Anonym bruker Skrevet 22. august 2009 #1 Skrevet 22. august 2009 Sitter nå og har et lite bursdagselskap til min sønn som fyller 8,men jeg bare lurer på en ting : Kan ikke dagens unger leke som man gjorde før??? Nå er det bare spill,data,tv og atter spill som gjlder. Har flere ganger prøvd å sette dem i gang med noe fysisk aktivitet eller kommet med forskjellige forslag om hva de kunne gjort,men nei..... Spill,spill,spill.... Hva skal man gjøre da???
solemio Skrevet 22. august 2009 #2 Skrevet 22. august 2009 Nei, dagens unge er ikke som oss når det gjelder å leke. De må aktiviseres ofte på en helt annen måte enn det vi måtte. Men hvis man finner noe som er stas, holder de gjerne på sjøl og kan til og med finne på å utvikle denne leken. Har dere et morsomt uteområde, finnes det vel igrunnen ingen begrensninger for hva som er morsomt å gjøre?
fionaella Skrevet 22. august 2009 #3 Skrevet 22. august 2009 tenker du på bursdags leker som bro bro brille ,.ta den ring ,farge leken , siten osv tror du må være med og vis hvordan lekene skal være barn synes det er morsomt at di voksene er med og leker og jeg er helt enig at spill .tv.data ikke høre med i en bursdag så vær sporti bli med på leken
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 22. august 2009 #4 Skrevet 22. august 2009 Nei, dagens unge kan ikke leke, men jeg synes ikke tv spill hører med i et bursdags selskap, det pleier vi å rydde helt bort da. I fjord når guttungen ble 8 år hadde vi kjøpt inn piler og vannballonger, fyllte ballongene og festet de til veggen ute, og ungene fikk etter tur kaste piler på ballongene. Det var populært. Hadde ikke noe premie til ungene, men de synes det var gøy uansett. Guttungen har sagt at det vil han gjøre i år også når han skal feire bursdagen.
blond Skrevet 22. august 2009 #5 Skrevet 22. august 2009 Lego er en klassiker her, men barna "mine" er 6-7, mulig at det forandrer seg på et par år. Det er også stas med uteleker som "Kom alle mine duer" og "Rødt lys".
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 22. august 2009 #6 Skrevet 22. august 2009 Jeg har feirt bursdager med 7 og 8 åringer og det har aldri vært snakk om å sitte inne og spille data. Håper heller ikke det blir slik. Det kan de jo gjøre hver dag. Det har vært leker som danseleken, stol leken o.l innendørs, Og leker som haien kommer og rødt lys utendørs.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 22. august 2009 #8 Skrevet 22. august 2009 Den er kjekk. Da er en eller to (alt etter hvor mange vi er) HAI, og står i midten. Så deles de andre inn i 3-4 lag minst tre vil jeg si, men ellers kan det være mange. Hvert lag stiller seg i sitt hjørne, og det blir deres hjem, deres frisone. Så velger hvert lag seg sitt navn. F.eks Makrell, sei. kongekrabbe (altså fiske sorter). Så begynner alle på hver sin plass. Haien begynner å rope på lagene å si de må komme ut. Så springe alle deltakerene av lagene rundt og rundt haiene. Helt til haien(e) roper "Haien kommer". Da må alle lagene komme seg hjem til hver sin plass. De som haien(e) klarer å fange blir hai. Når det er en igjen til slutt vinner det laget som den var med på, eller evnt bare den ene. Det kan jo bestemmes før de begynner. Håper jeg klarer å forklare dette forståelig.
blond Skrevet 22. august 2009 #9 Skrevet 22. august 2009 Jeg skjønner hva du mener, har sett leken i aksjon, hehe..
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 22. august 2009 #10 Skrevet 22. august 2009 `Heter den noe annet hos dere?
blond Skrevet 22. august 2009 #11 Skrevet 22. august 2009 Nei, husker det fra jeg var liten selv og gutten har lekt det på turn. Jeg forbandt ikke navnet på leken med innhold med en gang.
Gjest Skrevet 22. august 2009 #12 Skrevet 22. august 2009 Barn har vel aldri "kunnet" leke, om vi tenker på fra fødselen av. Men barn lærte nok i en helt annen grad å leke i ung alder før. Av eldre søsken, søskenbarn, nabobarn etc etc. I dag må nok foreldrene mer bidra med å lære opp barna til å leke. Det har vi selv merket. Til tross for at vi har brukt en hel del mer tid (i følge ektefellen) på å lære opp eldste til å leke enn ektefellen selv opplevde fra sin barndom, er han knapt så flink til å leke (igjen ifølge ektefellen) som ektefellen selv var som barn på tilsvarende alderstrinn, og kanskje heller ikke fullt så flink som yngstegutten er. Men eldstegutten er bedre enn det jeg oppfatter som "gjennomsnittet" i dag, selv her hvor jeg oppfatter lekelysten som større enn hos mange "bybarn". Skjønt når man er 12 begynner jo lekelysten å dempes. Men BORTE er den ikke, heldigvis. For jeg har en teori, helt uvitenskapelig, om at barn som virkelig har fått LEKT som barn, oftere blir "modne" tidlig. De har nemlig fått lekt seg FERDIG og er mer "klar" for en ny fase i livet i 12-13-14 årsalderen. Barn som aldri har fått leke skikkelig, har derimot en del vanskeligere for å slippe helt tak i barndommen. De har nemlig noe ugjort i livet og klarer ikke på helt samme måten å legge barndommen bak seg og begynne å opptre modent og ansvarlig når de kommer i 12-13-14-15 års alder. Ikke i 18-20-22 års alder heller for den del. Men de aner selvsagt ikke HVA de har ugjort.... Yngste gutten her blir snart åtte år. Verken hos han eller broren har det noen gang vært på tale med (data)spill i fødselsdagsselskap, til det har de for mange andre ideer! Å spille på PC-en er noe vi opplever de gjør iblant når de er ALENE, ikke når de har andre å være sammen med. Og de har aldri langt skjul på at de (få) gangene et fødselsdagselskap har endt om som en "filmseanse" eller som en "dataspillseanse" har selskapet vært "kjedelig". Når guttene selv har selskap utnytter vi uhemmet at vi har ok stor hage (tomt på vel 2 mål) og bor landlig til. Og i år kommer 8-åringen til, akkurat som broren til sin 8-årsdag, SELV å være "vert" i selskapet og vi fraværende (3 minutter hjem om det blir krise)! Vi gjør alt klart mht servering og borddekking på forhånd (dagen før og om morgenen), setter maten (skikkelig "voksen" treretter, porsjonsanrettet slangeagurk fylt med egg og røykemakrell, pastasalat med laks (selvfisket laks!) og sjokoladekake med ananas (bakt som et 8-tall, to "utskårne" små kaker satt sammen før servering), tivolikake og druer med pisket krem, iste(!) og saft) i kjøleskapet. Så blir det selskap med bare guttene hjemme! Gjestene kommer kl 1400 (en av guttene går riktignok på SFO, men han er neppe DER på en fødselsdag....) , lillebror har selv ansvaret, storebror er til stede som "medhjelper" ved serveringen og går deretter i kjellerstua. Programmet er lagt av lillebror (med litt hjelp av storebror og oss): Først "velkomsstale" på trappa, egenhendig skrevet (med noen ideer fra oss og storebror) og forlengst innøvd til siste komma. Så krokketturning i hagen (storebror har lovet å være dommer og har lovet å sørge for lesestund i kjellerstua om det blir aldeles høljeregn, han er en god høytleser for alderen), så mat i spisestua ca kl 1500 (hvite små pappasjetter, plastbestikk og pappbeger), rydding av bordet og "oppvask" etter bossekkmetoden. Deretter en runde med yatsy (mens maten synker), så "orienteringsløp" to og to, i "marka" bak huset, en bokstav å samle inn ved hver post (rød, blå, grønn og svart bokstav for de ulike gruppene). Bokstaven skal danne et ord, riktig ord fra alle fire gruppene gir en setning. Deretter først ringspillkonkurranse, to lag mot hverandre, 10 omganger á fem ringer (alle to omganger, de siste to omgangene velger hvert lag "beste kaster" til, samlet poengsum gjelder),så "ballkast i boks", (20 baller, nummererte bokser, samme prinsipp som ved ringkast). Medaljer" laget av pappringer ombundet med alufolie og "halsbånd" i blått/rødt gavebånd (blått for vinnerlaget, rødt for taperlaget...) er klargjort, og deles høytidelig ut av lillebror (som også er dommer...) med trappa som "premietribune"... Og så et "sølvfat" (aluminiumsfolie rundt en stor plasttallerken) med (selvlaget) marsipankonfekt og "takk for i dag" ute på trappa.... DA er vel klokka blitt bortimot 17 og det er på tide for oss å komme hjem fra arbeid. Og det kommer sikkert en ide eller to til før selskapet er et faktum. Det er jo seks-sju uker til selskapet..... Ideen? Egenhendig "stjålet" fra Danmark! Der er det, på mindre steder i alle fall, faktisk VANLIG, det vi har forstått, at barn på 8-9 år har ansvaret for sitt eget bursdagsselskap, men EN/EI eldre (bror/søster/nabogutt/nabojente) til å hjelpe litt! Og det var fulltreffer for 4 år siden da 12-åringen var 8. Selv om en av oss da måtte hjelpe til med serveringen og være "dommer" i krokketturneringen.....
Lene~mor til tre Skrevet 22. august 2009 #13 Skrevet 22. august 2009 Sant det der, men mine unger får ikke spille spill eller se på tv eller lignende når vi har bursdager. Leker tradisjonelle bursdagsleker som stolleken, danse etter musikk og stå stille når musikken stopper og flasketuten peker på, pakkeleken osv.
aanonym Skrevet 23. august 2009 #14 Skrevet 23. august 2009 Det e rnok mye som er forandret siden vi var små. Barna blir "institusjonalisert" på en helt annen måte, de tilbringer store deler av livet i barnehage, skole, SFO, fritidsaktiviteter der de blir aktivisert og fortalt hva de skal gjøre, hele tiden. For det andre leker de på en annen måte enn vi gjorde, spill, data osv appellerer til deres fantasi. Jeg er ingen stor tilhenger av overdrevet spilling, men innser at disse spillene er en viktig del av livet til barna, enten vi vil eller ikke. For det tredje hadde nok vår generasjon mye større frihet enn dagens barn, til å leke ute og være borte i timesvis uten at det spilte noen rolle. Vi kunne også impulsivt stikke innom andre barn uten at det var avtalt opp og ned i mente mellom foreldrene. Vi hadde ikke mobiltlf, og foreldrene våre hadde dermed ikke kontroll på oss hele tiden. Verden var rett og slett mer uskyldig da vi vokste opp, da kriminalitet, narkotika og pedofili tilsynelatende var nesten fraværende i samfunnet. Det var mindre trafikk og vi kunne dermed la barna gå til skolen tidligere. Osv osv - jeg tror at vårt (foreldrenes) behov for kontroll over ungene våre gjør at den friheten som trengs for å kunne aktivisere seg selv blir mindre. Og spilling er jo i grunnen greit, da vet vi i alle fall hvor vi har dem hen....
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #15 Skrevet 28. august 2009 De er mere passive i den alderen i dag enn for en del år siden, ja. I siste barneselskap hadde vi fiskedam med småpremier. Det var kjempeppulært.
Anonym bruker Skrevet 28. august 2009 #16 Skrevet 28. august 2009 Kunne ikke falt meg inn å la guttene mine ha selskapet helt alene. Ser for meg kaos. Dessuten synes jeg det er artig å være tilstede selv når det er barneselskap. Når de er tenåringer derimot, forstår jeg behovet for å styre og stelle istand alt selv. Men 7 årsdag? Godt gjort at de klarte det, men som sagt, jeg hadde ikke følt meg komfortabel på jobben den stunden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå