nesten30 Skrevet 22. august 2009 #1 Skrevet 22. august 2009 Har hørt det skal være lurt å gni brystvortene med frottèvaskeklut for å herde dem ift. ammingen. Noen som har prøvd dette? Evt. andre måter? Hjelper det?
kladde Skrevet 22. august 2009 #2 Skrevet 22. august 2009 Nei, det er visst bare en myte at brystvortene kan herdes - det kan gjøre vondt verre: http://mammanett.no/Amming/forberedelse_til_amming Var plaget av såre brystvorter sist og fikk etterhvert skaffet meg albueskjell som jeg brukte mellom ammingene. Det lindret litt. Er redd for å få såre brystvorter igjen, så denne gangen har jeg gått til anskaffelse av disse dingsene som jeg synes ser ganske geniale ut http://www.ammebutikken.no/produktkategori/18/nipple-ease-brystknoppbeskyttere.aspx Satser på å bruke dem sammen med vanlige ammeinnlegg da.
Vasha Skrevet 23. august 2009 #3 Skrevet 23. august 2009 Forsøkte det meste sist gang. Men etter mye brystbetendelse osv, var det som virket best på meg en brystvortekrem / salve som heter Purelan 100, og å bytte brystinnlegg ofte. Ble anbefalt ull, men det virket ikke på meg. Men fant noen gode brystinnlegg på Coop som var veldig gode. (coop sine egne) Disse loet og klebet ikke. Begynn gjerne litt i forkant å smøre brystvortene litt.
Maisie Skrevet 23. august 2009 #4 Skrevet 23. august 2009 Å prøve å herde brystvortene har ingenting for seg. De blir såre når du starter med ammingen likevel, og da er det jo ikke noe vits i å slite med såre brystvorter i forkant også, slik at de kan bli ekstra såre når babyen kommer. Akkurat i starten gjør det ikke vondt. Men babyen suger hardt, og det er uvant. Men etter et par dager kan du bli sår. Det beste er å lese deg opp på info og finne tak i noen som kan hjelpe deg i starten slik at babyen får riktig tak på brystvorta. Spør på barsel, ammepoliklinikken og på helsestasjonen. Brystvortekremer kan hjelper. Brukte selv Purelan i starten, men den er veldig klissete. Fikk tips om Simplex øyesalve (!), den er bedre. Og la brystvortene tørke etter hver ammeøkt (klem ut en dråpe melk sånn at brystvorta blir "smørt" og la det tørke) og helst rene, tørre ammeinnlegg hver gang hvis du lekker mye. Aner ikke om Chicco lager ammeinnlegg mere, men de er supre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå