Gå til innhold

Tidlig ultralyd, fostervannsprøve.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har tatt tidlig ultralyd eller forstervannsprøve?

Hvor og når har dere evt gjort det? Er det en risiko å ta fostervannsprøve?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tidlige ultralyder i massevis. Uke 6, 8, 12, 14 og så den ordinære i uke atten mener jeg å huske. Litt her og litt der, mest hos den faste gynekologen min.

Ja, det er en risiko å ta fostervannsprøve. Mener de sier at abortrisikoen er på 1-2% grunnet prøven.

Skrevet

Hei.

De som blir 38 år ved terminen og oppover eller har arvelig genfeil i familien kan ta duotest som består av UL og blodprøve. Det er fastlegen som henviser til sykehuset for disse testene. De må taes mellom uke 10-12+6. Blodprøven taes ei uke før UL. Så får man svar på prøvene i form av verdimåling ift alder, blodprøve og nakkefoldsmåling m.m. Man får da etter den testen tilbud om fostervannsprøve.

Jeg personlig fikk fine verdier og takket nei til fostervannsprøve :-)

Skrevet

Jeg tok ultralyd i uke 7-8 for å sjekke fosterets nakkefold. Gjorde dette privat. Nakkefolden var godt innenfor det normale, men jeg ønsket et så nær som 100 % sikkert svar ang kromosomavvik og valgte i tillegg fostervannsprøve. Gjorde dette siden jeg vil være alene om foreldreansvaret for barnet (har brukt donor via klinikk). Tok f.prøven på Ullevål i uke 17. Fikk da på forhånd opplyst at risikoen for spontabort var 0.5-1%. Legen som tok prøven på meg sa at risikoen var mikroskopisk og at jeg ikke trengte bekymre meg. Men, det er jo alltid en risiko ved et inngrep uansett. Selve fostervannsprøven var bittelitt vondere enn en vanlig blodprøve, men ikke noe å grue seg for. Jeg er forøvrig 39 år når barnet blir født : )

Duotesten gir ikke like sikkert svar som en fostervannsprøve, men som skrevet over- finner de noen avvik, blir du tilbudt fostervannsprøve i tillegg.

Mye info på forumet Fosterv. & ultralyd. også. Lykke til : )

Skrevet

Jeg vil bare nevne at fostervannsprøve får man uansett hva duotesten viser - bra eller dårlig. Man kan hoppe over duotesten hvis man ønsker det. Så det er ikke et absolutt krav å ta duotesten først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...