Gå til innhold

Sol, sol, sol.. Soling under graviditeten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er fortsatt lov å ta solarium nå i 2. trimester som før man ble gravid? Etter hva jeg har forstått er den eneste faren for fosteret overoppheting. Noen av solsengene har jo veldig bra viftesystem hvor det ikke nytter å bli så mye som litt svett engang. Må vel være mye bedre å sola seg i solarium hvor man kontrollerer mye mer selv, enn ute i sola? :) Savner brunfargen min som jeg har ikke har hatt siden juni. Snufs..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Solarium er vel ikke å anbefale for noen pga økt kreftfare. Dessuten er gravide mer utsatt for ujevn brunfarge fordi de kan få pigmentflekker som kanskje ikke gå bort igjen etter fødselen.

Skrevet

kreftfare ja, ikke mer farlig i solarium enn ute i solen.. fordel med solarium, mye mer kontrollert.. det jeg lurer på om det er farlig for ungen?

Skrevet

Lurer også på det med solarium.

Pleier ikke å ta det til vanlig, men etter en sommer med lite sol, så er det kjekt med litt farge nå når høsten setter inn. Tenkte på 10-15 min om gangen et par ganger i uken.

Kjekt å føle seg litt fresh når magen vokser :)

Skrevet

Leste i går at sol gir så sterkt lys at det er ubehagelig for fostret på samme måte som høy lyd er det. Det gjalt både sol ute og sol inne :)

Skrevet

Jeg tror ikke det vil skade på noen som helst måte, men alt med måte. Og som med det meste annet, du vil bli plaget før den lille i magen. Jeg solte meg masse i sommer, både i norge og hellas, passet bare på og bade innimellom fordi jeg merket jeg tålte varmen litt dårligere.

Skal ganske høy lyd til også før noe skjer, babyen ligger med ørene fulle av forstervann, og man vet selv hvor mye det demper og legge hode i vann i badekar etc. Man skal ikke tro alt man leser, på neste nettside står det noe annet. Bruk sunn fornuft, jeg ville heller bekymret meg som nevnt over, for pigmentflekker.

..

Skrevet

Sol er kjempeviktig for oss og kroppen - vi er faktisk som planter og trenger sollys og dagslys hver dag.

Etter en sommer med ALT for lite sol på vestlandet, så er ikke mine d-vitamin lagre spesielt høye i møte med en mørk og kald vinter. d-vitamin demper også betennelser i kroppen. Etter anbefaling fra min soneterapaut (naturterapaut som kan masse om alt - mer enn alle leger jeg kjenner tilsammen...) så kommer jeg til å ta små doser sol i høst. MEN tar mellom 6-10 min om gangen, og i solarium med god vifte sånn at det ikke blir varmt. Og jeg dekker til magen (og rygg) sånn at det sterke lyset ikke kommer direkte på.

Dette med at naturlig sollys er så kreftfremkallende er på mange måter en myte skapt av kreftforeningen og myndigheters kampanjer (spør du meg). Ja, overdreven soling m forbrenning gir større sjanse for hudkreft, MEN man må ikke glemme at sunn soling i passe mengder (sånn at man har høye nivåer d-vitamin i kroppen) beskytter mot mange, mange andre krefttyper. Eks tarm og magekreft som er svært alvorlig.

Og når jeg først er i gang; mange av de solkremene mange smører seg med (m kjemisk filter, parfyme, fargestoffer, parabener...) er MYE mer kreftfremkallende enn selve solen.

Så mitt råd er helt klart; sol deg med måte og i små doser om gangen.

Skrevet

Er glad i soling jeg også, passer på å få meg brunfarge om sommeren. Men solarium ble uaktuelt når jeg ble gravid. Tenker mer på STRÅLING i solarium og tro meg den er sterkere enn i vanlig sol.

I solen beskytter vi oss med solfaktor, men det finnes vel ikke solfaktor for solarium???!!!..

Var i syden i uke 24 , og hadde tildekket mage, da den lille reagerte sterkt på sol og varme:) Men gikk fint, om jeg hadde tatt solarium , hadde jeg vel tildekket magen min nå også...

Skrevet

I solen ute ligger du gjerne i flere timer, men i solarium noen minutter.. så selv om du ikke bruker solkrem, se på tidsforskjellen! Det er unødvendig å bruke solkrem i solarium. Mye mer kontrolerte forhold, og mindre sjanse for solbrenthet.

Det er vertfall ingen forskjell på strålingen. Solarium innholder ikke farligere stråling.

I følge brunogblid.no er det bare å sole i vei, men ta forhåndsregler som å bruke viften godt. Overopphetingen er jo det eneste som er farlig for fosteret, right?

Skrevet

vel, det finnes en grunn til hvorfor man blir like brun i solarium på 15.min som i solen på lengre tid.

Fra Statens STRÅLEVERN:

Det er ikke grunnlag for å hevde at stråling fra solarium utgjør lavere risiko for helseskader enn stråling fra solen. Vi får i prinsippet de samme UV-strålene fra et kosmetisk solarium som fra solen. Men UV-strålingen fra et tillatt solarium er mye mer intens enn norsk sommersol. Solarium kan gi opp til 50 % mer UVB enn norsk sommersol og 2-4 ganger så mye UVA. Husk også at hele kroppen soles på en gang i solarium, mens maksimalt halve kroppen ute i solen.

og hele linken: http://www.nrpa.no/index.asp?strurl=//applications/system/publish/view/showObject.asp?infoobjectid=1000165

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...