ღMorgenSolღ Skrevet 22. august 2009 #1 Skrevet 22. august 2009 Er dette noe en kan kreve? Var uke 13 da jeg var der ene gangen, og fikk beskje om at jeg måtte vente til uke 15. Da jeg var i uke 15 ville de ikke gjøre det før uke 20!? Grunnen var visst at de var redde at de ikke skulle finne hjertelyden selv om den var der, og at jeg da skulle bli skuffa.. Men vis jeg ønsker å prøve, og er klar over at det er ikke sikkert en finner den, så ser jeg ikke problemet? Noen som har hørt hjertelyden hos lege eller jordmor?
Gjest Skrevet 22. august 2009 #2 Skrevet 22. august 2009 da jeg gikk med min forrige mener jeg å huske at jordmor ga meg beskjed om at det er for tidlig å høre hjertet, men at vi skulle prøve likevel.. vet ikke hvor langt jeg var på vei når vi begynte å lytte etter hjertet da.. og etter noen ganger hørte vi det en liten skuffelse dør vi ikke av, når vi vet at vi har noe godt i vente
ksl75 Skrevet 22. august 2009 #3 Skrevet 22. august 2009 Hei. Jeg var hos jordmor i går, 13+0, og vi hørte hjertet å klart og tydelig Hun sa før vi begynte at det kunne være vi ikke hørte noe og at det ikke trengte å være noe galt. Tror det er noe de alltid sier, jeg. Men, hvis en ønsker å prøve selv, synes jeg ikke de skal nekte det.
Biola:) Mamma og gravid Skrevet 22. august 2009 #4 Skrevet 22. august 2009 Hei! Jeg vet ikke om du kan kreve det, men jeg syns du har en kjip lege som ikke gidder å prøve en gang! Jeg fikk høre både i uke 9 og 12, og det er veldig tidlig:) Legen advarte begge gangene at sannsynligheten er stor for at vi ikke ville høre noe. Også i uke 12 sa hun at vi muligens ikke ville høre noe selvom vi var heldige å høre det i uke 9. Syns du skal vurdere og bytte fastlege hvis h*n ikke gidder å prøve når du vil. Det tar ikke lange tiden, og de fleste gravide vet at man kanskje ikke får høre den selvom alt er bra med babyen. Håper du får høre hjertelyden snart, det er en herlig opplevelse! Lykke til:)
Enitsirk79 Skrevet 22. august 2009 #5 Skrevet 22. august 2009 Forrige sv.skap hørte hun det i uke 12, men fikk da streng beskjed på forhånd om at jeg ikke måtte bli stressa om vi ikke hørte noe. Denne gangen ville hun ikke sjekke i uke 12, så da måtte jeg vente til JM-timen i uke 16.
Tnica Skrevet 22. august 2009 #6 Skrevet 22. august 2009 Litt forvirrende disse innleggene hvor det sies at en ikke kan høre hjerteslag før i uke 15 ol. Det må vel her menes med annet utstyr enn det en bruker på UL??? For på UL så får man jo høre hjerteslag fra uke 5...
januarbaby82 Skrevet 22. august 2009 #7 Skrevet 22. august 2009 Hørte hjertelyden hos legen i uke 13+4. Hun brukte doppler (en slags ultralydprobe). Vi har samme på jobben, så jeg har prøvd selv et par ganger i etterkant:). Skjønner at du blir forvirret. Litt spesielt at de ikke ville gjøre det i uke 15. Du skal jo vel til UL-time før i uke 20? Er nok sikkert stor forskjell fra sted til sted.
edition Skrevet 22. august 2009 #8 Skrevet 22. august 2009 jeg var hos legen i uke 8+5. Jeg var hos legen i 11+5. Jeg var hos jordmora da jeg var 17. Jeg var på ul da jeg var 18. HVer eneste gang har jeg fått lov til å høre hjertet og jeg har aldri hørt noe om at det var tidlig. (men det har jeg jo lest her)
Maisie Skrevet 22. august 2009 #9 Skrevet 22. august 2009 Høres mer ut som om de ikke gidder å prøve å finne den, istedet for å si at det ikke er sikkert at man får det til. At det er for tidlig i uke 13, tror jeg ikke. Hvert fall ikke i uke 15. Tullete lege. Tar jo ikke akkurat lange tida å prøve å finne den heller. Hadde sikkert blitt skuffa dersom jeg hadde opplevd det. Forrige gang fikk jeg høre den tidlig (husker ikke når). Denne gangen var jeg på første kontroll i uke 9, og da ville hun vente til neste kontroll med å prøve. Jeg maste ikke på henne da, gadd ikke. Men neste kontroll er ikke før etter UL, så første gangen jeg får høre hjertelyden denne gangen, blir på UL. Men jeg tror ikke man kan kreve å få høre hjertelyden på kontroll.
linnannie81 Skrevet 23. august 2009 #10 Skrevet 23. august 2009 Jeg fikk høre hjertelyden for første gang hos jordmor i uke 15, hun strevde litt for å finne den, men fant den da til slutt. Ble liksom mere virkelig da...
Annci<3 Skrevet 23. august 2009 #11 Skrevet 23. august 2009 Prøvde i 10. uke, da hørte vi det ikke. Men i 11. uke var det stabil og fin hjertelyd Dette gjorde legen på eget initativ, men så har jeg en fantastisk grei lege også da. Men hvis du gir uttrykk for at du er klar over at det er mulighet for at de ikke finner hjertelyden enda, så kanskje de gjør det? Forstår ikke hvorfor du skal måtte vente så lenge. Etter uke 13, om jeg ikke tar helt feil, begynner sannsynligheten for å finne hjertelyden større, ifølge min lege. Så spør igjen du
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå