Mamma til snart 2 søte små Skrevet 23. august 2009 #1 Skrevet 23. august 2009 Jeg er Hjelpepleier og jobber på sykehjem. Lurer egentlig på om det er noen som har erfaring med å gå gravid og ha et så tungt fysisk arbeid som det jo er i helsevesenet. Er selv 12+3 og litt bekymret!! Håper på noen tilbakemeldinger:)
Frøken B ღღ Skrevet 23. august 2009 #2 Skrevet 23. august 2009 Jeg lurer litt på dette selv for tida. Etter jobben i går, som var litt tyngre enn normalt, så gikk jeg hele kvelden og natta med vondt i korsryggen og litt nederst i magen. Det fikk meg til å gruble. Jeg er 14+4.
småen og smulan Skrevet 23. august 2009 #3 Skrevet 23. august 2009 Jobbet som pleieassistent når jeg gikk gravid med nr 1. Ikke fulltid, men tilnærmet. For meg var det ikke noe problem da jeg nesten ikke hadde noen symptomer hele svangerskapet. Dersom du derimot begynner å kjenne at det er tungt skal arbeidsplassen tilrettelegge for deg slik at du ikke får unødig tungt arbeidnår de er gravid. Det beste for både deg og sykehjemmet er jo om du ikke blir sykemeldt, men kan få tilrettelagt arbeid. Jeg ønsker bare lykke til:)
Enitsirk79 Skrevet 23. august 2009 #4 Skrevet 23. august 2009 Hva med å be om aktiv sykemelding? Da kan du jobbe så mye du orker, sjefen din må sette inn en vikar for deg og h*n kan ta de tunge løftene.
Eioli Skrevet 23. august 2009 #5 Skrevet 23. august 2009 arbeidsgiver er pliktig å tilrettelegge... anbefaler at du snakker med sjefen om dette. Aktiv sykemelding tror jeg du bare kan få i 4 uker.
ellesant Skrevet 23. august 2009 #6 Skrevet 23. august 2009 Jeg tror at aktiv sykemelding er forbeholdt yrkesrettet attføring... men har tenkt å høre med min egen lege om dette i morgen. Jeg er 20 uker, og har bekkenløsning. Er sykepleier i hjemmetjenesten, så det er ikke så tunge løft at det gjør noe, men det er mye gåing og ut og inn av bil, og det går dårlig med bekkenløsning.... Det med at arbeidsgiver skal tilrettelegge... ja, det enkleste for arb.giver er at du blir sykemeldt. Men snakk litt med avd. leder og hør om hun/han har noen forslag? Hos oss blir det tatt hensyn så langt det går.
januarbaby82 Skrevet 23. august 2009 #7 Skrevet 23. august 2009 Jobber som sykepleier 100% på sykehus i 3 delt turnus. Har selv tenkt mye på dette. Greit at det er arbeidsgivers ansvar å tilrettelegge, men resultatet av at jeg skal ha "lettere" arbeidsdager er at det går ut over kollegene mine. Jobber ikke på en avdeling med mye tunge løft, men likevel svært høyt tempo, høy tørnover med pasienter, og merker at jeg er totalt tom for energi når jeg kommer hjem om dagene/kveldene/nettene. Synes det er vanskelig å vite hvordan man skal gjøre det. Er nå i uke 18, og har frem til nå ikke hatt de store plagene slik at jeg har blitt sykmeldt, men tenkte å snakke med fastlegen å få redusert nattevaktene mine vertfall. Hun snakket om at man ikke har rett på å redusere nattevakter før i uke 23, men regner jo med at det er snakk om skjønn. Har vært tidligere gravide på avdelingen som har fått ordning med halve dager på jobb. Dette har som regel resultert i surmuling blandt de andre, da man på midten av vakten må overlate pasienter/arbeidsoppgaver til kollegene, som allerede har mer en nok med sitt eget. Utrolig at det skal være så vanskelig for gravide i helsevesenet. Vil jo arbeide mest mulig så lenge jeg er i form til det, men med slike ordninger blir jo det letteste alternativet å sykmelde seg...
rachelmor Skrevet 23. august 2009 #8 Skrevet 23. august 2009 eg er også hjelpepleier og jobber 100% på et omsorgs senter for demente, der er det mye psykisk og fysik arbeid.. men for meg går det heilt fint føreløbig, jobber der når eg jekk gravid med min første også.... men da ble eg aktiv sykemeldt etter eg paserte månad 5 eller 6, men da var eg mye syk og... nå er eg 16+5 uker på vei og føler meg helt supert bare de vanlige symptoma som sliter litt.. så hoper eg holder ut til eg skall i permisjon.. eg råder deg til å gjøre det som føles best ut for deg:) lykke til..
m-mamma Skrevet 23. august 2009 #9 Skrevet 23. august 2009 Aktiv sykmelding er ikke forbeholdt de på attføring. A sm er for alle sykmeldte i første sykmeldingsår.
litjpia77 og lillegull07 Skrevet 25. august 2009 #10 Skrevet 25. august 2009 Hei, alle sammen! Til januarbaby 82: Du har KRAV på å bli frittatt fra nattevaktene dine, i følge arbeidsmiljøloven. Det gjelder hele svangerskapet, ikke bare siste de. Det er ikke anbefalt å jobbe på natta som gravid, men man gjør jo som man selv føler. Jeg har 66 % nattstilling og prøvde litt på natta, før jeg fant ut at kroppen min ikke hadde det noe særlig, da fikk jeg tilrettelegging med dag- og aftenvakter. Dette er arbeidsgiveren din pliktig til å gjøre! Ellers må du snakke med legen din. Til dere med tungt arbeid: Ang det med å få mere tilrettelagt arbeid, så kan arb.giver søke om såkalte tilretteleggingsmidler fra NAV, slik at de kan leie inn vikar for dere, slik at dere går oppå den vanlige bemanningen. Det er vanskelig å skulle bare gjøre de lette arbeidsoppgavene når man går som ordinær bemanning. Da går det jo ut over kollegaene. Jeg er i uke 24 nå og for litt over ei uke siden, snakket jeg med sjeden om at nå syntes jeg det begynte å bli tungt på jobbeb. Da fikk jeg tilrettelagt arbeid med en gang, og går i tillegg til vanlig bemanning. Er litt sykemeldt og jobber 50%, annenhver dag. Jeg tar noen lette stell, deler ut medisin, legger opp dosetter, snakker med urolige demente mm.. Resultatet er at jeg har fine arbeiddager hvor jeg føler jeg får gjort en god innsats uten å bli helt utslitt/ha vondt.. Mine kollegaer synes det er godt å ha meg der, da jeg avlaster de masse. Skjønner jeg er heldig som har en arb.giver som er intreressert i å ha meg der. Jeg sa jo i fra at hvis jeg ikke fikk mere tilrettelegging nå, så lå det ann til skemelding. (Har bekkenløsning, forresten.) Lykke til alle sammen! VI må huske på at akkurat nå er det vi og babyen i magen som er viktigst!! Ikke kollegaer eller arbeidsgiver... Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå