Gå til innhold

Noen som er gode på puls og trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man har veldig lav hvilepuls i utgpkt (uten å være i god form), vil man da ha lavere makspuls enn normalt (220-alder) også??? Har begynt å trene meg opp nå, og prøvd å finne makspuls. Ut fra formelen skal den være 188, men det meste jeg har vært oppe i er 175! Er i så dårlig form, at det kan kanskje også gjøre at jeg ikke har kommet opp i makspuls?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I all hovedsak er makspulsen konstant, og endring i din makspuls skjer kun som følge av at du blir eldre. Om du er godt eller dårlig trent skal ikke ha innflytelse på makspulsen, med det har selvfølgelig mye å si for om du klarer å nå makspulsen din under trening. Er du vant til å kjøre terskeltrening (ligge rett under og på makspuls) så er det enklere å komme dit enn for en som er utrent. Så det at du ikke når makspulsen din har nok mer med det at du er i dårlig form å gjøre enn at makspulsen din har sunket (mer enn alderen skal tilsi).

Noe forskning viser nå at det er mer korrekt å bruke 226-alder, enn 220-alder. På meg stemmer dette bra. Men: makspulsen er individuell så slike formler stemmer overhodet ikke på alle. Ønsker du å finne din egentlige makspuls anbefaler jeg deg å ta en time eller to med en personlig trener som kan hjelpe deg med dette på en treningsøkt.

Dersom din faktiske makspuls er på 188, og du har ligget på 175 på trening tilsvarer dette faktisk rundt 93% av din maksimale ytelse. Med litt mer (og riktig) trening går det nok ikke så lang tid før du kan begynne å pushe deg enda høyere hvis du ønsker :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...