Gå til innhold

Hjelp:(:(:( noen med angst her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, dette er kjipt, men NÅ må jeg ha hjelp:(

Har vert hjemme værende med barna mine siden jeg fikk barn, har ikke jobbet (gikk rett fra skolebenken til å få barn).

Nå MASER samboeren min om at jeg MÅ i jobb:( Har jo lyst å jobbe, men klarer det ikke:(

Sliter jo med økonomien, så ja, jeg vet jeg burde tjent penger også.

Hva kan jeg gjøre, eller er det noe legen kan hjelpe meg med?

Har muligens ME (tar mye tester osv for å finne ut av ting), sliter veldig med sosial angst, oppveksten har heller ikke vert så bra ++

Er det noe jeg kan ha rett på?

Til vi finner ut av ting ivertfall, for økonomien er noe av det som "knekker" meg snart. Føler jeg bare går og sparer på hver krone for at barna skal ha det best mulig!

Føler meg ikke i stand til å jobbe, kunne sovet 24/7 og føler meg som en dritt..

Ble sikkert mye rot det her, men jeg trenger hjelp:(

Ps.

Om du bare har dritt og slenge, så trenger du ikke kommenter heller. For ja jeg vet godt at jeg sliter!!

Hilsen utslitt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff da. Kan det være at du har vært hjemme så lenge nå, at terskelen for å være i arbeid utenfor hjemmet er veldig høy? Sosial angst er ikke lett, men en ting er sikkert, den vil bare blir verre jo mer du isolerer deg. Du trenger hjelp til å mestre angsten din og til å trene deg på sosiale situasjoner. Du kan prøve selvhjelpsbøker og gjøre det selv, men det kan være veldig tøft og vanskelig. Jeg ville ha gått til lege i første omgang og sagt det som du sier her. Medikamenter kan være en hjelp, og/eller samtaler hos feks psykolog.

Angående ME er det vel vanskelig å få diagnosen. Mange opplever dessverre å bli mistrodd eller legene vil ikke stille denne diagnosen.

Jeg tviler ikke på at du føler deg utmattet, men du kan få ME-symptomer dersom du har drøssevis av problemer i livet ditt også. Er du deprimert? Alvorlig deprimerte kan også bli så syke at de ikke orker annet enn å ligge i mørke, stille rom. Og sove. Masse.

I forhold til jobb/utdannelse, kan det være at du har krav på noe gjennom NAV. Lege må vurdere deg og stille evt diagnose. Kanskje trenger du en spesialisterklæring. Jeg tenker i baner attføring, rehabilitering etc, men er usikker på regelverket der. Om du må ha vært i en eller annen jobb før. Men jeg vil tro at du vil ha krav på en eller annen "myk start", siden du sliter som du gjør. Tidsbegrenset uføretrygd er vel det du vil få om ingenting annet nytter.

Men husk at du har flere ressurser enn du tror akkurat nå! Kanskje ser livet helsvart ut nå, og du tror ingenting nytter. Men tenk på alt du har klart i livet. Du har jo tatt vare på barna dine-det er den største jobben i verden!

Jeg vil ønske deg lykke til. Det kommer til å ordne seg skal du se.

Skrevet

hadde det på samme måte som deg - rett fra skolebenk til å bli gravid og hjemmeværende husmor.

har også soial angst, klarer nesten ikke gå utfor døra. men jeg måtte jo nesten begynne å arbeide, for alle sine skyld. barna, huset, og alt krever jo sitt, og ville jo bidra slik at de skal få det de måtte trenge osv.

jeg hadde angst helt til første arbeidsuke var unnagjort. begynte å jobbe på et sykehjem, og når jeg kom inn i faste rutiner gikk det bra. er veldig greit for meg, med en jobb med rutiner. så når jeg fikk skikkelig angstanfall på jobb, så var det greit å ha rutinene med alt som må gjøres i tilfelle man får tid. så jeg jobbet i hovedsak med folk, men var også mye en kunne gjøre på egenhånd.

lykke til til deg. vet at det er veldig skummelt. men gud så deilig det føles når man får første lønning og vite at man har gjort en innsats for familien sin :)

Skrevet

Takontakt med fastlegen din, og forklar situasjonen din. Kanskje greit å sette seg ned en kveld hvor du skriver et brev til legen med detaljert beskrivelse av hvordan du har det.

Legen skal veilede deg til et behandlingsalternativ. Noen leger er dessverre slik at de med en gang skal skrive ut medisin. Uansett, skal du ikke godta hjelp kun bestående av medisinering, du skal også ha hjelp i form av psykolog. Spør om du kan settes på venteliste på poliklinikk for angstlidelser ved sykehuset der du bor.

Du vil nok komme til å få beskjed om at du får en legehenvisning til psykolog. Da må du selv finne en psykolog med avtale, det vil si at de har en refusjonsordning som gjør at du etter en viss sum vil få et frikort dom gjør at du slipper å betale.

Spør legen din om han/hun kan hjelpe deg med å finne frem til liste over behandlere med avtale. I de aller fleste tilfeller lar dessverre legen det bli pasientens ansvar å ringe rundt til de ulike behandlerne for å høre om plass. Kanskje du er så heldig at du har en lege som gjør en utvidet innsats og gir deg et konkret navn du kan kontakte. Men som sagt, be om å bli satt på venteliste på sykehusets poliklinikk.

Masse lykke til. Angstlidelser er utbredt, selv om man kan føle seg veldig alene med sykdommen. I de fleste tilfeller er sosial trening det eneste som nytter, men det er greit å gjøre dette i samarbeid med en psykolog. Angsten vokser når man unngår de situasjonene man frykter, så poenget er at man kan minske angsten ved å utfordre frykten.

Skrevet

jeg har angst og er utbrent til tider, men jobben hjelper MYE på! det er lettere å jobbe enn å gå hjemme ;)

Skrevet

Takk for mange fine svar!

Angsten min har jeg slitt med siden jeg var 11-12år, så er ikke kommet pga jeg har vert "for mye" hjemme med barna:)

Det skjedde en del i oppveksten min som har bare ballet på seg, så det er nok mye av grunnen.

Og med en samboer som ikke skjønner problemet mitt, så blir alt bare helt galt:( Men skal prøve så godt jeg kan og få snakket med legen min til uka.

Kanskje jeg skal prøve og skrivet et brev, takk for tips:)

Sitter her med den KLUMPEN i halsen, klarer ikke spise eller drikke. Å den kom etter samboeren min kom hjem i dag og sa jeg skulle snakke med en mann pga en jobb (sa navnet og der han jobber).

Så håper legen min kan hjelpe meg med noe ivertfall.

-utslitt

Skrevet

Går ikke bare hjemme å glor i taket, har egentlig mer enn nok å gjør;) Trivest veldig godt også, men er jo pga det ikke er så mye penger og tjene på det.

Men skal snakke med legen og høre:)

Prøvde noen jobber da jeg gikk på skolen, men klarte det rett og slett ikke pga det var "mye" folk:/

-utslitt

Skrevet

Du kan få hjelp til å komme ut i arbeidslivet via NAV.

Da kan du få tilrettelagt arbeid / arbeidstrening i starten. Anbefaler det å forsøke noe slit. Kan garantere deg at angsten din ikke vil bli noe bedre av at du går hjemme. Heller ikke økonomien.

Du kan jo prøve en jobb med litt mindre folk. Det finnes alltid muligheter.

Har selv en kronisk angstproblematikk og min erfaringen er faktisk at jobben hjelper meg både i forhold til økonomi og selvfølelse.

Skrevet

Med nav sin hjelp kan det jo ta mange år, de er jo ikke de raskeste

Skrevet

råder deg til og ta opp dette med din fastlege,og så bli henvist til psykolog og snakk med dem.da kan di hjelpe deg videre,også ut i jobb ettervært. hvet akurat ossen du har det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...