Gå til innhold

Vepsestikk. Hovner mere opp etter et døgn. Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Guttungen på 2 fikk et vepsestikk på fingeren i går og hovna litt opp i fingeren og hadde en vond natt. Hevelsen gikk ned utover dagen i dag og jeg synes han klaget mindre på hånda. Nå har han våknet flere ganger med tydelig vondt i hånda og fingeren er stor, hoven og hard og hele handa har hovnet opp. Hvorfor går hevelsen opp igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg ville ringt legevakten og spurt om råd. Hevelsen skal ikkje bli verre etter eit døgn.

Jenta vår på 21 mnd fekk eit vepsestikk for eit par veker sidan, ho hylte som besatt i 20 min, deretter var fingeren raud og hoven resten av dagen. Neste morgon var hevelsen vekke og vi kunne berre sjå ein liten raud prikk der ho hadde blitt stukke. Dette meiner eg er ein normal, ikkjeallergisk reaksjon.

Skrevet

Takk for svar. Ga zyrtec og natta gikk greit. Hånda er fortsatt god og rund, men virker ikke fullt så hard. Leker fint med hånda nå og sier at au'en er borte.

Artig å høre litt fra deg Ranveig. Husker deg fra Septemberklubben 2005 :)

Skrevet

Høres ut som han reagerer mer enn vanlig på vepsestikk. Jeg vet ikke om dette er de første stikkene han får. Men nå kjenner kroppen hans igjen giften, og hvis det er snakk om allergi så kan han få sterkere reaksjoner senere hvis han får nye stikk.

Snakk med legen om dette, evt. få tatt en allergitest. Hvis den slår ut så kan det være lurt å ha allergisprøyte liggende i beredskap.

Jeg har vepseallergi selv. Da jeg fikk vepsestikk for første gang var det en kraftig hevelse. Stikk som jeg har fått senere har blitt verre og verre. Helvesen pågår i flere dager. Sist jeg fikk stikk i armen ble armen dobbel i størrelse, samt at jeg fikk pusteproblemer. Så jeg har alltid sprøyte med meg.

Ikke for å skremme dere, men det er lurt å være føre var.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...