Gå til innhold

Trenger litt hjelp til fars permisjonstid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke hvem jeg skal snakke med om dette får å få et riktig svar (NAV er ikke så alt for behjelpelige her..)

Problemet vårt er at om far må ta ut 10 ukers permisjon taper vi en hel haug med penger. Han jobber utenlands og er derfor hjemme 3 uker og vekk 6 uker.

Det vi lurer på er om det er mulig/lovlig at han tar ut sin permisjon de ukene han allerede er hjemme. Altså at han får betalt permisjonspenger disse 3 ukene han har avspasering? og tar det over f.eks 3 perioder.

Hvis det ikke er mulig tviler jeg på at vi får råd til at han skal ta permisjon. Tiden får han uansett med ungen da han er hjemme. Men hva skjer hvis vi takker nei til fedrepermisjon? Jeg har vel ikke lov å ta disse ukene?

Huff, ble kanskje litt kludrete skrevet, håper noen forstår det jeg skulle frem til:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det du må tenke på er at da må du jobbe de 3 ukene.. for dere får ikke dobbelt opp med lønn...

Skrevet

Jeg har ikke peiling. Men han får vel lønn mens han har permisjon? Det er jo det som er vanlig...Han kan vel også ringe å snakke med arbeidsplassen om det? Det er sikkert noen fedre der som har vært borti det før?!

Skrevet

Hva er grunnen til at han ikke skal få permisjon da??? Han får jo permisjonspenger når han går ut i permisjon, så dere taper vel ikke noe særlig???

Skrevet

Når det gjelder tiden så tenker vi at han tar det ut etter jeg er ferdig med min permisjon, han har jo tre år på seg.

Når det gjelder lønn betaler kun NAV ut opp til 6G (rundt 421.000 tror jeg det var), det er under halvparten av hva min samboer tjener og derfor mister vi mye penger.

Men skal få han til å snakke med de på jobben om hvordan de gjorde det evnt :)

Takk for svar :)

Skrevet

Han må ikke ta ut pappaperm..Og når det er slik som det er hos dere og at han faktisk er hjemme 3 uker og får masse tid med barna sine, så ville jeg droppa det..De faller bare bort..Og du får dine uker..Ikke værre enn det..Og hvis han tjener så godt så kan du jo ta permisjon uten lønn, eller bare jobbe 50 % i noen mnd..Det har du krav på. Kommer bare ann på hva dere ser hva dere har råd til.

Ikke alltid det lønner seg å ta ut pappa perm desverre.

Skrevet

Jeg synes dere skal få sjekket ut hvorvidt han kan ta pappapermen utenom den tiden han likevel er hjemme. På den måten vil han jo få ekstra mange uker sammen med barnet. Når han har pappaperm kan du godt ha ulønnet permisjon. Det er kun i de tilfeller der far voertar deler av den ordinære permisjonen at mor må jobbe.

Lykke til!

Skrevet

Jo...jeg tror jeg forstår hva du mener...han MÅ ikke ta ut alle 10 ukene i samme slengen hvis det er det du tenker på???

Den kan deles opp i rater..han kan ta ut gradert uttak av foreldrepenger...men det som er er at han kan ikke ta ut fedrekvoten sin og få penger for den samtidig som du er hjemme..da må du ut i jobb el i studier...tror jeg.

Men dere kan strekke permisjonen med fleksibelt uttak av foreldrepengene.Jeg skriver ned det som står i DINE PENGER JEG..

Altså : Begge foreldre kan altså benytte seg av fleksibelt uttak og ordningen kan maksimalt løpe i tre år etter fødsel. Hele stønadsperioden kan i utgangspunktet benyttes til fleksibelt uttak,med unntak av tre uker før og seks uker etter fødsel.

Foreldrepengeperioden kan utsettes i sin helhet ved at begge jobber fulltid,eller man kan veldge å få et gradert uttak ved å jobbe deltid.

Graderte foreldrepenger utfjør differansen mellom deltidsstilling og 100% stilling,men totalbeløpet er det samme som om dere har valgt fullt uttak av foreldrepenger.

Uttaket kan gjøres samtidig eller hver for dere. Ved samtidig uttak kan ikke foreldrepenger utgjøre mer enn 100% til sammen.

Vet ikke om du ble noe klokere egentlig.

Det går iallefall ann å dele dette utover alt ettersom dere ønsker det,det skal ikke være problem.Vi har det selv sånn at vi skal dele dette....da det passer best for både han og meg....sånn jobbmessig.Blir problem for særlig han å være hjemme 10 uker i et strekk....så vi skal dele permisjonen sånn at....når han er hjemme er jeg på jobb og omvendt...vel og merke etter at jeg har vært hjemme i 6 mnd.For å ta i bruk gradert uttak må du inngå en skriftelig avtale med arb.giver og det finnes et skjema ved sånne avtaler hos NAV,der skal dere ta med arbeidsperiodens lengde,stillingsprosent og hvordan uttaket av foreldrepenger skal være.Avtalen må sendes i god tid til ditt lokale NAV-kontor i god tid før før du starter i arb.

Med arbeidsavt mener NAV en skriftelig dokumentasjon på arb.forhold.Det vil si en bekreftelse fra arb.giver på hvor mye og hvor lenge du skal jobbe. Hensikten med å sende inn avtalen i god tid, er for å få utbetalt korrekte foreldrepenger i forhold til arb.prosent,slik at foreldrepenger blir justert på det tidspunktet avtalene begynner å løpe.

Dersom far ønsker å utsette pappakvoten, må han kreve dette før stønadsperioden til mor er slutt.

Delvis permisjon baseres på en avtale mellom arb.giver og arb.taker. Arbeidstakers ønske om hvordan uttaket av delvis permisjon skal gjennomføres,skal oppfylles med mindre dette medfører vesentlig ulemper for virksomheten.

Men jeg er helt enig...NAV gir utrolig dårlig informasjon ang masse ting...hva med å få snakke med en rådgiver som har peiling på akkurat disse sakene..spør etter en fastsatt time for dere.Men det er iallefall mer og mer populært sies det med fleksibelt uttak...særlig for faren og den kan brukes frem til barnet er 3år iallefall.

For å ta i bruk gradert uttak må du inngå en skriftelig avtale med arb.giver og det finnes et skjema ved sånne avtaler hos NAV.

Det finnes ikke lenger begrensninger for hvordan foreldrene kan kombinere arb med foreldrepenger.Avtaler med arb.giver kan endres underveis,før var man mer låst til inngått avtale.

Det finnes iallefall et eget søknadsskjema som må sendes som heter Avtale om gradert uttak/utsettelse av foreldrepenger...de papirene kan du få tak i hos NAV.

Håper du ble noe klokere....er ikke sikkert dette ble så oversiktelig.Men finnes det ikke andre der han jobber som kanskje har vært borti det samme .... det er jo ikke sikkert for gradert uttak har blitt mer oppe og fremme nå den siste tiden i forhold til hvordan det var før.

Lykke til :-)

Skrevet

Joda, far kan ta fedreperm de ukene han likevel er hjemme.

Det er ikke noe krav til at du skal ut i jobb eller studier disse ukene, du kan gjerne ta ulønnet perm eller ferie. Kravet om arbeid/studier gjelder hvis far skal ha permisjon utover fedrekvote.

Det er også fullt mulig å ikke benytte seg av permisjonsukene, men som du sier, da mister dere de ukene, de overføres ikke til mor på slikt grunnlag.

Ang at dere taper penger, så er det en del arbeidsgivere som dekker mellomlegget mellom vanlig lønn og de 6 G som NAV dekker. Han bør sjekke om dette gjelder hans arbeidsgiver. Slikt vil gjerne stå i tariffavtalen. Uansett så er det ofte greit å høre med arbeidsgiver/andre ansatte hvordan de har gjort det tidligere.

Forøvrig grei info om fedrekvoten her:

http://www.nav.no/page?id=805311849

Skrevet

Han kan godt be om å få fedrekvoten utbetalt de 3 ukene han er hjemme.

Din perm blir da tlsvarende forskøvet. Du trenger ikke jobbe for at han skal ta fedrekvote.

Det han da må passe på er at arbeidsgiver krysser av for at han skal ha foreldrepengene utbetalt direkte fra nav. Ikke gjennnom arbeidsgiver.

Han og arbeidsgiver må og skrive under på hvilke perioden dette skal gjelde for. Altså fra og til datoer for uttaket.

Da beholder han lønn under avspaseringen og får samtidig utbetalt fedrekvoten.

Det er dette de fleste gjør der far jobber offshore etc. Ikke noe problem.

Takker dere nei til fedrekvoten taper dere disse ukene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...