Gå til innhold

Emilie 73! Spørsmål om progestan og pregnyl!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Ble så nysgjerrig på dine teorier om progestan og pregnyl..

Kan du utdype litt mer om dette? I hvilke medisiner finner du hva?

Handler dette om f.eks. Crinone...Cyclogest...eller er det en annen medisin du får som støtte?

Brukte du blodfortynnende?

Prednisolon? Evt. hvor lenge?

Har noe matintoleranse og lurer på dine teorier her...spennende!

Dess flere detaljer dess bedre!

Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Nurket1,

Det er jo bare mine egne erfaringer jeg bygger det på, men jeg kan jo tenke at det kunne gjelde flere enn bare meg....

Jeg må si at det er 2 år siden jeg drev med dette, og detaljene forsvinner utav hodet ganske fort...

Det jeg mener med progestan/cyklogest/crinone er de kapslene man bruker som stikkpiller i skjeden etter innsetting. For min kropp, så ble det for mye progesteron som ga seg utslag i de samme forholdene som jeg merker ved matintoleranser. Derfor har jeg satt likhetstrekk mellom at min kropp ikke tåler hverken korn, melk eller progesteron i de dosene man får etter innsetting. Legen på Rikshospitalet kjente til det, men sa at det ikke fantes noe alternativ, derfor måtte jeg ha det. Mens legen i Danmark sa med engang at jeg kunne få pregnyl-sprøyter istedenfor crinone.

Pregnyl er det samme som ovitrelle - som vi tar som eggløsningssprøyte. HcG-sprøyte (håper jeg husker riktig nå). En studie fra Skive universitetssykehus viste at pregnyl var like effektivt som progesteron som støttebehandling. Altså; det er mulig å prøve dette. For min del synes jeg det ble mindre kliss å sette en sprøyte (tror det var annenhver dag) enn å ta crinone hver dag flere ganger...

Man kan ikke teste med vanlig gravicitetstest når man tar pregnyl, for man vil allerede fra dag1 omtrent teste positivt. Graviditet måles ved at man måler om det er en stigning i HcG-en fra den første blodprøven til den andre.

Jeg brukte albyl-e på eget initiativ, men med støtte fra legen min her i Norge, men det visste ikke de i Danmark som ikke mente det var nødvendig.

På forsøket som lyktes, brukte jeg 10 mg prednisolon (klinikken ville at jeg bare skulle ta 5 mg, men siden mange andre tar 10 mg, og legen min i Norge sa at alt under 20mg var en liten dose, så tok jeg altså 10 mg)

Lykke til!

God klem fra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...