Gå til innhold

Overgang til mat - baby 4mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når begynte dere med mat til deres barn? Evt hva?

Min sønn på 4mnd har nå begynt å våkne opp to ganger på natten for å spise (han får bare MM). Han har sovet 8-9t i strekk fra han var 1mnd og frem til nå.

Nå når han våkner spiser i 5min og sovner igjen. Derfor lurer jeg på om han kanskje trenger å få litt ekstra mat som grøt el frukt. Hva gjorde dere og fra når?

Alle tips mottas med takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte med 2-3 teskjeer med suppegrøt når han var 4 mnd. Gikk bare fint det, ikke noe mageproblemer! Så økte vi gradvis til en porsjon me grøt med vanlig konsistens. Fruktmos kan du jo også gi, eller lage velling på flaske. :)

Skrevet

hvordan grøt da? Mais el ris? brukte du vann el melk (mm/mme)?

Skrevet

Du kan bruke mais, ris eller hirse. Hirse er naturlig rik på jern. Alt dette finner du info om på pakkene/i butikken. Der står det også hvilke som skal blandes med melk eller vann, eller valgfritt. Selv kjøper jeg grøt på helsekost. Økologisk og fri for masse kjipe tilsetninger. Så kan du heller ha fruktpure i selv om du vil. Snuppa mi på 5mnd får som følger: 1/2porsjon hirsegrøt(naturlig rik på jern), med D-vitamin dråper fra apoteket i, 1ts kaldpresset solsikkeolje(omega 3 og 6) fra helsekosten, 1ts malt(fra butikken) for magen. Ikke fruktpure enda. Dette får hun 2 ganger om dagen. Jeg lager den på vann, så får hun pupp etterpå. Vi brukte 2-3 uker fra 2-3ts grøt og opp til 1/2 porsjon. I starten hadde jeg også en god del mm i, så den ble lettere fordøyelig.

På helsekosten har de ofte mye mer kunnskap enn på butikkene, så der kan du få masse god info, event på helsestasjonen, men de er jo som kjent ganske firkanta..

Lykke til!

Skrevet

vi startet fra 5 mnd, for da var hun våken masse på natta og skulle ha pupp, så trengte nok fast føde. startet med noen få teskjeer kjempetynn flytende grøt, og økte på. var kjempepopulært:) iløpet av en uke var vi oppe i nesten full porsjon med tynn grøt. var vel litt magevondt i starten men det gikk fort over. fruktmos startet jeg vel med etter noen uker med grøt. gikk rett ned, og ingen mageproblemer. Babymiddag på glass får jeg ikke i henne og har nå gitt det opp. (hun er 9,5 mnd). så nå får hun 3 grøtmåltider med fruktmoser, et brødmåltid, og et med bare pupp på morgenen.

Skrevet

Vi har nettopp begynt med grøt til lillegutt. Han er 4 mnd og 10dager. Jeg kjøpte bare sånn maisgrøt på butikken. Stod på pakka at den var grei å begynne med, så da bare gjorde jeg det! :) Er nå 4 dagen idag med grøt, og skal egentlig opp til 4 ts grøtpulver, men etter en litt urolig natt med mye fising og oppvåkning to ganger for å rape tror jeg vi bare skal ta 3 ts grøtpulver idag også. Han får grøten på kvelden rett før kveldsstellet.

Er kanskje litt dum jeg, men jeg begynte bare med grøt fordi jeg hadde lyst og fordi jeg har fått tips av andre småbarnsforeldre om at de som drøyer grøtstarten ofte får kresne barn....

Før grøtstarten fikk han 180ml mme hver kveld ETTER pupp, og dette har jeg selvfølgelig kuttet ut...En sulten baby jeg har! :)

Skrevet

Jeg bruker maisgrøt som jeg blander med mme. Men det er fordi han ikke liker risgrøten som skal blandes med vann.....

Skrevet

Da har jeg ringt HS og hun sa at jeg burde vente 2-3 uker med å begynne å gå han grøt. Hun mente jeg burde amme han oftere selv om han får mat når han vil vi og mer enn nok. Hun synes det var bedre å vente 2-3 uker og heller amme han 2 ganger om natten i 5min.

confused....

Tusen takk for flotte tilbakemeldinger fra dere alle. Alltid veldig nyttig å høre andres erfaringer:)

Skrevet

Jeg hadde samme erfaringer som deg mht soving og mat på natta. Det er vel bare slik at etterhvert som ungene blir mer aktiv om dagen, får de også høyere energibehov, samt at det ofte skjer så mye på dagtid at de ikke har tid til å spise.

Morsmelk er lett fordøyelig og derfor må de spise oftere enn unger på mme.

Jeg ville ikke ha begynt med grøt enda var jeg deg. Såfremt du ikke flyr rundt som en zombie på dagen fordi du får så lite søvn. Fast føde får de nok av senere :o))

Datteren min er snart 7 mnd. nå og våkner fortsatt en til to ganger om natta for påfyll. Hun er nemlig ikke spesielt ivrig på fast føde. Smaker på alr, men det blir som oftest med et par skjeer...

Jeg stresser ikke så mye med dette, da jeg har mer enn nok melk enn så lenge og hun vokser som bare det.

Skrevet

HS mener alltid at en skal vente med grøtstart nesten uansett.... Så jeg synes du skal gjøre det DU synes er riktig og heller følge din magefølelse!

Det går jo ann å gi han litt grøt innimellom (altså en dag her og en dag der, ikke hver dag) og heller gi han litt lite og tynn grøt?

Skrevet

Må støtte Lillegullgutten her. Gjør det du føler for selv. Har akkurat hatt samme diskusjon med meg selv (og andre) om jeg skulle begynne med ordentlige måltider og ikke bare smaksprøver. Da jeg kuttet ut smaksprøvene gikk han opp til 3 amminger om natten, så da var det jo rimelig grei tilbakemelding ;-) Nå, straks 5 mnd gammel, får han to grøtmåltider (evt grønsaksmos til middag), og Lillemann er generelt en mer fornøyd unge av å få litt skikkelig kost! Hadde perioder der det virket som om puppene mine bare produserte vann!

Skrevet

Skriver under på det! Her var det hs som mente jeg skulle introdusere litt fast føde da. Ammet på det verste en gang i timen. Hadde masse melk, men jenta fikk liksom aldri nok. Spiser kun noen få ts med grøt og fruktmos, men det har tydelig hjulpet. Morsmelk er fortsatt hovednæringen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...