Gå til innhold

Å bli klippet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er noe jeg har helt panikk for. Husker ved sist fødsel at jeg så di tok frem saks for å gjøre den klar til klipping i navlestreng. Da ga jeg klar beskjed at den saksa ikke sko i meg, jeg skulle IKKE bli klippet. sambo fortalte meg dette, var nok i min rus av lystgass... Men har tenkt veldig mye på dette og får helt panikk bare jeg tenker på dette. Hordan er det å bli klippet? Er det vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vanlig å bli klippet hvis ungen må taes med vakuum eller noe. Hvordan det er? Med epidural og bedøvelse kjenner du det ikke, men hører det godt!! Er så mye annet som gjør vondt =P

Også gjør det veldig vondt i mange uker etter fødsel! Var nettopp å snakket med JM jeg hadde under fødsel, masse jeg ville ha svar på. Vanskelig fødsel (for meg som var livredd) og hun sa at det var det værste som kunne skje med en dame som fødte. Hadde jeg revnet naturlig ville det ikke vært så vondt...

Skrevet

va på fødselskurs. der sa de at dem ikke klippe så ofte no bare vist dem må. før va d alle førstegangs som ble klipt. de sa også at dem gjør d under ei rie å uten at den fødende skal leegge merke til d. mange blir overaska at dem har klipt.

Skrevet

Myten om at det ikke kjennes når man blir klippet midt i en rie er bare tull.

Myten om at det ikke kjennes når man blir klippet når man har fått epidural er bare tull.

Det er hvertfall min erfaring. Kan med hånda på hjertet si at det å bli klippet var det vondeste øyeblikket med fødselen. FY FAEN det var vondt! Hørte jordmor sa "nå må vi klippe litt" også kom en smerte jeg aldri har kjent maken til, helt ubeskrivelig.

Men heldigvis er det ikke sånn for de fleste :)

Skrevet

Jeg tenker også en del på å revne eller å måtte bli klippet. Men er det ikke bedre å bli klippet enn å revne? Lettere å sy det sammen så det blir "pent" igjen? Går det an å føde uten å revne/bli klippet, kan vi bli så vide? Huff, jeg håper ikke at underlivet blir helt maltraktert..

Skrevet

Grunnen til at de klipper er ofte at de ser at det kommer til å revne ja, og for å få et mer kontrollert snitt velger de å klippe fremfor at man skal revne ukontrollert.

Skrevet

Fikk en bedøvelse sprøyte når jeg ble kippet, husket ikke så mye av smerten, men den lyden glemmer jeg aldri......Sydde 10 sting og de kjennte jeg i mange år etterpå, tror de sydde for stramt.

Med nr 2 gikk det greit og regner med det gjør det med nr 3 også:)

Skrevet

Jeg ble klippet med nr 1. De hadde ikke tid til å bedøve. Jeg hadde på det tidspunkt så jævlige rier og var totalt utslitt etter å ha presset i 2 timer at jeg ikke kjente noe til det - ikke hørte jeg noe heller.

Men, sleit i mange mnd etterpå da. Var vondt å sitte, var vondt å bevege seg osv Endte i en ruptur grad 3.

Men som sagt. Kjente ingen ting til klippingen overhodet. Svei bittelitt, men det var ingen ting i forhold til riene.

Skrevet

Men er det noen som ikke blir klippet el revner? Da må det være veldig små babyer el?

Skrevet

Hm, så rart, min erfaring skiller seg helt fra dere andre her - jeg ble klippet, ante ingenting om det før jeg leste fødselsjournalen et par dager etterpå. Ikke vondt overhodet under selve klippinga altså, var nok travelt opptatt med å presse tenker jeg :-)

Sydd pent sammen med fire-fem sting, ingen problemer hverken rett etter fødsel, eller i løpet av de tre årene fram til nå. Har ikke noe synlig arr en gang!

Er ikke redd for å bli klippet under denne fødselen for å si det sånn! Heller et greit lite klipp enn en ukontrollert ruptur.

Hadde også helt skrekken for revning/klipping og slikt før første fødsel, denne gangen har jeg ikke ofret det en tanke...

Skrevet

er mange som ikke blir klippet eller revner :)

Jeg gjorde begge deler under forrige fødsel, da jenta ble tatt med sugekopp. Revningen var av grad 3, like før det ble total ruptur. Men verken kjente eller hørte at jeg ble klippet og revnet, ble skikkelig overrasket etterpå....! Måtte i narkose og sy, og det var egentlig veldig greit..! I tilleg gjorde de en kjempejobb med å sy meg sammen, hadde NULL problemer etterpå, satt som vanlig, gikk på do som vanlig (var til og med oppe en tur og tisset rett etter jeg våknet fra narkosen, noe som overrasket de som passet på meg stort. :P)

Så min erfaring blir jo da motsatt av andres her, for meg var det ikke noe farlig i det hele tatt..! :) syns mange klager mer over ett pyntesting enn jeg kunne gjort over det jeg var gjennom ;)

Skrevet

jenta mi var forresten ikke stor, 2460 g og 51 cm.:) fikk bare for stor fart ut med sugekoppen pga dårlig fosterlyd... :)

Skrevet

Jeg ble klippet med 1.mann.

Kan ikke si at jeg husker lyden..det vill ejg nok ha gjort evt!

Men jeg ble klippet under en rie og jeg hadde epidural. Så jeg merket ikke noe til det

Tanta mi ble klippet uten at hun hadde epidural,men heller ikke hun merket at de klipte henne. De skal vel ta en det under en rie for at du skal kjenne det minst mulig..eller setter de ikke noe bedøvelsesmiddel??

Husker ikke jeg. Jeg vet bare at de var nødt til å klippe meg fordi de måtte ta ut gutten min med vakuum. Jeg hadde ligget i en time og et kvarter og presset,så de hadde ikke no valg. Det kunne blit akutt-ks om ikke han kom på det 4.(!)forsøket med vakuum!!

Så jeg er egentlig glad de klippet meg for at gutten min skulle komme "den riktige veien".

Selvom-ja-ting er ikke slik det var før der nede..men det blir det vel aldri etter en fødsel?!

Skrevet

Hei:-) Jeg også ble klippet, fordi de måtte ta gutten med vakuum. Fikk bedøvelse først og kjente ingenting! Men jeg husker også lyden...ler, som klipping av lær( og det er 11 år siden nå..). Har likevel ingen vonde minner fra det, ble sydd pent sammen igjen og fungerte som normalt igjen ganske raskt selv om det var litt vondt å sitte et par uker etterpå. Tror det har mer å si hvem som klipper og syr, at de er flinke. De som tok seg av meg gjorde en god jobb i alle fall! Nå tenker jeg ikke så mye på noen ting, for jeg vet at når dagen kommer når jeg skal føde, så er det bare å være med på karusellen. Det som kommer, det kommer. Prøver å bruke energien min på noe annet enn å grue meg. De som har født flere ganger sier fødsler kan være veldig forskjellige, så jeg må velge å stole på at de som er på jobb når jeg kommer vil meg vel og gjør en så god jobb de kan:-) Lykke til alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...