Gå til innhold

Hvordan gjør dere det? Spm til alle som er student/ tidl. studenter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat begynnt på studie, føler det er tøft og mange bøker på engelsk.. Jeg behersker engelsk bra, men jeg vet ikke om jeg studerer på den rette måten..

Jeg noterer utrolig mye når jeg leser,vil få med meg alle begreper, og har laget eget begreps bok som jeg skriver ned alle fagord osv. MEN det går så utrolig langsomt, jeg har 100 sider igjen å lese på noen dager og her sitter jeg og noterer ned alt, for jeg synes alt virker viktig..Så er bekymret for at jeg ikke skal få dette unnagjort til neste uke..

Og jeg oversetter fra engelsk-norsk når jeg skriver osv for å være sikker på at jeg har forstått det riktig..

Så lurer på hva dere gjør når dere leser til studie?? Notaterer dere mye? Bruker dere mind-mapping osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skum over stoffet først, skaff deg oversikt, så ser du hva hovedpoenget i det du leser er. Så går du grundigere til verks og noterer store nøkkelord, som du kan utdype etterhvert.

Skrevet

Jeg omtrent bare byttet om til engelsk i studiet jeg. Det var så utrolig mange ord som ikke lot seg oversette, og muntlig så brukte vi de ordene også i tillegg til at mange av mine medstudenter var utenlandske så vi snakket mye engelsk.

Mitt "triks" var å skrive ned alle notater, lage mine egne figurer og så gjøre dette så grundig at når eksamen kom så brukte jeg kun mine egne notater og ikke boka til siste innspurt. Tidkrevende? Ja absolutt!

Men det funket som fy! :-)

Må nevnes at mesteparten ble gjort som eksamenslesing og ikke som daglig lesing, he he. Ikke akkurat mønsterstudent slik, men helt normalt!

Skrevet

Jeg skummer over, leser innledning/sammendrag og mind-mapper av dette først. Så setter jeg igang med det jeg anser som viktig "innføring", ting jeg føler jeg MÅ vite for å forstå resten, og så leser jeg ordentlig. Jeg noterer ikke så mye, for jeg føler jeg mister tråden da. Jeg må ha kontinuitet i lesingen for å holde oversikten. Men etter hvert kapittel kan jeg ofte lage egne spørsmål til det jeg har lest, eller gå tilbake til innledningen, og så svare på mine egne spm eller skrive notater om kapitelet for å se om jeg har fått med meg det viktigste. Hvis det er mye jeg har glemt går jeg videre, og kommer heller tilbake senere. Fryktelig umotiverende å lese på samme kapittel flere ganger :)

Hvis noe er dritkjedelig prøver jeg å motivere meg selv med 10-15 mins "bolker", eller sier til meg selv "pause etter neste avsnitt" osv.

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...