overtid vel vitende om at morkakefunksjonen gradvis blir dårligere.... vet om noen som mistet sin baby 16 dager på overtid fordi morkaken sviktet! I de fleste andre land er det ikke vanlig å gå på overtid i det hele tatt, men her i Norge er de nok litt vel opptatt av at alt skal skje naturlig... Ble kanskje litt utenom tema:)
Anonym bruker Skrevet 23. august 2009 #10 Skrevet 23. august 2009 Den mener jeg du bør tåle. Bare synd ikke babyen din kan skrike ut til deg hva du gjør mot den!
Anonym bruker Skrevet 23. august 2009 #11 Skrevet 23. august 2009 men jeg har jo faktisk 4 uker igjen til termin, og UL`legen sa at ungen hadde det optimalt der inne... Begriper ikke det da. Kanskje jeg burde ringe jordmor i morra? Skal ikke dit før i begynnelsen av sept.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2009 #12 Skrevet 23. august 2009 Ikke for å være slem, men hvis du virkelig er bekymret for babyen i magen; kanskje det er grunn nok til ikke å røyke når du er gravid..?? Har ikke helt rent mel i posen selv, siden jeg ikke visste at jeg var gravid før jeg var 7 uker på vei, og hadde da røyket litt nesten hver dag de siste 3 ukene. Men jeg tok i alle fall ikke en eneste røyk til etter den positive testen, og skjønner ikke at andre klarer å røyke når de vet at de er gravide. Babyen får faktisk mindre surstoff når du røyker, og dette er spesielt ille i 3.trimester. Navlestrengen trekker seg rytmisk sammen når du tar en røyk, og dette fortsetter i ca 1 time etterpå. Du blir vel sur nå, men dette er FAKTA, så du får tåle såpass.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2009 #13 Skrevet 23. august 2009 jeg blir ikke sur, men uff... skulle ønske jeg klarte å la vær. Dessuten er jo skaden skjedd, og hvem vet hvor farlig evt hvor trygt det blir framover uansett. Har trappet betydelig ned etter jeg fikk vite det. Rart at ultralydlegen ikke reagerte mer da... Hvis det er så farlig!?
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 23. august 2009 #14 Skrevet 23. august 2009 Altså, det skal ikke være forkalkninger i morkaken så tidlig som 4 uker før termin. At en gynekolog kan si at barnet da har det otimalt under slike forhold, tyder på at han ikke vet hva han driver med, er mildt sagt meget uprofesjonellt og man kan lure på om han skulle ha vært fra tatt lisensen sin. Hva sa han om veksten til barnet, da? Er barnet gjennomsnittlig eller mindre enn gjennomsnittet? Hvordan var sirkulasjonen i morkaken og i navlestrengen? Du burde ringe jordmoren eller fastlegen din i morgen tidlig og fortelle hva gynekologen sa. De skal da være såpass oppegående at de henviser deg til sykehuset for en ny UL for å sjekke morkakefunksjonen og babyens form. Forkalkninger betyr at morkaken er gammel og slitt, og da kanskje ikke klarer å forsyne barnet med nok næring og surstoff, og skal ALDRI tas lett på. Dette er primær årsak til intrauterin fosterdød, og det er noe alle fagfolk er kjent med. Det skal blinke mange varsellamper i en slik situasjon. Kom deg raskt til lege/jordmor i morgen, og forlang oppfølging! Og for all del; kutt røyken så mye du klarer, om du ikke klarer å kutte den helt ut. Krysser fingrene for at du får et velskapt barn!
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 23. august 2009 #15 Skrevet 23. august 2009 Vel, dersom du er bekymret for barnet ditt, noe det virker som, så tar du en tlf i morgen tidlig til jordmoren din. Om jeg var deg ville jeg nesten krevd en ul til for å sjekke enda engang hvordan morkaka er.. Det er mye bedre å være føre var! Ellers, så anbefaler jeg deg å bruke denne muligheten til å virkelig gå inn for å kutte ut røyken. Du er egentlig ikke særlig avhengig av den fysisk, du sover jo hele natten uten å måtte en røyk regner jeg med? Erstatt røyken med noe annet, sjokolade for den saks skyld:)
Anonym bruker Skrevet 23. august 2009 #16 Skrevet 23. august 2009 herregud nå bllir jeg redd her... Legen sa barnet lå bittelitt under gjennomsnitt, menså godt som på gjennomsnitt. Hun så ikke på gjennomstrømningen i hverken morkake eller navlesnor. Men hun kunne se at barnet "pustet" der inne, og det var noe de ikke gjorde med mindre de hadde det helt optimalt der inne...
Anonym bruker Skrevet 23. august 2009 #17 Skrevet 23. august 2009 I verste fall kan barnet dø, som det skrives over her. Mer sannsynlig er det at barnet vil ha litt lav fødselsvekt når det blir født. Det er mange som får infarkt (forkalkninger) i morkaka på slutten, både røykere og ikke-røykere. Det behøver ikke være farlig, men kan være det. Jeg ville tatt kontakt med fødepoliklinikken der du skal føde og forklare situasjonen. Det er viktig at du er ærlig nok til å si at du røyker. Med infarkt i morkaken kan det være ekstra farlig å gå langt over termin, derfor bør du få oppfølging.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2009 #18 Skrevet 23. august 2009 Jeg blir kvalm, kvalm, kvalm av gravide som røyker!!! At det går an å være så egoistisk!! Det samme med røykende mødre/fedre som triller barnevogn. Har man ikke viljestyrke til å slutte å røyke, får man vente med å bli gravid til man har det. Stakkars lille baby!
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 23. august 2009 #19 Skrevet 23. august 2009 Jeg syns virkelig ikke at du har fått et godt nok svar av legen. Evt. kan du ringe føden i kveld bare for å spørre om dette er noe som kan ventes med til i morgen. Jeg må helt ærlig si at jeg er nok litt småhysterisk ang slikt, så hadde det vært meg så hadde jeg tatt en tlf.. Vil tro at så lenge du kjenner spark så er nok alt fint, men jeg er ingen lege da..
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 23. august 2009 #20 Skrevet 23. august 2009 Anonym 19:57 Men det var da virkelig ikke dette HI spurte om vel?
Anonym bruker Skrevet 23. august 2009 #21 Skrevet 23. august 2009 tusen takk for alle seriøse svar! Nå må jeg ta mot til meg å ringe til føden. Ikke lett, men alt for barnet mitt! Igjen tusen takk til dere som er ærlige med meg og samtidig klarer å svare seriøst!
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 23. august 2009 #22 Skrevet 23. august 2009 Her handler det om å være i forkant, fordi det begynner å haste å få barnet ut når det begynner å vise symptomer på at det ikke har det bra, altså at det sparer på energien ved å gjøre mindre bevegelser. At det gjør pustebevegelser er ikke viljestyrt, det er en refleks som en del av modningsprosessen til barnet. Når denne faller bort, står det virkelig ille til. At barnet er lite av vekst kan skyldes genetikk og/eller lite tilførsel av næring. Det vet man ikke i forkant, men når man har en forkalket morkake, betyr det nesten alltid at barnet gradvis får mindre næring og surstoff. Dette er en av mekanismene som setter igang fødsel. Nå rman konstaterer forkalkninger og liten vekst hos barnet, skal man rutinemessig gjøre ny UL etter kort tid for å sjekke barnets vekst og se om morkaken begynner å svikte. Kan man svare ja til begge deler, må barnet raskt ut. Man kan altså ikke vite med sikkerhet uten UL. Så hva betyr det i praksis for deg: barnet står i fare for å bli født for tidlig, kanskje ikke strekt nok til å tåle vaginal fødsel, og i verste fall død før eller under fødsel. Dette er ikke for å skremme, men opplyse deg om hvilke risiki du står ovenfor. Kom deg rask til legen og sørg for skikkelig oppfølging!
Anonym bruker Skrevet 23. august 2009 #23 Skrevet 23. august 2009 Lykke til, du får gi oss en oppdatering da:)
Gjest Skrevet 23. august 2009 #24 Skrevet 23. august 2009 Jeg har ikke lest svarene i tråden, men svarer likevell. Jeg hadde også litt forkalkning i morkaka (røyker ikke) Når morkaken begynner å bli gammel så blir den forkalket, dess mer forkalket den er dess dårligere fungerer den. Det varierer fra person til person hvor lenge morkaka "holder seg". Når morkaka blir så forkalka at den slutter å fungere blir det farlig for babyen. Dette er èn av grunnene til at det kan være farlig å gå lenge over tiden. Når man røyker så blir morkaken tidligere "gammel" Dvs. at det er oftere at en røykers morkake har fått forkalkninger til termin, enn morkaka til en ikkerøyker. Hvis din morkake var så forkalket at det var farlig hadde legen garantert sagt i fra og henvist deg videre. Vet legen at du røyker? For i din situasjon er det ganke vesendtlig. Siden du røyker vil din morkake forkalke seg hurtigere enn om du ikke røyker, og da kan det være at den ikke holder frem til termin. Hvis legen din ikke vet at du røyker har han kanskje vurdert morkaken på feil grunnlag. Det du kan gjøre er å si fra om at du røyker sånn at de kan vurdere om det er sannsynlig at morkaka vil bli dårlig før du føder. Det aller beste du kan gjøre er selvsagt å slutte å røyke (men det vet du sikkert fra før)) Du gjør babyen din en kjempetjeneste ved å slutte nå. Den vil ha stort utbytte av noen få røykfrie uker til tross for at du har røyka i resten av svangerskapet. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 23. august 2009 #25 Skrevet 23. august 2009 sa ikke til denne legen at jeg røyker. Det står jo i papirene, men vet ikke hvor godt hun kikket... Min lege vet det jo, men ho vet ikke at jeg har vært på ultralyd enda. Uff, er bekymret...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå