Gå til innhold

Fruktbarheten etter endt p-pillebruk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er fruktbarheten etter nettop endt p-pillebruk? Noen som har erfaringer? Tok det lang tid før det klaffet, eller satt spiren med en gang? Hilsen utålmodig førstegangs prøver :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på akkurat det samme! Jeg sluttet selv med minipillen tidlig i Juni, du da? Fikk første mens, men ikke fått siden. Lurer på om det er mulig å bli gravid nå? Ikke oppdaget noe eggeløsning heller.

Bra vi er flere i samme båt :-) Så har vi hverandre!

Skrevet

Jeg sluttet med p piller nå i August. Sluttet da midt i ett brett, klarte ikke vente skjønner du! ;-) Og fikk da mensen med en gang. Så nå spiser jeg b-vitaminer og venter i spenning.. Hehe :-)

Vil nok tro at det er fullt mulig for deg å bli gravid nå. Kanskje kroppen bare bruker tid på å "stabilisere" seg etter p pille bruk, og finne syklusen igjen. Eller kanskje du allerede er gravid, babydream ;-)

Ja det er godt å prate med likesinnede :-)

Skrevet

Ok, da er du der jeg var for 2 mnd siden. Da var jeg helt gira på baby, akkurat slutta på pillen og bestemt oss for at vi ville prøve! Helt forferedlig å vente, men må en så må en ;) Lika gira nå, altså!, Hehe :))

Har så vondt i nedre del av magen på hver side over bekkenet, hver morgen og når jeg har sittet for lenge! Stikkninger. Og i ryggen.Klarer ikke tolke dette, har hatt det i over en uke allerede. Ingen tegn til TR, så lurer på om det enten er EL eller en tidlig graviditet. Får vente i spenning og se om det blir noen positive tester i løpet av september, for oss begge to! :-D

Skrevet

Hei folkens....

Ville bare fortelle min historie her inne...

Jeg og min mann giftet oss 08.desember.2007...vi hadde bestemt oss for i oktober at jeg skulle slutte på p-piller(gikk på synfase) for at vi skulle prøve å bli gravide...

11.November fikk jeg knall positiv test(da hadde vi egentlig ikke prøvd heller).

Så jeg var da gravid når vi giftet oss...

Men jeg mistet etter 7 uker(hadde egentlig hatt småblødninger siden 2 uken så visste det var noe som ikke var rett)...

Legen min sa at etter endt på-pillebruk SKAL man la mensen komme tilbake før man prøver å bli gravid...mange mister 1 gangen om man blir raskt gravid etter man slutter på p-piller pga at kroppen fortsatt ikke er helt stabil engang etter 3 mensenblødninger.

Du kan være ekstremt fruktbar men kroppen er rett å slett ikke helt med å trenger litt *ro* før den skal gå gravid.

Skrevet

Men det er jo mange som t.o.m blir gravid mens de går på pillen og da kan jo ikke kroppen være klar for det?? Og ikke minst rett etter pilleslutt..Og mange av disse mister ikke. Så kan ikke skjønne at dette kan gjelde *alle*?

Må bare spørre. Blir litt forvirret over va som er rett og galt. Legen min har ikke sagt noe om at det er 'galt' ¨å bli gravid nå, rett etter pilleslutt.

Skrevet

Kanskje det er baby på vei da? Blir spennende å høre! :-)

Skrevet

Hei!

Jeg ville bare si at jeg også har hørt at kroppen trenger noen mnd på å komme seg tilbake til normalen etter p-pille bruk. Ble selv gravid 4 mnd etter jeg sluttet, men prøvde ikke de 3 første mnd.

Så ble altså gravid på første forsøk, men mistet også i uke 7. Fant det ikke ut før jeg var i uke 11, det var altså en MA.

Men, har aldri hørt fra noen at man ikke skal prøve å bli gravid rett etter p-pilleslutt. Har faktisk hørt at man er ekstra fruktbar da, og at man i noen tilfeller slipper mer enn ett egg rett etter pilleslutt. Og har litt større sjanse for å bli gravid med tvillinger :)

Kjenner faktisk en som ble gravid på p-piller og, og hun har en frisk og flott gutt på 1 år idag :)

Så jeg vil for min egen del konkludere med at det ikke er farlig å bli gravid rett etter pilleslutt, men at kroppen blir gravid når den selv er klar. Men det er kun mine tanker om dette temaet, og det kan hende det er feil :)

Lykke til alle sammen!

Skrevet

Det er ikke farlig å bli gravid rett etter p-pilleslutt...men det er større risiko for SA/MA om man blir gravid rett etter slutt av p-piller.

Man er EKSTREMT fruktbar etter p-pille slutt å kan da lett bli gravid men sjansen for at noe går galt er større en vanlig pga at hormoner og kroppen din ikke har stabilisert seg.

Mange har sikkert blitt gravid raskt etter at man slutter på p-pille...men noen kan merke at kroppen blir litt sprø...

Det er lurt,å dette sier sikkert flesteparten av leger: VENT til du hatt mensen 1 gang så kroppen får stabilisert seg.

Men om man er gravid uten å få tilbake mensen så er det mange som mister fordi at kroppen ikke er forbredt.

Skrevet

Hei Mamma til 1 med spire i magen :)

Dette er veldig interessant tema synes jeg. For opplevde jo å miste i mitt første svangerskap, og hadde da gått på p-piller i cirka 7-8 år.

Hadde veldig tullete sykluser etter jeg sluttet på pillene, og mindre blødninger enn jeg hadde tidligere.

Så kanskje det var ett tegn på at kroppen ikke var helt klar? Men gikk til akupunktur den mnd jeg ble gravid, så kan jo være at det var derfor jeg ble gravid..synes også det var rart at min lege ikke fortalte meg om risikoen for å miste etter å ha sluttet på p-pillene...det hadde jeg satt pris på å vite før jeg ble gravid.

Mistet du også etter at du ble gravid etter p-pille slutt?

Skrevet

Hei. Så bra at det finnes en tråd her om dette tema.

Jeg sluttet på p-pillen første uke i juni, og fikk min første vanlige mens 4 uker etterpå. Fikk ny mens drøye 3 uker etter der igjen, så det kan jo virke som syklusen og kroppen ikke er helt regelmessig og "klar" ennå - men jeg håper.... og håper....!

Har hatt smerter i bekkenet og stikkinger i nedre del av magen, på venstre side - særlig når jeg sitter i ro. Har tenkt at det kanskje er noe galt med meg, eller at jeg muligens kunne være gravid. I så fall ca 2 uker på vei,kanskje.

Tok en clearbluetest i dag tidlig (ikke digital) - fordi jeg var sååå nysgjerrig, men den var negativ dessverre. Får ta en til om et par uker igjen, så får vi se da. Kjenner at jeg er litt utålmodig, selvom jeg vet at det selvsagt er veldig dumt å være det.

Noen andre her som vet hvor lang tid det bruker å ta fra man slutter på p-piller til man er gravid? Og er det noen som har erfaring med de testene som er å få tak i på apoteket?

Lykke til alle sammen! :-) Dette blir spennende måneder

Skrevet

Vi er mange i samme situasjon her, ser jeg :-)

Sluttet på Marvelon i beg av juli, fikk "mens" som jeg pleier på pillefri uke og siden har det ikke vært noe tante...

Er på dag 44 nå tror jeg.

Har for sikkerhets skyld tatt en test hver uke, men ikke noe positivt enda.

Tenkte teste igjen på tirsdag/onsdag, da er det en uke siden sist - venter på tester i posten.

Har menslignende murring/verking, hatt det ca 2,5 uke - men ellers ingen tegn hverken til det ene eller det andre.

Det kan sbsolutt være noe i det med at man mister hvis man blir gravid rett etter p-pilleslutt, det var det som skjedde meg første gang jeg var gravid, da hadde jeg MA i uke 10.

Hadde brukt Marvelon da i nesten 20 år sammenhengende.

Hm...burde kanskje ha ventet på tanta en runde først...men var ikke så "klok" denne gangen heller.

Tenkte egentlig at det med å vente en syklus er noe legene sier (også etter en abort gir de det rådet) fordi det ellers vil være rimelig vanskelig å fastsette nøyaktig hvor langt man er på vei...men det kan jo være pga hormoner i kroppen.

Vil uansett vente med å rope hurra selv om jeg får en positiv test, til etter at jeg har vært på UL og sett at det er liv der inne.

Lykke til til oss alle da, vi P-pillejentene :-)

Skrevet

Gått på p-sprøyte i 6 år jeg da. Har hørt at det er veldig varierende når man igjen da blir fruktbar.

Jeg har blitt gravid 2 ganger mens jeg gikk på p-piller, dette er da 10-11 år siden. Første gangen endte i SA 11 uker på vei. Andre gangen resulterte i en vakker lita jente som ble 9 år i sommer:)

Jeg begynte på sprøyten fordi p-piller da tilsynelatende ikke virket på meg.

Så er fryktelig spent på når jeg er "i gang" igjen. Vet jeg har hatt en el denne mnd. ca 6 mnd siden jeg tok siste sprøyte.

Så lykke til alle sammen:)

Krysser fingre

Skrevet

Jeg aner ikke om jeg har fått igjen eggløsningen enda, har ingen klare tegn når jeg har EL og har jo heller ikke testet (da måtte jeg i så fall ha testet hver dag siste 40 dagene - jeg vet jo ikke hvor jeg er i syklusen engang)

Det er nok veldig individuelt hvor lang tid man bruker på å få igang kroppen igjen, kommer vel også an på hva slags prevensjonsmiddel man har brukt (noen piller har høyere hormondoser enn andre etc)

Men sist ble jeg altså gravid første syklus etter pilleslutt, men da ble det MA.

Nå har jeg blitt 6 år eldre og det kan jo ta mye lenger tid nå, selv om jeg i denne runden bare har brukt p-piller i et halvt år.

Skrevet

Nå blir det spennende å se hvordan det går med oss alle, så får vi "testet" ut teorien i praksis :-)

Skrevet

for min del sluttet jeg på p-pillen og ble gravid 1 1/2år etterpå, så det var en slitsom og lang prosess men selvsagt verdt alt strevet da vi fikk en nydelig velskap liten prins som nå er 11mnd:-)

nå håper vi på en lillesøster eller bror og ser ut til å nok en gang streve med å bli gravide, vi krysser fingrene for klaff snart! (har denne gangen ikke startet på p-pillen etter fødsel).

har hørt om flere andre som ble gravide i første pp etter pillen, og t.o.m mens de gikk på den, så ingenting er umulig:-)

Skrevet

Stakk innom mammaen min som jobber på legevakta idag og tok en gr-test, negativ.. Men skjønner fortsatt ingenting av den murringen, stikkingene i magen og morgenen. Går over etterhvert utover dagen, men om morgenen er det veldig vondt og når jeg sitter for lenge! Håper at det er EL da, får vel bare hoppe i senga og prøve de neste dagene. Ellers så håper jeg TR kommer så vi kan gå inn i en skikkelig PP, litt mer kontroll :-)

Krysser fingrene for at spiren sitter hos oss ALLE innen høsten er omme :-D

Skrevet

Lille diamant

Hei igjen...

jeg sluttet på p-piller 4 uker før jeg ble gravid..hadde ingen blødning..men en knall positiv test!!

var 7 uker gravid å mistet lille julaften 2007...

Til min overraskelse ble jeg gravid igjen 01.Januar.2008 å har i dag en herlig prinsesse på 11 mnd å er gravid på ny med termin 09.april.2010

Skrevet

Mamma til 1*med spire i magen*

Så godt å høre at historien endte godt selv om du mistet den gangen. Og gratulerer så mye med den lille i magen, håper du får ett flott svangerskap :)

Det er vel det jeg og flere her ønsker å oppleve også :0) så vi får bare krysse fingrene for at det snart blir baby på oss alle sammen da.

Lykke til med prøvingen folkens :D

Skrevet

Jeg hadde siste "pille"-mens 26.juli, og fikk nå ordentlig mens etter p-pille slutt sist fredag; 21.aug. Merkelig nok er mensen over allerede, men pytt :) Håper veldig at det flytter inn en hybelboer i magen min snart!!:)

Spennende tider vi har i møte da dere! :)) Jeg tror jeg kommer til å begynne med pilla igjen i okt/nov dersom jeg ikke blir gravid før da. Er ikke særlig gira på senhøst/vinterbaby. Da blir jeg å slutte på pilla igjen i april - og satser på 2011baby - som dog egentlig "passer" best ift studier osv..

Krysser fingrene for oss alle :))

Skrevet

med min første ble jeg gravid rett etter ppille slutt, rakk faktisk ikke å få mensen igjen engang før den satt.. Så det er mulig, har faktisk om hørt om mange slike tilfeller... Lykke til:-)

Skrevet

I 2006 hadde jeg to pausemnd på p-piller, og ventet på mensen for å starte på nytt brett, men den kom aldri... ;) Ble altså gravid uten å prøve (eller ved å prøve å IKKE bli det.. hehe) én mnd etter endt p-pillebruk.

I april i år sluttet jeg med p-piller igjen, fikk den vanlige blødningen, startet å prøve med én gang, og ble gravid med én gang :)

Er nå i uke 20 med nr to, og har en frisk gutt på 2 år. Har aldri vært gravid utenom disse to svangerskapene. Så det går fint ann å bli raskt gravid etter p-pilleslutt uten at det ender i sa/ma. Det er iallfal min erfaring :)

Lykke til

Skrevet

Hei!

Første gang jeg sluttet på p-pillen tok det 9 mnd før jeg ble gravid. Min mann reiste mye i jobben, så vi hadde få reelle sjangser, men det ordnet seg i sommerferien. Det sa legen min at det kom til å gjøre, så der hadde han rett.

Da jenten vår ble ett år sluttet jeg på mini-pillen. Etter 10 uker uten mens tok jeg en graviditetstest. Ble svært overrasket da den var positiv og jeg var 4 uker på vei!

Er nå gravid i uke 22. Alt vel så langt!

Har dermed erfart at det kan ta lang og kort tid å bli gravid etter endt p-pille bruk. Det er jo flere faktorer som spiller inn på den saken! Lykke til i allefall! Det er jo kjekt den tiden man prøver, og drømmer sammen med ektefellen om en liten baby!

Skrevet

Dere som har blitt gravide med èn gang etter pilleslutt - hva slags piller brukte dere og hvor lenge hadde dere gått på dem ?

(vet ikke om det har noe å si altså, bare nyskjerrig)

blackpearl : jeg tenker også at om jeg ikke er gravid innen november, så venter vi litt til april/mai. vi har en sen desember-gutt og det er kjipt med å alltid komme sist i køen til barnehage og alltid være minst i kullet.

(dessuten er trist tid med en nyfødt - det er grisekaldt ute i flere måneder og lite å finne på med en nyfødt)

Men jeg begynner ikke med pillene igjen, har istedet kjøpt meg en brukt "Persona" - sånn monitor med tissepinner som gir rødt lys på de fertile dagene.

Hvis det tar tid å få kroppen i gjenge med EL igjen etter pillene, så vil jeg iallefall ikke pøse på med mere piller når den kanskje akkurat har begynt å stabilisere seg...

Fortsatt ingen tante i sikte - 45 dager siden nå.

Fortsatt lett verking i underlivet og hvis jeg kjenner INNMARI godt etter så kiler det litt i puppene - men det er helt sikkert bare ren og skjær innbildning.

Håper testene kommer i posten i dag eller imorgen, så jeg får sjekket før helgen om det er noe på gang.

Tenkte litt på: når vi ikke har noen EL eller siste normale mens som referanse å måle etter - hvordan kan en lege da bedømme hvor langt du er på vei ?

(før fra den vanlige i uke 19)

Får man tidlig UL da ?

Skrevet

-68mamma

Jeg ble gravid rett etter jeg sluttet på p-pillen,rakk ikke engang å få mensen.

Jeg gikk på SYNFASE fullt brett...mensen 1 gang i mnd..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...