Gå til innhold

Hva forventer dere av deres barn?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Forventer dere at barna skal være flinke ja kanskje best/en av de beste på skolen? Best i idretten de er med i? Best / Eksemplarisk oppførsel? Alltid høflige? Oppføre seg voksent? Aldri krangle med søsken, eller si i mot mor og far? osv osv??

 

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er et godt spørsmål. Hva jeg forventer er situasjonsavhengig og jeg tenker at en ting er hvordan jeg vil de skal oppføre seg, en annen ting er hvordan de faktisk oppfører seg. Jeg forventer ikke (i betydningen ønsker) dårlig oppførsel, men "vet" noen ganger at den dårlige oppførselen kommer, det er også en forventning selv om det er en ikke-ønskelig oppførsel.

 

Jeg tror at barn ønsker å innfri forventningene vi har til dem. De oppfører seg slik vi tillater dem å oppføre seg. Hvis vi forventer dårlig oppførsel tillater vi kanskje mer uro enn om vi ikke forventer det. Og på den måten blir oppførselen forsterket.

 

Det er farlig å ikke ha forventninger til ungene, unger føler seg ikke sett uten forventninger, slik er det også med grenser.

 

Det er også viktig å ha realistiske forventninger slik at ungene opplever mestring.

Skrevet

Jeg forventer ikke at dem skal være best i noen fag eller idrett eller noe sånt, men at dem prøver og gjør sitt aller beste.

Forventer jo at dem skal oppføre seg ordentlig.

Skrevet

Hvis man forventer at ungen skal være best i alt, har man sannsynligvis et problem.

Jeg forventer at mine barn gjør så godt de kan i det de driver med. Leksene skal være gjort før de leker etter skolen, de skal rydde opp etter seg. De tar av bordet etter seg, etc. Fritidsaktiviteter melder man seg på for et semester av gangen, det er ikke lov å slutte midt i noe, og man gir beskjed hvis man ikke kan komme på noe.

 

 

Skrevet

nei, jeg forventer ikke at de skal være best, i alt de gjør, eller er med på.... Jeg forventer heller ikke at de til enhver tid, skal prøve å gjøre sitt beste.

 

Men forventer at de følger med på det de skal lære, at de gjør det de skal gjøre, og at de, for det meste prøver å gjøre sitt beste..... og blir selvfølgelig glad vist de får gode resultater....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...