Gå til innhold

hjlep! melkeintoleranse...

Missy med sine 2 barn  (✿◠‿◠)

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg mistenker at min lille baby ikke tåler melk.. men jeg både ammer og gir mme.... er der bryst melk som har melkesukker i seg og som man da skal holde seg unna.? eller er der mme?

han har altid veldig vondt i magen hver gang han prøver å presse ut litt bæsj eller en luft.. han har mye luft i magen.. og jeg både hører og kjenner rumling i magen hans til tider mens han drikker og etter at han er ferdig med et måltid.. avføringa er veldig bløt. ikke fast i det hele tatt.. kan ikke huske den var sånn med min datter da hun var 1 mnd gammel..

han er altså 1 mnd gammel.

noen andre som har vært borti noe lignende?

åja... så har han masse utseltt i hele ansiktet.. store "flak" lignende sår på ørene... :/ tenkte først at det bare var varmeutslett han hadde.. men det går aldri bort.. det er der ALLTID.. masse masse masse prikker/kvise-lignende-uten byll-prikker i hele ansiktet.. men bare i ansiktet. ikke andre steder på kroppen. men på ørene og bak ørene er det altså flak ligende sår.. skikkelig rugler og humper.. *vanskelig å forklare*

kan noe hjelpe meg litt ang erfaring når det gjelder melkeint? ;D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Når man reagerer på melkesukker så kalles det laktoseintoleranse. Det er melkesukker i alle typer melk, også morsmelk. Det er veldig uvanlig at babyer har dette, og man får ikke utslett av det.

Mer vanlig er det at babyer har melkeallergi, da reagerer de på kumelkproteinet. Dette finnes i mme. Man kan da få utslett. Imidlertid er det veldig vanlig at spedbarn får hormonutslett. Det du bekriver høres akkurat ut som det. Helt ufalig og det går bort etter en stund.

Babyer har umoden tarm, og kan reagere litt på mme. Er du nødt til å gi mme? Hvis ikke ville jeg prøvd å ta en pause med det akkurat nå. Dersom mme er nødvendig så kan du prøve HA1 som selges på apoteket, den er for de med ømfintelige mager. Når han blir eldre kan du prøve vanlig mme igjen.

Og for å roe deg selgv så skader det jo ikke å ta en tur på helsestasjonen, de kan sikkert raskt bekrefte om det er hormonutslett han har.

Ikke noe kjekt med magevont hos de små, håper det blir rask bedring!

:-)

Skrevet

Jeg har en gutt som har melkeallergi, og han var et utrøstelig kolikkbarn. Det føreste du gjør er å kutte ut all melkemat fra ditt kosthold. Mme er verre for magen enn mm, men er det allergi reagerer også barnet på mm. Det er svært sjelden, og mange vokser det av seg.

Skal du gi mme så kjøper du NAN H.A. 1 på apoteket. Der er tilpasset så små, og det er mange erfarne flaskematere som alltid gir den mme til nyfødte. Det er hardt for magen med mme. Om ingenting fungerer, og gutten har store magesmerter og ikke lar seg trøste, så kan en få mme på resept på apoteket uten kumelk. En del må kutte ut å amme helt, men det anbefaler de ikke. Bedre med litt magevondt enn å kutte helt ut mm.

For meg så høres det ikke ut som laktoseintolerans, men mer et barn med et umodent tarmsystem og gutter har oftere trøbbel med dette enn jenter sier vår barnelege. Utslettet høres litt ut som eksem, og det er vanlig. Smør godt en en fet krem, og mange kan ha god effekt av å kutte ut en del matvarer. Min reagerte sånn om jeg spiste sjokolade eller nøtter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...