blond Skrevet 21. august 2009 #1 Skrevet 21. august 2009 Hva gjør dere med de? Vi plukker ikke bær til matlaging, har ikke bærbusker eller frukttrær selv og da blir det ikke til det. I fjor fikk jeg en del plommer som jeg lagde muffins og terte av, det ble supergodt!
metaMORfose Skrevet 21. august 2009 #2 Skrevet 21. august 2009 Vi plukker en del, og sylter og safter.Synes det er godt. Vi har noe bringebær nede i hagen, og ellers et par epletrær. Lager mye eplekake (med vaniljekrem i bunnen.. nam nam) og koker eplesylt. Syltetøyet blir fine julegaver.
Ranveig R Skrevet 21. august 2009 #3 Skrevet 21. august 2009 Uff, eg er frykteleg slapp på det der! Har nokre bærbuskar i hagen som det er noko bær på (ikkje så mykje, då dei var nye i fjor, men det er jo litt), men eg har ikkje plukka det inn. Ungane går og et litt når dei er ute, men det er jo nok til å bruke til eitt eller anna. Må kanskje få det inn før det blir øydelagd...
Lene~mor til tre Skrevet 21. august 2009 #4 Skrevet 21. august 2009 Nei det er sjelden, blir at barna plukker blæbær når dem er med besteforeldra i campingvogna. Ellers plukker vi epler hos noen vi kjenner hvert år og lager da mange eplekaker osv
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 21. august 2009 #5 Skrevet 21. august 2009 Vi har plukket litt multer, vi har i kjøleskapet slik at det holder til brødskiver i et par dager,har også laget multekrem. resten sukrer vi og fryser ned.
h@ppy elsker høstfargene :) Skrevet 21. august 2009 #6 Skrevet 21. august 2009 joda, tar jo en tur til fjells å plukker multer, og til skogs å plukker blåbær:) multer må jeg ha til jul, og blåbæra bruker jeg i pai...
Gjest Skrevet 22. august 2009 #7 Skrevet 22. august 2009 Ja, vi plukker både bær og frukt. Vi har fire-fem frukttrær og fire-fem store ripsbærbusker + litt bringebærkratt selv, og her går lite til spille, dette blir saft (annen saft enn fra egne bringebær/ripsbær bruker vi aldri) + litt eplemos (tilslørte bondepiker!) + tørkede epler + hermetiserte plommer. Disse siste er ypperlig både til å koke grøt av og å bruke som kakefyll. Samt noen fruktdesserter (hva er bedre enn l rips med litt fløte til?) og litt for magen underveis, selvsagt. Og epler naturell liker vi alle sammen. Plommer også, men de har slik ubehagelig virkning for magen Som regel tar vi de to-tre ripsbærbuskene som er i naboens hage også, han høster ikke selv i dag, og har tilbudt oss alt vi bryr oss om å hente. I tillegg plukker vi blåbær og tyttebær + litt sopp. Tyttebær er det viktig at vi får 12-15 kg av, vi liker godt rørte tyttebær til middag! Blåbær blir mer om vi kommer over. Og siden vi bor fem minutter å gå fra "langt inni marka". og siden vi liker å gå tur i marka gjør vi ofte det. Sopp er ikke direkte viktig for oss, så vi går ikke på jakt etter dette, men kommer vi over, så sier vi ikke nei takk! Den er lett å tørke og vi liker soppsuppe.... Og SKULLE vi komme over multer, sier vi nå slett ikke nei takk! Men det skjer ikke hvert år!
moota m storebror&lillebror Skrevet 22. august 2009 #8 Skrevet 22. august 2009 Nei! Det hender vi får noen jordbær eller bringebær, plommer og slik, men vi spiser dem bare. Jeg er ikke noe glad i bakeverk med frukt og bær i. Det er nok noe jeg har med fra heikunnskap tror jeg. Vi laget de ekleste tingene der og ingen fikk la være å spise =( Usj!!
Gjest Skrevet 22. august 2009 #9 Skrevet 22. august 2009 Nei, jeg er dårlig på det, men jeg ønsker meg veldig ett par ripsbusker i hagen. Må få til det til neste år, for det er så godt, kanskje en solbærbusk også... Også rabarbra. Bestemor lagde de deiligste desserter og supper av rabarbra, solbær og ripsbær (ikke alt samlet da, hehe) Forresten noen som vet hvor lang tid før en ripsbusk evt vil gi bær?
Anonym bruker Skrevet 22. august 2009 #10 Skrevet 22. august 2009 En ripsbærbusk i potte (fra en skikkelig planteskole), gir bær året etter at du setter den, om du ikke setter den for sent på høsten. "Normal" avling får du ikke før året deretter, første året får du "halv avling". Du kan fremdeles sette den om du ikke bor langt mot nord eller høyt til fjells. På milde og våte kyststrøk langs Vestlandet kan du sette en slik busk til rundt 1. november og fremdeles regne med litt bær neste sommer. En "billigbusk" (barrotsplante) trenger normalt minst to år ekstra. Og en skikkelig pottebusk koster rundt 100 kr, en billigbusk 60... I dag finner du en del "billigsorter" beregnet for fransk og hollandsk klima, ikke norsk, på markedet. Å sette en slik er å be om problemer! Sats på typen "Rød hollandsk", denne gir best bær og null problemer (alle "kjøpebusker" var slike i Norge mellom 1950 og 1990-1995, i dag bruker yrkesdyrkerne i blant andre typer fordi disse gir litt større avling om du er flink til å sprøyte og gjødsle)! Vet ikke stedet du handler hva "rød hollansk" er, finn et annet sted å handle! Alle SERIØSE steder selger denne til private. En solbærbusk (av typen "Øjebyn" eller "Nikkala", første gir mest bær, siste minst problemer...) koster heller ikke stort mer. Disse kommer med avling like fort, men svært lite første året.
Venter på bitteliten Skrevet 23. august 2009 #11 Skrevet 23. august 2009 Plukker mye blåbær og en del multer. Blåbær bruker jeg blant annet til syltetøy, i pai, smoothies og oppi minstemanns grøt (i havregrøt naturell f.eks). Multer brukes til multekrem eller som tilbehør til is. Jeg finner ikke så mye multer, "alle" er jo ute etter den bæra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå