Gå til innhold

Måltider i svangerskapet...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Finner masse informasjon om at man ikke skal spise for to, lett for å legge på seg osv.... Men finner ingen info andre veien.

 

Jeg hadde gleda meg skikkelig til å spise med god samvittighet, og kanskje bli litt god og rund for en gangs skyld (og spare opp litt til ammingen), da jeg er ganske slank og formløs fra før av. Vil ikke bli bare skinn og bein etter amming.

 

Er nå 14+5, aldri vært skikkelig kvlam i svangerskapet, men sliter fortsatt skikkelig med mat. Jeg tror jeg har lyst på noe, putter det i munnen, også etter ett par biter smaker det bare ikke i det hele tatt. Prøver å spise litt til med tanke på den lille, men brekningsrefleksen er der med en gang jeg putter mer i munnen.

 

Det er jo mange med ekstrem svangerskapskvalme som får i seg lite, og de får jo velskapte barn. Men allikevel gnager den dårlige samvittigheten baki der, at jeg skulle spist mer grønnsaker osv...

 

Får i meg litt knekkebrød og mye frukt ihvertfall (som eser opp til skikkelig ballong-mage). De fleste sier at jeg ikke skal bekymre meg, at babyen tar det den trenger, at det er meg det går utover og at jeg blir slapp. Foreløpig er jeg ett par kilo mindre enn før graviditeten, men ser det er kommet en liten "bulk" eller kul under navelen, så den vokser vel...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt sant at babyen tar det den trenger, i hvertfall så lenge du spiser NOE i det hele tatt. Men du skal jo helst ikke bli tynn selv, og gjerne legge på deg noe. Det er jo ikke krise om du ikke går opp, men det er egentlig meninga fra naturens side at man skal få litt fettlager.

 

Så vidt jeg husker anbefales det å gå opp 11-16 kilo totalt. (Inkludert unge, fostervann osv. )Om du i utgangspunktet er mager, kan du godt gå opp mer.

 

Men du trenger ikke å være engstelig, du har lenge igjen ennå. Bare vent, kvalmen gir seg nok snart, og da kan du kanskje spise litt ekstra meierismør og is med god samvittighet!

 

Jeg har vært kvalm lenge, (er 26+5 nå, og det har endelig gitt seg litt de siste dagene,) og har også vært engstelig for å få i meg for lite. Jeg begynte derfor å loggføre matinntaket på ei sånn slankeside, for å telle at jeg fikk i meg nok kalorier. (Fant ut at gravide trenger rundt 2400 cal. om dagen.) Da fant jeg ut at jeg klarte meg greit nok, men bare om jeg passa på å snackse mye i løpet av dagen. Styrer unna godteri og brus, (med unntak av litt mørk sjokolade,) men mumser frukt, muslikjeks, kjøttpålegg, nøtter, ostebiter, iskrem, yoghurt o.l. gjennom hele dagen. Og jeg har bytta ut lettproduktene med normalvarianten. Da går det greit at jeg spiser latterlig lite til hovedmåltidene.

 

Ikke stress, et er vanlig å faktisk gå ned i løpet av første trimester. Du har god tid til å kose deg passelig opp i vekt på når kvalmen slipper.

Skrevet

Godt å høre, ja det er jo masse tid til å legge på seg fortsatt :-)

Godteri er faktisk noe jeg ikke har spist på 3 mnd, frister ikke med noe søtt. Rart det der at gamle favoritter som iskrem og yoghurt skal være så vanskelig å få i seg nå.. Blir mye fruktsalater :-D Og bruker ingen lettprodukter,(aldri gjort, føler det er kunstig, og har alltid hatt godt av litt ekstra fett på denna kroppen!). Pålegg er også vanskelig, gul leverpostei - den runde boksen går bra :-D Ellers er kjøtt også vanskelig, tygger og tygger. Men fisk er noe som går bedre. Håper det skal endre seg snart. Er i fin form så lenge jeg ikke spiser eller tar noe i munnen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...