Gå til innhold

Hva koster en fulltids barnehageplass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det store forskjeller fra sted til sted, og er det dyrere i byene feks?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Maksprisen er vel på 2330/mnd og der tror jeg de fleste ligger. I private barnehager kan man ta matpenger og turpenger i tillegg, men ikke mer enn hva det faktisk koster.

Skrevet

Er det ikke verre? Synes jeg har hørt både 3000 og 4000 kr? Og lest om dagmammaer som tar 5000? Da var det ikke så ille synes jeg:)

Skrevet

Nok av dagmammaer som tar mer, men det er jo helt forståelig. De får ikke statsstøtte i tillegg, og de fleste foreldre som benytter dagmamma har jo kontantstøtte - dermed blir utgiften for dem ikke noe større enn om de skulle hatt barnehageplass.

Jeg ville heller hatt en dagmamma som tjente ok med ansvaret for tre barn enn en som følte hun måtte passe fem for å få en grei inntekt. Ikke at jeg har noe som helst lyst til noensinne å benytte dagmamma, da, men det blir jo en annen historie. =)

Skrevet

Men kontantstøtten er da veldig liten, og den får vi bare om vi er hjemmeværende? Hva skal man med barnepass om man er hjemmeværende? El mener du de som jobber deltid? Uansett er jo kontantstøtten istedet for lønn, og det hadde ikke vi klart oss med i hvert fall. Rundt 3000 kr / mnd? Vi håper på barnehageplass, og har ikke tenkt å bruke dagmamma da. Det hadde vi gjort kun hvis vi ikke fikk bhgplas.

Skrevet

Full kontantstøtte er på 3303 kroner i måneden. Dersom du ikke benytter barnehage og har barn mellom ett og tre, får du full utbetaling.

Om du da har en dagmamma som tar 5000, er din reelle utgift til barnepass bare på ca 1700 kroner. Har du derimot en barnehageplass med makspris er din utgift ca 2300 kroner (og skattefradrager tilsvarer neppe 600 kr/mnd). Altså er dagmammaen i praksis billigere enn barnehagen.

Skrevet

2330 er som nevt tidligere maxpris og som en mor i barnhagen sa til meg: Det er sjelden man får så masse igjen for 2330 som de man betaler til barnehagen. Tenk på hvor fort det går en tusenlapp når man er ute og spiser eller hvor fort tusenlappene går når man handler inn til en uke?...

Skrevet

Hæ? Jeg har hørt at maxpris for barnehage plass er 3700,-

Hvis det bare er 2330,-så er jeg super fornøyd!!

Skrevet

Garanterer deg 2330 pr mnd i 11 mnd for 45 t pr uke. Gjelder over hele landet. Eneste de kan ta mer for er dersom det er for eksempel balettundervisning, da kan de ta mer betalt. (balett var nok et litt dårlig eksempel, men...)

Skrevet

Shute: så det du sier er at hvis vi skulle være så uheldige å ikke få bhgplass, så får vi kontantstøtten? Selv om vi begge jobber fullt? Om jeg forstår deg rett er jo det helt suverent.

Og jeg ble også veldig overrasket over at fulltids bhgplass var såpass billig. Men jeg mener også å ha hørt at det er dyrere... Men håper dere har rett:-) Da har vi plutselig litt bedre råd.

Kjenner at jeg allerede nå får dårlig samvittighet over at hun må være i bhg hele dagen, hele uka, fulltid... Vi har begge dagtidsjobber, orker ikke mer turnus, begge har jobbet mer enn nok turnus før. Får jo fint familieliv om ettermiddagen, kvelden og i helgene da:=) Kanskje det går an å gå opp litt i lønn og redusere og. Jaja, kanskje jeg skal ta en ting av gangen, fødsel først feks...:)

Skrevet

Ja. Forutsetningen for å få kontantstøtte er at man har barn fra 1-3 og at barnet ikke benytter barnehageplass i barnehage som mottar offentlig støtte (det gjelder i praksis stort sett alle barnehager).

Det er egentlig idiotisk, all den tid kontantstøtten ble innført fordi noen politikere mente folk burde ha større mulighet til å velge og være hjemme lenger med barna. Det målet kan man ikke akkurat si oppnås ved at foreldre benytter dagmammaer og får kontantstøtte. Men kjekt å ha om man ikke får barnehageplass og må i jobb, selvsagt.

Jeg er helt sikker på både kravene til kontantstøtte og maksprisen i barnehage, altså.

Skrevet

Bra:=) Da stoler jeg på deg/dere! Så herlig når ting er bedre enn man tror de er:0)

Skrevet

Vi betalte 2.700 i mnd + turpenger da de trengte det. Dette var da en privat barnehage. Skikkelig dårlig styrer og skulle gjerne kommet med navn og hvilke barnehager hun driver også, men vet jo ikke om det er lov til å nevne navn her inne...

Skrevet

Lov og lov... det finnes jo ingen moderering her, så det er sikkert bare å nevne i vei.

Om dere har betalt dette etter innføringen av nåværende makspris var det enten ulovlig, eller det inkluderte kostpenger. Private barnehager tar relativt ofte kostpenger om de tilbyr ett eller flere måltider i barnehagen.

Skrevet

Er styrer i privat barnehage, og kan si 100% sikkert at makspris for barnehageplass nå er 2330 kr pr mnd, og så vidt jeg vet betaler vel alle for 11 mnd i året. Hos oss er juli betalingsfri... I tillegg til 2330 har vi 200 kr i kostpenger og "that`s it". Vi må nok øke litt i kostpenger nå, da vi har økt fra kun lunsj, og et lite fruktmåltid, til å servere 3 fullgode måltider: frokost, lunsj og ettermiddagsmåltid hver dag! Men jeg har inntrykk av at foreldrene setter såpass pris på måltidstilbudet at prisen er grei likevel! Vet at kostpenger rundt om ligger på alt fra 150 til 300 kr, (mest vanlig, det finnes jo alltid ytterpunkter) men det er jo viktig å se på hva man faktisk får igjen for dette, hvor mange måltider, hvordan måltider osv!

Har man flere barn i barnehage har man også i såvidt jeg vet alle kommuner, krav på søskenmoderasjon, men utregningen av denne er litt ulik... Hos oss er det slik: 2 barn= 30% rabatt for den ene, 3 barn = 30 % rabatt for den 2., 50% rabatt for nr 3, 4 barn= 30% for den 2., 50% for den 3. og 75% for den 4.

Skrevet

Vi betalte 2.700kr og da var 300kr av disse matpenger.. Selv om vi måtte gi gutten vår frokost før han gikk i barnehagen, og sendte med han 3 brødskiver til lunsj hver dag. De fikk varmmat på fredager, men det var ikke akkurat spennende varmmat.. Ikke fikk de som jobbet i barnehagen bestille noe ekstra til spesielle anledninger heller. Vi hadde masse problemer med at hun ikke ville sette inn vikarer, så vi måtte enten holde barna våre hjemme eller stille opp som vikarer selv, og være hjemme fra vårt eget arbeid.. For å gjøre en lang historie kort, så er hun kjent i flere bydeler her i oslo, pga klager fra foreldre, og hun er kjent for å svindle foreldre!!

http://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article1211035.ece

Tror hun er oppe i 11 barnehager nå, og er heeeelt utrolig at hun får fortsette!!

Skrevet

Nå har jeg iallefall ikke nevn noe navn, bare lagt ut en link jeg "tilfeldig" fant..

Skrevet

Jøss, kanskje det er barnehagestyrer man skal bli! Om man har en 5-10 stk;)

Hørtes ikke særlig trygt ut for barna nei...

Skrevet

Ja, det har jeg tenkt også.. Men ville aldri ha holdt på som henne pga at det faktisk er barna det går utover.. Men hun underbetaler de ansatte og de får kun 30kr i overtidsbetalt. Så om vi en dag hadde hentet sent, måtte vi betalt 150kr pr på begynte time, mens de ansatte kun fikk 30kr. Det er jo helt utrolig.. Jeg satt i foreldreutvalget, så hadde god kontakt med de frustrerte ansatte. Derfor vet jeg dette..

Skrevet

Nei, gud, det kan ikke være gøy å bli rik på den måten. Skulle ha drevet bhg på forsvarlig vis ja!:) Tenk å få det på seg, om noen av barna hadde blitt alvorlig skadet ...*grøsse*

Skrevet

her betaler vi 2605 kr i mnd for full bhg-plass. Det som stiger over 2330 kr er da mat-penger, noe jeg gladelig betaler...! :) For 275 kr i mnd er IKKE mye for frokost, lunsj og frukt hver dag :) i tillegg har de varme måltider i blandt, og litt kos tillater de seg også i blandt, pluss is i tillegg når det er varmt ute. :) Er kjempefornøyd....! ;)

Skrevet

De skjønner jeg du er fornøyd med:) Er veldig deilig å slippe å sende med all den maten.. Det merker vi nå som mini har fått plass i en komunal bhg:)

Skrevet

Vi betaler 2680 kr for full bhgplass, da er matpenger inkludert. De får frokost, lunsj og ett fruktmåltid om dagen og hver fredag er det varm mat. Betaler 150 kr i turpenger 1gang hver 6.mnd. Det er privat bhg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...