to snart tre Skrevet 23. august 2009 #1 Skrevet 23. august 2009 ... gjøres det alltid gjennom blodprøve på klinikken man tilhører? Jeg skal ta ut på onsdag og forhåpentligvis sette inn på fredag. Men er bortreist onsdag morgen til fredag formiddag akkurat to uker etter. Regnes uttaksdato for første dag og så 14 dager, eller regnes det 14 dager fra innsettingsdagen? Blir jo helt tullete, går rundt i hodet mitt og føler jeg har fått så veldig lite informasjon av klinikken om hva som kan forvene meg fremover.
akicha Skrevet 23. august 2009 #2 Skrevet 23. august 2009 På riksen er det hvertfall sånn at man tar en blodprøve to uker etter uttak. Dvs hvis du har uttak på onsdag, så er det onsdagen du planlegger å reise bort som er testdag. På riksen er praksis sånn at hvis det er mer praktisk så kan man ta blodprøven et annet sted, men at den skal sendes inn for analyse til riksen. Det vil da ta noen dager ekstra før du får vite resultat av blodprøve. Det er jo forsåvidt ikke et problem da graviditetstester er like sikkert. Når det er sagt, så ble vi anbefalt av sykehuset å ikke reise bort i denne perioden- vi fulgte rådet og er veldig glad for det i dag. Etter positiv test har jeg hatt store smerter og første natten etterpå var jeg veldig redd. Veldig glad da for at jeg var i Norge, for at hjelp var lett tilgjengelig og for at jeg var sammen med mannen min.
MK73 Skrevet 23. august 2009 #3 Skrevet 23. august 2009 Det kommer an på hvilken klinikk du tilhører. Det er ikke alle klinikker som praktiserer blodprøve. Innsettingsdagen er rugedag 0, så telles det derfra (når vi snakker om rugedager). Da jeg var ved Ullevål var det kun urintest hjemme som var aktuelt. Nå har jeg hatt to forsøk ved Aleris, og der tester de ved blodprøver omtrent rundt rugedag 14-16. Ved første forsøk testet jeg rugedag 14 og andre gang teste jeg rugedag 15. Det var da henholdvis 16 og 17 dager etter uttaket. Ellers er det lurt å spørre om alt man lurer på - og vet man ikke hva man lurer på så kan man spørre om det er noe mer man burde vite, eller gå hjem og så ringe dem når man vet hva man lurer på :-) Dessverre er det ikke alltid like høy kvalitet på informasjonsarbeidet som gjøres ved de forskjellige klinikkene - men jeg tenker forsåvidt også at jeg selv skal passe på så godt jeg kan og ta ansvar for meg selv og min egen behandling, og så er jeg også typen som helst vil vite alt, så da må man jo spørre ;-) Legens verste mareritt ;-) Lykke til med en spennende uke!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå