Tigerpote Skrevet 21. august 2009 #1 Skrevet 21. august 2009 Altså bilstol for babyer? Vi har ikke bil, men gidder ikke ta buss hjem etter fødselen liksom hehe.. Det er en kort tur, og gidder ikke kjøpe bilsete bare for det? Hva med busser? Har de barneseter? Tenker da når vi skal reise litt lenger. Og på tog bruker man vel ikke seter, men har babyen i vogna eller i fanget?
kirsty*2barnsmamma Skrevet 21. august 2009 #2 Skrevet 21. august 2009 Ja har hørt at taxier skal ha det. Må huske å si ifra når du bestiller. Vi har heller ikke bil og skal ta taxi :-) Blir jo litt stas det da, privatsjåfør og skinnseter hehe
*1+1=2 små* Skrevet 21. august 2009 #3 Skrevet 21. august 2009 faktisk usikker på om de har til de aller minste...hadde ringt og spurt for å være sikker. Eventuelt kan man jo spørre noen man kjenner kanskje?(hvis dere har noen i nærheten som har fått barn)
nesten30 Skrevet 21. august 2009 #4 Skrevet 21. august 2009 Busser har ikke barneseter. Enkelte taxier har det, men ikke alle. Det kan være lurt å bestille taxi i god tid og spesifisere at drosjen må ha barnesete for nyfødt barn.
Tigerpote Skrevet 21. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 21. august 2009 Jeg tenker ikke bybussene altså, men busser for langtransport. Høres rart ut om de ikke har det? Takk for svar. Vi får ringe taxien og høre:)
Mamma Mim Skrevet 22. august 2009 #6 Skrevet 22. august 2009 Tror nok ikke det er vanlig i allefall nei.. Du er jo ikke nødt å bruke sikkerhetsseler ol i buss, så da må du nok medbringe sete om du ønsker å bruke det.
Gjest Skrevet 22. august 2009 #7 Skrevet 22. august 2009 Har hørt noe om at taxier skal ha det. Men har tenkt å ringe til det nærmeste taxiselskapet snart for å dobbelsjekke om de har det til nyfødte. Haukeliekspressen har visstnok noen integrerte bilstoler for babyer i enkelte av sine busser. Altså at du sitter i et sete og i ryggen til setet foran deg er det et integrert bilsete for barn. Jeg så de hadde to slike i alle fall på forrige haukeliekspress som jeg reiste med.
Gjest Skrevet 22. august 2009 #8 Skrevet 22. august 2009 Forresten.. I de bussene som HAR sikkerhetsbelter heter det at man SKAL bruke det. Dette er noe alle sjofører på langdistansebusser opplyser om. Det er nok hovedsaklig langdistansebusser som har dette.
gutt06&09 Skrevet 22. august 2009 #9 Skrevet 22. august 2009 I Oslo er det veldig variabelt, de gangene jeg har bestilt med barnesete har de kommet med urgamle som absolutt ikke passer:-/ Her i byen er det jo veldig bra kollektivtilbud til senere hvertfall, men akkurat hjem fra sykehuset med taxi bør man spesifisere at man skal ha sete til nyfødt.. Hvis de kommer med et som er ikke passer må man bare be om en annen bil. Eller få noen med barn fra før til å hente:) ---Ellers er det stadig det gis bort/selges veldige billige bilseter på finn.no! Bussene/trikkene/T-banen i Oslo har absolutt ikke barneseter, her er de små i vognene eller på fanget på lykke og fromme... NSB har heller ikke noe sånt, her lønner det seg å bestille plass til vogna på forhånd i familiekupeén. Langdistansebusser har et sete eller to som det ble nevnt her!
Romeren Skrevet 22. august 2009 #10 Skrevet 22. august 2009 Men, må man ha barnesete da? Jeg bare lurer. Trodde kanskje at man bare kunne feste bagen med et sånt sikkerhetsnett over. Bare noe jeg har hørt.
Tigerpote Skrevet 22. august 2009 Forfatter #11 Skrevet 22. august 2009 På lykke og fromme ja, det har jeg tenkt på mange ganger når jeg ser babyer ombord i bybussene! Kanskje vi skal kjøpe et sete da. Men det er da noe med at man ikke vet med de brukte setene, at de kan være defekte uten at man vet det. Men de eldgamle de evt måtte ha i taxiene er sikkert ikke så mye bedre. Taxituren tar bare 5-10 min, men en ulykke kan skje på 1 nanosekund... Jeg tror ikke man burde ha bag i bil, har hørt at det er farlig om noe skulle skje.
gutt06&09 Skrevet 22. august 2009 #12 Skrevet 22. august 2009 Mener å ha hørt at det ikke lengre er godkjent i EU-land med bag-nett. Men om det er noe forbud i Norge vet jeg ikke, men jeg ville ikke tatt sjansen. En annen tråd her hadde en link til en youtube-video om dette...
gm&linnea Skrevet 22. august 2009 #13 Skrevet 22. august 2009 Jeg hadde definitivt investert i et eget sete, som du VET er godkjent og sikkert, som du da kan ta med både i taxi, hvis dere leier bil osv. Det kommer jo en del situasjoner der man skal transporteres så jeg regner med det vil være verdt det!
nesten30 Skrevet 22. august 2009 #14 Skrevet 22. august 2009 en del forsikringsselskap leier ut sete til en billig penge...... og disse er sjekket og grundig rengjort mellom hver bruker. Er usikker på om det var If eller Gjensidige...
Amanter<3 1+venter tvillinger Skrevet 22. august 2009 #15 Skrevet 22. august 2009 Her er linken om sikring av barn i bil: (den er uten lyd) Etter å ha sett denne sprang vi ut og kjøpte heilt nytt bilsete..blir iallefall ikkje noko bag og nett her i gården nei!! Ang buss på langdistanse, er det litt forskjellig kva bussar dei bruker, om dei har 2-punkts eller 3-punkts sikkerheitsbelter, og kva barneseter dei har. Eg har ikkje noko erfaring med barnesetene, men då eg skulle reise på langtur med norway bussekspress for nokre veker sidan, ringte eg rett og slett buss-selskapet og sjekka kva ruter dei hadde nyaste busser med 3-punkts-seler og toalett (mine høgast prioriterte behov som høggravid, hehe). Dei var veldig behjelpelige, så anbefaler rett og slett å ringe på førehand. Og om du frykter at barnesetene er utdaterte og dårlige i buss og taxi, kan du jo investere i eit sete sjølv. Vi kjøpte testvinner besafe izi sleep for ca 1600 heilt nytt. Greit å ha til turar OM det skulle skje noko. Og så kan du bruke setet som luksusvippestol heime når du ikkje treng det til transport..
Tigerpote Skrevet 22. august 2009 Forfatter #16 Skrevet 22. august 2009 Hehe, smart! Går det an å bruke de som vippestol? For vippestol har vi ikke kjøpt, og da kan vi jo slå 2 fluer i en smekk;) Takk for alle gode svar fra dere. Jeg er så glad for at jeg kan spørre dere om ALT jeg lurer på, for det er mye!
Amanter<3 1+venter tvillinger Skrevet 22. august 2009 #17 Skrevet 22. august 2009 Ser at bror min bruker bilstolen til vippestol innendørs til ettåringen sin ja. Han sit oppi der når han får mat blant anna. Ettåringen altå, ikkje bror min..
Nangiliama Skrevet 22. august 2009 #18 Skrevet 22. august 2009 Jeg mener barnas hus leier ut bilstoler, og da kan man også leie for kortere perioder:) Kan være verdt å sjekke ut siden dere ikke vil trenge bilstol så ofte virker det som!
Tigerpote Skrevet 22. august 2009 Forfatter #19 Skrevet 22. august 2009 Ikke bror din nei, hehe:) Syns jeg ser det. Nei, vi trenger jo egentlig ikke bilstol. Jeg kommer til å gå mye til byen eller ta bybuss, og da ligger jo babyen i vogna. Satser på å få barnehageplass her vi bor, og om vi er så heldig tar det oss noen få minutter å gå dit. Ellers blir det når vi skal til mannen min sitt hjemland, og når vi skal reise for å besøke mine foreldre. Da blir det jo noen timer med buss. Det hadde sikkert vært mest lettvindt å kjøpe et, så vi slipper å låne. Men synes de er veldig dyre disse setene... Og barnet har jo vokst fra dem nå de er 10--16 kg. Er det veldig dumt å kjøpe på finn? Jeg vil jo at babyen vår skal være sikret, men er det hysteri å måtte ha det beste av det beste? Spesielt siden vi ikke skal bruke det så ofte...
Nr-3-i-Magen Skrevet 22. august 2009 #20 Skrevet 22. august 2009 Vi hadde ikke bil de første 2 årene med barn, men vi hadde et bilsete likevel. Syns ikke det var så dyrt med 800 kr for et nytt maxicosi-sete, og vi brukte det mye i bilene til venner, besteforeldre, taxi og busser. Når det gjelder busser (ikke bybusser) så har noen av de nyeste bussene integrerte barneseter, men disse er ikke beregna for babyer. Ikke alle busser har trepunktsseler til å feste medbrakte babyseter heller, så vi måtte ofte kjøre uten sikring. Taxier har heller ikke alltid bilseter. I Trondheim hadde det ene taxiselskapet ett babysete, men det kan ta timesvis å få tak i den taxien med sete - så vi hadde alltid med vårt eget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå