Gå til innhold

Ull ull ull.. bare tull..!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forstår ikke greia, pakke inn ungene sine i ull fra innerst til ytterst, fra den dagen de plopper ut.. ja gjerne til og med midt på sommeren.. for ull har jo slik en fantstisk varmeregulerende effekt!?!? NOT! Har du noen gang kledd deg i ull og blitt kald? Ull er et kløende forhistorisk stoff som passer best der det hører hjemme, på sauen. Får helt vondt av små bebiser, der mødrene åpenbart kler ungene i ting de ikke ville gått med selv, som åpenbart er for varmt. Kle dere i ullnickers, lusekofte og et tilhørende hjemmestrikket ullsjal på denne tiden av året før dere gjør det samme med ungen deres. Hei og hopp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ull er et kløende forhistorisk stoff?? Det var jo noe veldig rart å kalle ull for. Mener du kvalitet bare finnes i syntetiske tekstiler?

Og du kan jo umulig ha prøvd å gå med ull selv siden du mener det klør så voldsomt. Det er en god del år siden ull var ubehaglig å gå med.

Og ja, ull regulerer. Samme konseptet som med en termos. Har du på kaldt i en termos så holder det seg kald. Har du på varmt så holder det seg varmt.

Trist for ungen din da, at du er for begrenset til å forstå slike ting selv..

Skrevet

Hehe.

Eg synest rett og slett det er litt morsomt med folk som absolutt ikkje VIL prøve eller ein gong vurdere noko anna enn det dei har bestemt seg for :o)

Går gjerne i ull eg, heile året. Ein tynn ullgenser er ikkje varmare enn ein like tynn bomullsgenser, men den ER luftigare. Synd det er såpass dyrt, spesielt ulltøy til voksne er dyrt, sikkert fordi det ikkje er så stor etterspørsel (enno). Reknar med at det kjem med åra.

Eg kler for øvrig ikkje barna mine i ullnickers, lusekofte og ullsjal på denne tida av året, no er det nok med genser/body og strømpebukse på lille, enten det er ull eller bomull. Brukar begge delar om kvarandre i sommarhalvåret, har alltid ull innerst i vinterhalvåret.

Hei og hopp til deg og!

Skrevet

Har ikke mye til overs for ull jeg heller. Foretrekker fleece. Lett, myk og tørker fort.

Skrevet

Tror de som er imot ull ikke har prøvd ullklær av god kvalitet!

Skrevet

I vinter bruker vi ull fra innerst til ytters på barna. Dem holder seg tørre og varme. Aldri hørt dem klage.

Skrevet

småen maser på å få gå med ull. så jeg vet at han syns det er digg :)

og det syns jeg i grunn selv også. ull er genialt og undervurdet.

Skrevet

Jeg vil ikke si at ull er tull, men at enkelte nærmest mener man er en dårlig mor som ikke har på barnet sitt ull. Selv synes jeg at ull stikker, og bruker det så og si bare utenpå (ullgensre, ulljakker etc) på vinteren.

Ei jeg kjenner sa bastant at jeg MÅTTE gå på Nøstebarn og kjøpe undertøy i ull- og silkeblanding. Jeg svarte med at nei, det kommer jeg ikke til å gjøre, da jeg ikke kjøper rådyre plagg som babyen vokser ut av på 123. Det falt ikke i god jord, siden dette VISSTE hun, som har barn fra før. Jeg kommer til å kjøpe en ulldress for å ha utenpå, og kanskje undertøy i ull med bomull på innsiden.

Jeg liker bomull veldig godt, og alle klærne vi har til babyen er forløpig i bomull.

Skrevet

Jeg liker godt ull, men for meg er det mest forbeholdt den kalde årstida, evt. kalde kvelder på vår og høst, båtturer e.l situasjoner. Inne har vi aldri brukt ull på jenta vår, hun er kjempevarm av seg og blir rett og slett FOR varm om hun skal herje rundt iført ulltøy. Det regulerer kanskje litt for dem som sitter helt stille, men jeg blir selv for varm og det er ikke noe annerledes for barn, spesielt ikke når man er i høy aktivitet hele tida.

Brukte heller ikke så mye ull da hun var baby og født i november, kanskje et tynt lag når vi var ute å trilla. Hadde skinnpose(sau/lammeull) til henne, og det holdt i massevis. (lå alltid barbeint og i tynne klær) Alle er forskjellige mtp temperaturfølsomhet, noen er alltid varme av seg, noen er mer frysne.

Skrevet

Jeg har brukt ull om vinteren på mine. Innerst. Men vi har fått problemer med utslett som er rødt og kløende pga ull, så nå har vi kuttet det ut. Og ja, kvalitet har det vært.

Bruker heller ullfleece under yttertøyet.

Skrevet

Jeg tviler ikke på kvalitetene til ulla jeg, selvfølgelig er det bra med naturmaterialer som både puster og holder ungen varm...

Men det er ikke alle som kan bruke det, i vår familie f.eks har vi atopisk eksem og er allergisk mot ull. Spiller ingen rolle hvor dyre plaggene er eller hvor god kvalitet det er, eksemet blir værre, huden blir hoven, rødflammete og kløøøøøøør! Litt irriterenes og alltid måtte forsvare hvorfor en ikke bruker ull synes jeg, og vi fryser faktisk ikke vi som bruker f.eks superundertøy heller ;)

Skrevet

12:52 her.

Ja, det er det samme vi opplever med ull, selv uten annen hudplage på forhånd.

Vi har gått over til superundertøy også:)

Skrevet

Jeg har brukt ull på mine siden de ble født. Resultatet ble atopisk eksem. Vi bruker nå bare superundertøy på barna. Så og si samme effekt, men uten all kløingen.

Skrevet

Datteren min brukte ull bodyer og strømpebukser fra hun var liten,når hun ble så gammel at hun begynte å prate så kunne hun si at det klødde hele tiden og hun var mye svett av all kløinga. :/

Jeg syns at ull varmer på vinteren,ingen tvil om det.

Men nå bruker jenta mi bomull innerst,og en tynn ulldress og vinterdressen.

Har fått en ny baby,og bare bomull på han forløbig. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...