Gå til innhold

Byttehandel mellom 6-åringer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

I bhg til gutten min er det en annen gutt som er fæl til å "kjøpslå", dvs bytte bort egne ting mot at han får ting tilbake. Jeg vet det har vært et problem de har strevet med på hans avdeling (den andre guttens), fordi det blir en måte å kjøpe seg venner på, og det blir vanskelig når han plutselig vil ha tilbake noe han har byttet bort.

For et par uker siden var denne gutten på besøk hos osss. De er kompiser, men ikke noe bestevenner...bare vanlige kompiser.

Førts begynner han å spørre om en ring han har byttet meg gutten min, at han ville ha den tilbake. Jeg VET 100% sikkert at min sønn ga 1 euro-mynt til han, mot denne ringen. Så jeg sa at da må du komme med euroen, fordi man kan ikke bytte ting, for så å kreve dem tilbake. Han begynte så skulle bytte bort et smykke han hadde på seg. Han så noe "bra" som gutten min hadde, men som min gutt ikke ville bytte bort. Jeg spurte flere ganegr om han var sikker på at han ville bytte bort dette smykket, og ja det ville han....Så gikk de på rommet til gutten min da, og der fant han er Pokemonfigur eller noe, som sønnen min da tydeligvis ikke hadde behov for. Så begge guttene var fornøyd. Jeg sa også i fra om at slik byttehandel vil jeg egentlig ikke ha i hus noe mer.

I kveld ringte mora til denne gutten, og sa at han hadde sett at gutten min hadde hatt på dette smykkjet på skolen, og at han savnet det så fælt, han hadde visst kjøpt det på ferie. Jeg ble litt satt ut..men sa somd et var at jeg spurte han flere ganger om han ikke ville ha det selv, og han sa nei, han ville bytte det bort. Jeg sa også at jeg syns det er mye slik byttehandel på han, og at de nok er for små tilå forstå at man ikke kan angre etterpå osv, og få tingen tilbake uten videre...

Jeg sa at sønnen min ga bort en figur for dette smykket, og at jeg skal snakke med sønnen min om saken, og om de evt kan bytte. Sønnen min liker dette smykket veldig godt også. Jegtenkert at om denne gutten, osm sikkert har tusen figurer, må finne denne ene og levere den tilbake for å få igjen smykket, kanskje han slutter med dette. Han er fæl å overtale og prate folk trill rundt.

Jeg snakket med sønnen min, og ble enige om å gå å se om vi finner et smykke i morgen, så kan kompisen få igjen dette, om han kommer med figuren. Det er litt prinsipp fra min side...

Hva mener dere??Jeg vil nødig være kjip, men...det er ikke bare min sønn han bytter med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så små barn skal ikke bytte ting annet enn f.eks. pokemon eller hva nå som er in for tiden. - det er min mening!

Skrevet

Nesten så jeg tenker at gutten din bare skal beholde smykket. Kanskje den andre gutten da lærer at når man har byttet noe er det for sent.

Samtidig er han jo bare 6 år, og evner vel ikke å se konsekvensene. Så jeg ville nok gjort som du, krevd figuren tilbake før smykket ble returnert. Skulle jo bare mangle. Ville også tatt det opp med barnehagen og evnt foreldrene til gutten, at slik bytting er en uting. Barnehagepersonalet burde jo iallefall ikke godta dette i barnehagen.

Skrevet

Hvorfor skal han i det hele tatt drive å bytte bort ting? Han vil sikkert ha begge tingene, både smykket og figuren. Klarer sikkert å lure mora til å tro at gutten din har tatt det fra han til slutt. Høres litt ut som en pøbel =)

Skrevet

Jeg har snakka med gutten min, og forklart at han var lei seg og alt det der..men det VAR jo faktisk han andre som begynte med å skulle bytte. Ble enige om å dra å kjøpe et ens smykk ei morgen, så får vi se om mora og gutten finner firguren. Det blir prinsipp. Nå har de begynt på skolen da, detvar der han så at gutten min hadde på smykket...da kom han sikkert på at han hadde bytta det bort (fri vilje), og fant ut at han vill eha det igjen..tror mora ble litt paff....

Skrevet

Ja, en liten luring. Blir sikkert kremmer!! Når hun ringte ble jeg ikke overraska en gang, ofrsi jeg spurte mange ganger når han var her om han ikke vaille ha det selv, og det vill ehan ikke. Og han ga seg ikke heller. De kan jo bytte i smug også, så jeg tar ikk emin sønn i forsvar på noen måte, for her var jeg faktisk til stede og såg hv asom skjedde, men ja, man kan angre, me nda bør man ikke bytte bort alt man har...

Skrevet

nå høres jeg sikkert frekk og ekkel ut - mener ikke det; men jeg synes ikke man som voksenperson kan "delta" i slik byttehandel uten å snakke med den andre partens foreldre... Synes du i forkant burde snakket med denne mammaen , og hørt om hun syntes dette var en ok greie eller ikke. Når du i tillegg visste denne gutten var en liten kremmer, burde du ha avverget det.

Synes du skal bytte tilbake, jeg. Og i verstefall - skulle ikke denne kremmeren finne pokemonfiguren, ville jeg latt det passere (siden den ikke beytdde noe for gutten din likevel - og uansett tipper jeg de fikser det slik at din gutt får noe tilbake..)

Skrevet

Jeg synes du håndterte dette aldeles utmerket!!!

Skrevet

Henger meg på kjipe-Laila sitt inlegg. Synes at du som forelder ikke burde latt det gå så langt.

Skrevet

Signerer denne. Barn bør ikke ha "lov" til å bytte bort tingene sine. De vet ikke verdien på ting, og evner ikke alltid å se lenger enn at de vil leke med den ene tinger der og da.

Skrevet

Selvfølgelig må han levere tilbake figuren og byttehandling er de for små til.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Jeg synes at du som voksen må ta ansvaret her, ikke 6 åringene. De er for små til å kunne forstå konsekvenser av slike ting.

Skrevet

Min jente og venninnen holder på sånn, og vi voksne passer på at de bytter tilbake etterpå. Så små barn skjønner jo ikke konsekvensen av slikt byttehandel! Og hadde min datter vært hos en venninne og byttet et smykke mot en figur hadde jeg blitt rimelig grinete om jeg fikk vite at moren hadde visst om det og godtatt det.

Skrevet

Jeg ville sagt til min unge at han ikke kunne bytte det tilbake.

Så lærer han det at har en gitt noe så kan en ikke ta det tilbake. Spesielt viktig når han gjør dette ofte. Å ta lærdom kan være vanskelig for en unge, men nødvendig. Min ene jente gav hele tiden bort ting en stund. Og noe ville hun ha tibake. Jeg sa at det ikke gikk. Hun måtte heller tenke seg godt om før neste gang hun gav noe bort!

Du får vel bytte tilbake denne gangen. Men si du ikke godtar det neste gang, andre blir lei seg av det!

Skrevet

Hei

Har en som akkurat har begynt på skolen selv, og vi har akkurat samme problemet her. I forhold til en eldre nabogutt. Og alltid til denne naboguttens fordel. Vet ikke om min sønn vil gjøre seg populær eller om denne eldre gutten overtaler han til det.

Hos oss er det ikke akseplabelt i det hele tatt. Det er små ting stort sett, men plutselig kan det vere ett DS-spill han bytter mot en klinkekule. (har ikke skjedd ennå altså)

Han blir også lurt til å kjøpe klinkekuler, som han og storbroren deretter spiller fra ham igjen.....

For at det er vaskelig for ham å ha begrep om tingenes verdi så er ikke noe bytte/kjøpe lov hos oss. Sliter med at han gjør det i skjul.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...