Gå til innhold

"Ingen" som fullammer her??

Anbefalte innlegg

Skrevet

I omtrent hvert eneste innlegg her står det om babyer på 4 mnder som får mme, grøt, frukt osv.. Min datter på 4.5 mnd får kun pupp hun.. Er det jeg som har gått glipp av noe?? Kan da vel ikke være _så_ mange som ikke har melk selv, eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg fullammet til han var 6 mnd, og ammer forstatt, 1 år er han. skal amme han til slutten av mai når influensassesongen er all gone;)

Skrevet

Forskjellige barn har forskjellige behov :-) Fullammet begge mine til seks måneder, men var veldig forskjell på dem da vi begynte med smaksprøver. Førstemann holdt seg til smaksprøver lenge, mens nummer to gjerne ville opp i fulle porsjoner med en gang, og likte "alt". Og noen barn trenger mer før de er seks måneder.

Skrevet

Jeg fullammet begge mine til de var 6mnd. :)

Skrevet

Og ammet førstemann i 17 måneder, mens nummer to fortsatt ammes (drøyt 20 måneder gammel).

Skrevet

Jenta mi er 6,5 mnd og har akkurat begynt med litt grøt. Får vel ca to spiseskjeer om dagen nå ;)

Fullammet storesøster til hun var nesten 7 mnd også.

De to eldste klarte jeg ikke amme så de ble flasket opp på mme. Da måtte vi begynne med tillegg da de var 4-5 mnd siden den totale mengden morsmelkerstatning ikke skal overstige 1 liter i døgnet og de var sultne..

Skrevet

Jeg fullammet til hun var 6 mnd. Ammer henne enda, hun er 15 mnd.

Skrevet

Jenta mi er 4,5 mnd, og jeg fullammer. Eller, fullpumper da, siden hun aldri tok puppen pga hun var prematur. Men jeg har alltid hatt nok melk, så hun har ikke fått noe annet.

Og jeg har tenkt å fortsette med det til hun er 6-7 mnd- og dessuten fortsette å gi morsmelk frem til 1-2 år i tillegg til fast føde.

Skrevet

Hvordan vet man om barnet trenger mer da? Hvis barnet er fornøyd og sover godt, så holder det med pupp? Ser jo at mange fullammer til de er 6 mnder, så fortsetter med det. Nei, jeg har ikke spurt helsesøster (hun har vært syk hver gang jeg har vært der). Takk for svar!

Skrevet

Grunnen til at de anbefaler innføring av annen mat ved ca 6 mnd er jo pga jern, som de da ikke får nok av via mm etter den alderen.

4 mnd er jo det som er minimum-anbefalt mht innføring av fast føde, hvis man merker at babyen trenger mer. Da blir de ofte urolige, spiser mer om natta etc.

Skrevet

jo da, fullammet ti 6 mnd, gutt nå 7 mnd og får litt grøt før han legger seg. det er anbefalt å begynne med grøt fra 6 mnd pga da trenger babyen jern i kosten, barnet har et jernlager som holder til ca 6 mnd.

så dere som fullammer i 7-8 mnd er dere klar over dette?

Skrevet

Fullammar ikkje akkurat no, men har fullamma to barn, det eine i knappe 6 mnd, det andre i 10,5 mnd (ikkje heilt frivillig, men dog..). Amma eldste til han var 19 mnd (var då gravid med lille, kasta opp og gjekk så mykje ned i vekt at melka blei vekke), måtte slutte å amme lille då ho var 18 mnd pga allergi.

Skrevet

Flott at dere klarer å fullamme så lenge:) men bare husk på at det er meningen at innføringen av fast føde (i hovedsak pga jerntilskudd har jeg forstått) bør være i full gang ved 6 mnd, altså at det kanskje er lurt å begynne smaksprøvene litt før.

Det fikk vi beskjed om på helsestasjonen i hvert fall.

Skrevet

fullammet til han var 6 mnd og skal amme til han 21 mnd har jeg bestemt meg for:) han er nå 12 mnd

Skrevet

Mozell: Det du sier stemmer ikke helt. De fleste spebarn klarer seg med kun mm til 8 mnd. Men for noen er dette for lenge, og man har innført 6 mnd som en slags grense. Dersom barnet legger normalt på seg og virker fornøyd er det ingen grunn til å begynne med fast føde før 6 mnd. Dette fikk jeg beskjed om av legen min. Grunnen til at hun informerte meg om dette var at alt for mange begynner tidligere enn nødvendig med fast føde. Det er ikke direkte skadelig, men ikke gunstig for barnet.

Skrevet

Må bare legge til at jeg fullammer enda pga at ungen nekter å spise/drikke noe annet:) Har prøvd å innføre grøt,middag,frukt osv siden 6mnd.

Skrevet

OK, da har man tydeligvis ulik praksis rundtom (som med så mange andre ting...), for vi fikk beskjed fra vår helsestasjonlege (+ helsesøster) det jeg skrev ovenfor. (Jeg måtte jo begynne tidligere enn det da, men dog.)

Tenk om man faktisk kunne ha like retningslinjer uansett hvor i landet man befinner seg! hehe... Uansett, ungene har det nok fin-fint uansett om de får grøt ved 4 mnd eller 8 mnd.

Skrevet

jeg fullammer min 8månder gamle baby.

får selvfølgelig grøt og middag.

men hun får pupp flere ganger om dagen også da:=)

Skrevet

Da ammer du, du fullammer ikke. Fullamming = KUN amming som føde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...