Gå til innhold

Min venninne er same og jobber på et asylmottak.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi møttes tidligere i dag og pratet om alt og alle. Kom inn på politikk og frp. Hun er verdens herligste menneske, og jeg har vel aldri sett henne irritert før. Er Norge så uheldig at frp kommer til makta, så blir sametinget nedlagt, distriktene ( som vi bor i) blir nedprioritert.( Frp vil jo ikke ha den delen av Norge som er nord for Trondheim) og jobben hennes skal flyttes til Afrika. Her snakker vi om å ødelegge det meste i noens liv.

Nei, det er vel bare å håpe at de aller fleste tar til vette når de står i valglokalet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingen som kan legge ned sametinget vel? er ikke det lovfestet eller noe?

Skrevet

Sametinget nedlagt? Hvem har sagt eller skrevet det?`Dette vil jeg se på trykk! Hvor hun har dette fra, vil jeg gjerne vite!

"Frp vil jo ikke ha den delen av Norge som er nord for Trondheim"???

Jeg blir litt matt av motstandere som ikke har peiling på politikk.

Skrevet

Var inne på frp.no og søkte på sametinget.

Der står det følgende:

Fremskrittspartiet ønsker å nedlegge Sametinget i sin nåværende form, som eget folkevalgt organ. Inntil dette målet er oppnådd, vil Fremskrittspartiet, gjennom valg til Sametinget, forsøke å benytte posisjonen der til å sikre likebehandling av etniske grupper.

Mulig de mener det ikke er likt overfor andre grupper i landet vårt, som det er nå? At samene har et fortrinn, og at dette ikke er rettferdig, og at de derfor vil forandre på dette?

"i sin nåværende form" betyr kanskje ikke å legge ned noe helt, men forandre/åpne for andre grupper, sånn at det blir mer likhet under loven.

Bare en tanke.

Skrevet

Du får google deg frem da! Om du virkelig skal snakke om hvem som har peiling eller ikke, så burde du ikke virke som en jævla idiotisk frp'er.

Skrevet

Si meg en ting; ER samene nordmenn, eller er de det ikke?

De har eget flagg. Eget språk. Eget sameting og eget valg. Hvorfor ikke bare kutte av grensene, og si at de kan være et eget lite Lappland oppi nord? De vil jo egentlig ikke være "norsk".

Forresten, jeg tar tilbake det. De vil ha alle godene nordmenn har, men ikke tilhøre den norske stat.

Skrevet

Jeg skal sitte hjemme i år, jeg, så ikke kall meg en en jævla idiotisk frp'er.

Jeg er kritisk til mange uttalelser, og liker å sjekke hva som er riktig. At FRP vil kutte ut alt nord for Trondheim, det er jo bare svada. Men når det kommer fra motstandere, kan vi sikkert ikke forvente mer.

Ingen får min stemme denne gangen.

Skrevet

Nå er de vel norske samer da. Har virkelig ikke noe problem med å ville beholde den norske urbefolkningen.

Skrevet

Greit at vi vil beholde dem. Men vil de egentlig tilhøre oss? Jeg tror egentlig ikke det.

Skrevet

jeg er same OG stemmer frp =)

Skrevet

Herregud, samene er da norske også, og har rett på alle godene som alle andre som bor i Norge har. Hvorfor skulle de ikke ha samme rett som oss? Og at de ikke vil være norske? Mange har et ben i hver kultur. Det går an å være flerkulturell!

Skrevet

Da må det vara hennes sametrose jai fant onder min manns seng! Jai ska banka henne!!

Skrevet

jeg er same.. og tro meg, vi er hele gjengen sykt opptatte av våre rettigheter, og fadern det er mye løgner ute og går om hvor fælt vi har det :P beklager as, men slik er det :P

Skrevet

Ser samene har sin egen rød valgallianse. Har de sitt eget AP, H, SV og FRP også? Bare for å nevne noen ;)

Skrevet

En nylig måling viser at Frp er det partiet som har størst oppslutning i Finnmark. Mest sannsynlig er en av årsakene til det at Frp ønsker å legge ned sametinget. Sametinget og finnmarksloven oppleves av svært mange finnmarkinger som diskriminerende ovenfor de som er "etnisk norske nordmenn", da sametinget som organ mener de har mer rettigheter til land og vann enn nordmenn, og går inn for å bestemme over naturressurser, utbygginger mm. over hodet på finnmarkskommuner og finnmarkinger flest. Dette provoserer folk flest i fylket, de vil at alle, uansett etnisk bakgrunn skal ha like rettigheter til land og vann, naturressurser mm. En stor andel av finnmarks befolkning består av folk med avstamming fra flere folk og kulturer flere generasjoner tilbake i tid: Samer, nordmenn, kvener, russere osv. Disse opplever det som urettferdig og diskriminerende at de ikke skal kunne ha innflytelse og medbestemmelser i sitt eget fylke fordi de ikke står i samemanntallet og derfor har stemmerett ved sametingsvalg. Det er strenge kriterier for å kunne stå oppført i samemanntallet, man må oppfatte seg som same og ha nære forfedre som har hatt samisk som hjemmespråk for å kunne bli med. Det utelukker mange finnmarkinger. Sametinget er derfor udemokratisk.

Derfor som finnmarking (med norsk, samisk og kvensk bakgrunn), men ikke Frp velger, ønsker jeg Frps ønske om å legge ned sametinget velkommen.

Skrevet

Nå utelukker det vel ikke så veldig mange finmarkinger. Når du ser på folketellinger fra noen hundre år tilbake så var det vel et par hundre mennesker som var normenn, resten samer. Så for de lokale så kan godt og vel over 95% av befolkningen skrive seg inn i manntallet. Naturlig nok er det kommet mange tilflyttere som ikke kan delta, men disse er i et stort mindretall.

Skrevet

Hvorfor alt dette hetset mot samer ???

..

Skrevet

Herregud så mye tull mange klarer å lire av seg. Finnmark består av mennesker fra mange land. Jeg kan love deg at 95% av Finnmarks befolkning ikke definerer seg som samer, ei heller har olderforeldre som hadde samisk som morsmål.

Er det ikke slik at ca 10 000 mennesker er registrert i dette manntallet og dette gjelder mennesker fra hele landet. Dvs at mindre enn 1/7 av fylket vårt er berettiget stemmerett ved Sametinget. Dersom man definerer seg som same og har en oldeforelder som hadde samisk som morsmål, ville man vel registrere seg. Dersom de ikke gjør det, er det vel fordi de anser SAametinget som fullstendig unødvendig, eller ikke ønsker særrettigheter pga etnisitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...