Gå til innhold

Barnehagen lar barna sove til halv tre

Anbefalte innlegg

Skrevet

ble litt satt ut når jeg henta mini i dag kvart på tre, for da hadde hun nettopp stått opp! Trodde det var kjent for de fleste at de ikke bør sove så sent på dagen for det gjør det litt vanskelig å finne søvnen om kvelden. Det er 2 åringer det er snakk om forresten.

En annen ting jeg synes er litt leit er at ungene går i gummibukse og støvler bestandig, selv i dag som det var 26 grader og strålende SOL. Fikk helt vondt inni meg når jeg så det og tenkte på at jeg selv har syntes det var så varmt å gå i en ganske tynn bukse i dag. Så har mitt aktive lille troll måttet svette i en klam gummibukse. Grunnen til at de alltid tar på ungene regntøy og støvler er at de har et par vanndammer rett utenfor pga veldig ujevn asfalt. Er jeg litt urimelig som mener at de heller burde gjøre noe for å drenere disse enn at ungene alltid må gå i gummi? Vet jo at unger elsker å leke med vann og splæsje altså, men det blir det jo nok tid til etterhvert når høsten kommer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm... når det gjelder soving er jo det veldig individuelt! Noen barn kan faktisk sove så sent (særlig når de er i barnehagen da de blir mer slitne) mens mange ikke kan det. Har dere ikke snakket om det på forhånd? I vår barnehage har vi et soveskjema der de skriver på når de sovnet og når de våknet. Eventuelle kommentarer står på hvert enkelt barn feks "max 1 time", "ikke sove etter kl 14.00" osv

Ta det opp med de ansatte så forstår de nok det;)

Ang gummibukser og støvler i varmen hadde jeg også reagert! Barn som går å blir klamme og varme blir jo veldig kalde når de sitter stille igjen. Da er det fort gjort å bli forkjøla og syk. Vet ikke om du kan "kreve" drenering akkurat, men hadde tatt det opp på foreldremøte!

Er det kommunal eller privat barneh? Hvis den er kommunal kan du be kommunen komme på befaring og be de ordne opp i problemet-er jo da deres ansvar.

Hvis den er privat kan det jo hende noen flinke pappaer/mammaer kan ordne opp! Skal se det er en pappa som asfalterer på jobben sin;)

Skrevet

Jeg jobber i bhg og har vært på både småbarns avd og storebarn og ang soving er dette VELDIG individuelt=0) noen 2åringer får sove til de våkner andre max 1 time noen ikke ettter 15 osv. Men vi lar barnet ligge til det våkner hvis det ikke er gitt annen beskjed fra foreldrene. Vi har også skjema for når barna sover osv. Vi kan ikke vite hvilken søvn rytme som passer hvilke barn, selv har jeg en 1åring som sover 30-60min i løpet av en dag(han våkner av seg selv blir ikke vekkt) men trenger tydeligvis ikke mere=0/

Vi har også ujevn asfalt og er det dammer der går vi da bare ut å koster vennet utover... Ja asfalten blir fuktig noen steder men det tørker da fort!! Jeg hadde virkelig reagert på bhg som puttte gummibukse på de når det er så varmt!!!!!! STAKKAR barn skjønner godt at du reagere på det...... Det hadde ikke falt meg inn å putte regnbukse på barn av denn grunnen. Håper det er koselig personal som du kan snakke med og si hva du synes om det og at du blir tatt på alvor.....

Masse lykke til videre i bhg og jeg håper dere og mini trives der=0)

Skrevet

jobber også i barnehage og siden du ikke har gitt noe beskjed om hvor lenge barnet ditt kan sove,så hvordan kan da persjonalet hvite at han må opp før kl 15.00? de er ikke tankelesere....

der jeg jobber tar vi opp alle til kl 14.00 slik at alle får blitt med på ettermiddagsmaten, da har de sovet siden kl 11.

det med gummibuksa er jeg enig med deg i altså! så lenge det er så varmt,koker det jo nedi gummibuksa,stakars små! ta det opp med personalet.

Skrevet

Nei, tankelesere er de jo ikke, det forstår jeg. Da hun begynte der sa de at de la barna like etter formiddagsmaten som er kl 11.30 og jeg sa da at det er normalt for min å sove cirka 1,5 time, av og til 2. Vi har veldig sjelden trengt å vekke, men vi har liksom satt en grense ved kl 14 sa jeg. Men det viser seg at barnehagen har ikke lagt henne før kvart på ett, så da blir jo det hele veldig forskjøvet i forhold til det vi hadde fått beskjed om på forhånd.

Ok, noen barn kan sikkert sove sent og sove om ettermiddagen osv. Men det er faktisk veldig vanlig at man råder til å ikke la barna sove for sent på dagen, særlig når de begynner å bli så store som 2 år.

Jeg skal ta det opp med barnehagen og si ifra at soving i halv tre-tre tida er for sent for min i allefall, for da er hun våken til halv ni-ni om kvelden. Vil jo egentlig ikke være sånn pirkete mor som klager på det ene og på det andre, jeg prøver å se det positive og ikke lage nummer ut av bagateller. Men når det er så varmt at man selv helst vil sitte i skyggen så må man kanskje si i fra at man synes gummibukse og støvler er en uting......

Skrevet

Kjem vel ikkje med noko nytt her,men her i barnehagen og har dei skjema som dei fyller ut første dagen ungen begynner i barnehagen..så regulerer dei det utover når barnet forandrer seg...Eg har f.eks ei datter på 4.5 ...når ho var 2 sov ho ikkje lenger på dagtid..hadde ikkje bruk for da...mens sønnen min på 2 må minst ha ein time...Han på 1 kan sove opptil 3 timer...Det er veldig individuelt får unge til unge....men ta det opp med barnehagen,og gi dei skikkeleg tilbakemld på når du ønsker at barnet ditt skal sove.

Regnbuksa sjønner eg at du reagerer på...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...