Gå til innhold

Lillemor er skikkelig forkjøla og feber, usj

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker jo automatisk litt på den der svineinfluensaen. Føler meg litt utsatt her med 3 små og en på vei.

Hun hadde 39.4 for et par timer siden, og hadde tidenes bæsjbleie tidligere i dag. Bæsj opp til halsen bokstavelig talt.

Ringte faktisk legevakta for å høre om jeg burde ta henne inn for en sjekk eller ikke, men må si jeg ble ikke så klok på svaret derfra.

Skulle bare gi henne paracet og se det an, så det har jeg gjort nå da.

Men hvordan vet jeg hvor høy feber hun får hvis jeg skal gi henne paracet hele tiden? Hva gjør dere andre når barna er syke? Hun er 1 år så både hun og jeg var jo i den såkalte risikogruppa, men så lenge ingen av oss har vært sammen med andre som har fått påvist svineinfluensa så var det ikke noe mer å gjøre etter som jeg forsto.

Regner med at hun ikke har fått det, men kjenner det er litt ubehagelig likevel. Vi andre skal vel bli syke ganske fort hvis det skulle være det sikkert. Huff, jaja, satser på at hun er bedre i morra.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hovedregelen er at når feberen er over 38,5 gjør den ikke noe fornuftig i kroppen lenger, den bare gir plagsomt ubehag. Ved å gi febernedsettende blir som regel barnets almenntilstand bedre dvs. at barnet får det bedre og evt. klarer å få i seg mer næring og samle overskudd til å bekjempe infeksjonen lettere, en forebygger feberkramper og en får sjekket om feberen påvirkes av febernedsettende medisiner. Det er derfor viktig å måle barnets temp før en gir febernedsettende og ca halvannen time etter en har gitt febernedsettende for å se hvor mye feberen evt. har gått ned. En sier at en har god effekt av febernedsettende dersom temp. går ned 0,5-1 grad. Det er svært nyttig å skrive ned både tidspunkt for målinger samt tidspunktene en gir paracet. Og selvsagt skal en ikke overskride anbefalt døgndose. Det skal aldri gå mindre enn 4 timer fra en paracet-dose til neste. Noen ganger er det ikke tilstrekkelig med paracet, en kan da prøve flytende ibux som supplement. Paracet og ibux kan gis uavhengig av hverandre.

Ved virusinfeksjoner går feberen ofte lettere ned med febernedsettende midler enn ved f.eks. bakterieinfeksjoner. Dersom ikke feber går ned i det hele tatt er dette et viktig symptom som forteller helsepersonell at barnet bør undersøkes nærmere.

Barn med forkjølelse kan ofte ha god nytte av flytende ibux i stedet for paracet. Dette fordi de ofte får øreverk som tilleggsplage fordi det blir tett i kanalen mellom øre og nese, slik at du får et kjempevondt trykk i øret. Ibux er litt betennelsesdempende og kan dempe hevelse/irritasjon i denne kanalen, samtidig kan en god nesespray f.eks. nazaren åpne opp denne kanalen og lindre øreverken, at barnet får ligge med hodeenden av sengen litt hevet bidrar også til å redusere trykket i ørene.

Det er kjempeviktig at du er superflink med hygienen for å forebygge at du selv blir smittet, selv om forkjølelse smitter veldig lett, dessverre.

Skrevet

Tusen takk for kjempeflott og informativt svar! Nå har ikke jeg tatt tempen etterpå men jeg la meg sammen med henne og da kjentes det ut som om feberen hadde gått mye ned. Hun fikk endelig sove så paracet gjorde nok godt for henne stakkar. Regner med hun våkner igjen om et par timer, så skal ta tempen på henne igjen da.

Skulle tro jeg hadde god erfaring med feber og små barn men ingen av de har omtrent hatt feber i hele tatt før, heldigvis. Har faktisk hatt vondt i hodet og sår hals selv i dag, men tror egentlig det er snakk om en real forkjølelse. Er vel ikke til å unngå at flere av oss får det uansett hvor nøye man er på hygienen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...