:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 21. august 2009 #1 Skrevet 21. august 2009 jeg leser og leser. syns det er super interesangt og spennende. men når jeg skal fortelle småen hva jeg har lest så blir det liksom "i dag har mamma lest...hm... eee...hm.. ett eller rannet om demokratiet" hvordan får jeg det jeg leser inn i hodet på en effektiv måte?
Alba44 Skrevet 21. august 2009 #2 Skrevet 21. august 2009 Jeg skrev og skrev og skrev meg frem til alle eksamene. Dvs. jeg komprimerte stoffet ved å skrive notater og stadig krympe antall ark. En annen ting jeg gjorde noen ganger var å holde foredrag for meg selv. Hehe...
erteposen + 4 Skrevet 21. august 2009 #3 Skrevet 21. august 2009 Det kommer jo an på om det er pugging en må gjøre, eller om en skal forstå sammenhenger. Jeg lager tankekart, som kan gå over en lang tidslinje der jeg kan se sammenhenger og nøkkelbegrep/hendinger som fungerer som knagger. Kan lage et kjapt for hver kap. og et stort til slutt. Ikke for detaljert. Skal jeg lære noe t.d. greske filosofer, plasserer jeg dem mentalt i barndomshjemmet mitt. Jeg går inn døra, og sokrates er i bestefarsklokka osv.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 21. august 2009 Forfatter #4 Skrevet 21. august 2009 foredrag for seg selv er nok lurt. skriving får jeg ikke så mye ut av. eller jeg skriver ned alle de vanskelige ordene med forklaring og pugger de. men sånn skrivingen i seg selv hjelper ikke så mye. hm.... kanskje jeg leser for mye om gangen?
Alba44 Skrevet 21. august 2009 #5 Skrevet 21. august 2009 Hyppige små pauser anbefaler jeg også forøvrig.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 21. august 2009 Forfatter #6 Skrevet 21. august 2009 det er nok sammenhengene jeg skal forstå. sånn av typen "hvorfor har vi demokrati" bare mye dypere en det høres ut... hehe. kanskje jeg skal prøve på det. se for meg stortinget, fylkeskommunene, kommunene og eidsvoll i 1814... hehe
serin@ Skrevet 21. august 2009 #7 Skrevet 21. august 2009 Notater, notater og atter notater. Ikke avskrift av foreleser, men omskrevet med egne ord!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 21. august 2009 Forfatter #8 Skrevet 21. august 2009 ja det må jeg bli flinkere til! for jeg leser til jeg ikke ser orda forand meg... hehe
Gjest Skrevet 21. august 2009 #9 Skrevet 21. august 2009 Les ktuelt pensum før forelesningene. Forbered spørsmål til foreleser. Ta notater til hvert kapittel. Delta i kollokvier. Se på studiene som en 8-4 jobb med noe behov for overtid i helger og på kveldene i ny og ne.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 21. august 2009 Forfatter #10 Skrevet 21. august 2009 ja har vært flink til å se på det som en 8-4 jobb også har jeg lest det jeg ikke rekker på kvelden. (leser jo som en sau) men jeg husker ikke det jeg har lest... hehe... har lest på 60 sider i dag og det er ikke mye jeg kan fortelle om de siden. skal prøve meg på å tegne tankekart i morgen. kanskje det hjelper. og om ikke det funker skal jeg skrive om med egene ord å se om det hjelper
meg & to små vampyrer Skrevet 21. august 2009 #11 Skrevet 21. august 2009 Jeg elsker tankekart. Spesielt med farger for ulike emner. Men jeg kombinerer ulike metoder da. Jeg leser, noterer, lager tankekart, gjør oppgaver, prøver å finne eksempler som gjør pensum relevant for meg selv osv. Ja, også husker jeg godt figurer, så jeg prøver å tegne det om jeg kan (om det passer til pensum). Og så er jeg litt rar for ofte når jeg leser så ser jeg for meg et sted (f.eks. ute i naturen) eller en sang eller en stemning og så assosierer jeg det jeg leste da med det. Men det skjer på en måte av seg selv... Ikke sånn bevisst som erteposen beskriver. Rare meg.
Mamma´n til lillemor Skrevet 21. august 2009 #12 Skrevet 21. august 2009 Finn ut hvilken tid på dagen du jobber best. Jeg må lese på dag-tid, får ikke med meg noe på kvelden. Og repeter til noen hvis du kan. Er du ikke i noen kollokvie, så har du kanskje enn partner eller venn som du kan "forelese" litt for. Vi husker svært lite av det vi leser, litt mer av det vi skriver ned, men hvis du prøver å lære bort til andre så sitter det bedre. Og så får du da se om du har integrert lærdommen, så den andre trenger kanskje bare høre etter med et halvt øre. Som noen sa her så kan du forelese for deg selv, hvis du har motivasjon til det.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 21. august 2009 Forfatter #13 Skrevet 21. august 2009 har noen løse avtaller om kollokvie grupper. så det blir kanskje noe av etter vært. vi begyner med ordentlige forelesninger på mandag. hadde vært fint og kunne forklare til noen, for jeg digger det og lærer mye av det. jeg må komme på gruppe med noen som ikke forstår så mye, så jeg kan forklare masse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå