januarbaby82 Skrevet 22. august 2009 #1 Skrevet 22. august 2009 Er førstegangs, så dette er litt nytt for meg. Har selv vært hos lege i uke 9 + 14. Da fikk jeg beskjed om å kontakte helsestasjonen i min bydel, og at neste ktr hos lege ikke er før uke 35. På helsestasjonen fikk jeg beskjed om at man ikke får jordmorkontroll før i uke 25 (en typisk litt hissig skretær som tok tlf) og fikk satt opp time til dette. Skal til vanlig UL på sykehuset nå til uken (uke 18). Er det vanlig at det er så lang tid mellom hver kontroll?
lillosj Skrevet 22. august 2009 #2 Skrevet 22. august 2009 samme som meg ja. første kontroll i uke 8 cirka, skal på ultralyd på mandag (uke 19 tror jeg) og jordmor i slutten av september. En typisk trivelig sekretær kunne opplyse om at om jeg ønsket å prate med jordmor før, så vardet bare å si ifra. Det samme gjelderjo hos lege, har bare ikke hatt behov for det..
Maisie Skrevet 22. august 2009 #3 Skrevet 22. august 2009 Det er vel opp til deg selv om du vil gå til lege eller jordmor, ikke noe legen din skal bestemme. Høres da ikke riktig ut med så lenge til kontroll hos lege. Tror jeg var på kontroll nesten hver måned da jeg var førstegangs. Gikk annenhver gang til lege og jordmor, og avtalte med hver av dem slik at det gikk i hop med når jeg skulle ha kontroller. Nå er jeg andregangs, var på første legekontroll i uke 9. Skal ha neste etter UL i uke 19 en gang. Og det er da flere kontroller før uke 35. Så det er ikke vanlig med så lang tid mellom kontrollene, spesielt ikke for førstegangsgravide.
lillosj Skrevet 22. august 2009 #4 Skrevet 22. august 2009 det legges opp til å ta første kontroll (uke8-12) hos lege og neste (ca uke 23-25) hos jordmor. Deretter blir det automatisk oftere og du kan velge hvem du vil gå til. Men det er jo bare å ta en telefon så får du en time tidligere om det er noe du lurer på..
januarbaby82 Skrevet 22. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 22. august 2009 Hørest jo fornuftig ut. Da ble jeg litt klokere:)
MissMe*med*lillegutt Skrevet 22. august 2009 #6 Skrevet 22. august 2009 Jeg hadde første legetime uke 6.. så UL uke 8+2 og legetime 9+6.. UL igjen 13+2 og skal ha ny legetime i uke 16 og ny UL i uke 18 Har UL hver 5-7uke og en legetime mellom hver UL Er nå 14+0
Wickop Skrevet 23. august 2009 #7 Skrevet 23. august 2009 Var selv hos lege i uke 12, så på UL uke 18, skal til lege igjen i uke 20. Etter det så flytter jeg til ny by og må vel finne meg ny lege. men er det nødvendig med mange kontroller hvis man er i fin form ellers?
X10ne Skrevet 23. august 2009 #8 Skrevet 23. august 2009 Hvis du er usikker synes jeg du skal bestille ekstra timer. Fastlegen din er forpliktet til å yte service når DU ønsker det. Det er jo dette skattepengene våre går til :-)
Gjest Skrevet 23. august 2009 #9 Skrevet 23. august 2009 Jeg går til privat jordmor, og følger det "gamle" opplegget med kontroll hver måned de første månedene, så annenhver uke og til slutt hver uke. Dette var standarden før, men for noen år siden laget de nye retningslinjer, slik at veldig mange av kontrollene ble kuttet ut. Jeg føler meg ikke trygg med så få kontroller, og synes heller ikke det holder å gå til fastlegen (der er det jo rett ut igjen etter 5 min), derfor velger jeg å betale selv for å gå til privat jordmor. Hun er helt fantastisk, tar seg gooood tid ved hver kontroll, bryr seg om hvordan jeg har det, og jeg føler meg trygg på at svangerskapet mitt blir oppfulgt på beste måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå