Gå til innhold

Hvor store er deres treåringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er nå 19 kg og 97 cm lang... Er hun ikke litt stor?

Hun har vært stor siden hun ble født. 5 kg og 55 cm lang ved fødsel.

Men, hun er glad i mat. Prøver å ikke gi henne for mye, men det er ikke gøy å nekte henne mat heller. Når hun ber om enda en skive får hun heller en plomme eller et eple og hun får sjelden godis. Og nesten aldri boller eller is.

Jeg vil jo at hun skal få spise seg mett. Hun elsker frukt og tomater. Har hatt problemer med grønnsaker, men hun spiser rå gulrøtter og kokt broccoli. Gjør jeg riktig eller skal jeg sette grenser? Hun kan spise to store fiskekaker til middag med tilbehør. Noe som er like mye som jeg og min mann spiser.. Vi prøver å få henne til å spise bare en, men det er ikke gøy å si nei til henne...

Uff, dette er ikke lett..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun høres litt stor ut ja, ikke lang, men for tung. Hadde samme problemet med eldstetøtta mi, og vi måtte begrense henne. En liten unge skal ikke spise like mye som en voksen til middag. Etterhvert vil jo magesekken utvide seg og kreve mer mat. Har snakket mye med helsesøster om dette, og fått full støtte fra henne. Familien min har syntes vi har vært litt nazi på dette med maten, men de har nok ikke skjønt hvor ille det har vært, med at vi har bodd borte fra familien i mange år.

Hadde vi ikke begrenset henne hadde vi i dag hatt en overvektig 11 åring, det er jeg helt sikker på. Nei, det er ikke lett, men for ungen sin skyld så må man bare.

Lykke til!

Gjest 5 andre
Skrevet

vanskelig å si... Guttungen min på 3 år, er 97,5 cm og veier 14,6 kg. Han er normalt tynn.

19 kilo blir regnet som mye i forhold til høyde, og matinntaket må jo stå i forhold til aktivitetsnivå. Liker ikke bmi målinger, men de gir jo en viss pekepinn:

http://kidshealth.org/parent/food/weight/bmi_charts.html

Med min datter må jeg sette grenser (er bare 2 år). Hun har anlegg for å legge på seg siden hun er veldig glad i mye god mat. Hun kunne spist 5 fiskeboller til middag hvis hun kunne velge. Hvis hun er mer sulten, nekter jeg henne ikke mat, men sier hun må spise opp alle grønnsakene og evt. få mer av det. Da viser det seg oftest at hun faktisk ikke er så sulten, men vil spise mer av det som er godt. Tomat, gulerot, agurk, vannmelon - frukt og grønt med lavt energi- / sukkerinnhold har vi fått klarsignal til å gi så mye hun må ønske av helsestasjonen, men at vi må være restriktive på ex. druer og banan som gir mye kallorier.

Hvis min datter ønsker en skive ekstra til kvelds, tilbyr vi henne (og broren - de behandles likt) heller frukt og grønt. Hun er normalvektig, men hadde nok ikke vært det uten at vi hadde satt grenser. (I samarbeid med helsesøster)

Jeg er ingen ekspert, med helsestasjonen kan bidra med god veiledning. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt kontakt med dem.

Lykke til!

Skrevet

Gutt, 3 år og 8 mnd. Han er 110 cm lang og veier 18 kg.

Han er ikke så tynn som det kan høres som, eller, han ser ikke tynn ut. Veldig kraftig beinbygning, han er en skikkelig plugg.

La henne spise seg mett! Synes du gir henne god og sunn mat, fortsett med det! :) Ikke gjør mat til noe negativt.

Når gutten min var mindre så skjedde det at jeg måtte begrense ham, men det var fordi han spiste til han spydde om det var noe han likte ekstra godt, hehe. Men nå har han lært at man slutter når man er mett! :P

Skrevet

Hun høres kanskje litt tung ut...

Vår treåring er 100 cm og 15 kg. Han har gode bollekinn, og ingen bein som stikker ut noen plasser, for å si det sånn;) Mye muskler på ham da... Men han er ikke for tynn.

Jeg vil si "la henne spise så lenge det er sundt" men så har ikke jeg noen erfaring med barn som er overvektige, så det er mulig at jeg hadde tenkt annerledes da? Ser jo at du har fått gode råd fra andre som har opplevd det samme. Det er jo ikke bra for henne å være/bli overvektig heller, så du må kanskje velge mellom to onder?

Hmmm... Har dere prøvd å bytte ut noen produkter med lett-varianter? Ikke med søtstoff altså, men skummet melk, light smør, lettmajones, kyllingpostei, kalkunpålegg o.l?

Hva med knekkebrød istedet for brød? Liker hun det?

Har desverre ikke noen flere tips, men er helt sikker på at det ordner seg for dere. Dere virker svært bevisste på dette, og da er mye gjort:)

Lykke til!

Skrevet

Hun drikker ikke melk og spiser ikke youghurt. Bruker lettsmør, skinke og aldri majones. Jeg tror det er mengden som er problemet og hun blir jo lei seg nåt hun ikke får mer mat... Prøver å bytte ut en ekstra brødskive med gulrøtter eller frukt. Takk for råd alle sammen!

Skrevet

Jeg har byttet nick så "jenter er best" er nå "Mummys Muffin & Nakenfis"...:)

Skrevet

Min yngste er ikke helt 3 år enda da (2 år og 7 mnd), men han er ca 98 cm lang og veier 16,5 kg.

Har er slank, men kompakt i kroppen. Veldig sterk.. (han er minst like sterk som broren på 4,5 år)

Hun høres dermed litt tung ut, men jeg har ingen konkrete råd utover sunn kost og mye bevegelse.

Skrevet

Sønnen min er 3 år og 4 mnd og veier 18 kg og er 105 cm høy. Han er en kompakt gutt med masse muskler, ingen bolle der i gården.

Mat spiser han nesten ikke, lillesøster på 1 år spiser way mye mer enn han. Men, han var stor da han ble født (4,5 kg og 54 cm) så han har fulgt kurven sin hele veien.

Skrevet

Mine ungar har bestandig vore tynne da....litt for tynne faktisk.. Gutten min var 100cm og ca 13kg når han var 3år, detta er målt på sjukehuset grunna mageproblemer som me fikk ein diagnose på like etter og han starta å eta meire mat. Han er nå 5,5år og er 115cm og 18-19kg.

Jenta mi er 3år nå og ho er ca 95cm og 13kg, ho har bestandig vore glad i mat og har ete av hjertenslyst heile tida. Ho la bare aldri på seg så mykje som ein skulle tru med tanke på mengden mat ho kunne eta. Svigerinna mi har tulla med at ho måtte ha invollsorm, eller egentlig hoggorm!! Ho eter ikkje like mykje nå som før og er heller ikkje så tynn som storebroren. Broren har ikkje eit gram for mykje fett på kroppen, du ser ryggraden og ingenting av bukser henger fast på nokon av dei da. Broren har bare musklar, ingen 6pk der i gården, har faktisk 8pk.....og har ein sinnskyk kropsbeherskelse!!!!

Skrevet

Jeg må legge til at hun har lagt på seg 2 kg i sommer. Lite aktiv og litt mye mat tror jeg. Blir kanskje bedre nå som hun er aktiv og i bh.. :)

Skrevet

Hva med å melde henne på en aktivitet? Barnedans, turn etc?

Skrevet

min jente er 2 år og 2 mnd men veier ca 15 kg og er ca 85 høy..kraftig men ikke tykk..slik var mi eldste jente også, men ved skolealder ble hun lang og tynn:) mange som er litt kraftige som små, men legger av seg valpefettet etterhvert.. og to fiskekaker er ikke spesielt mye da?? mi spiser hvertfall 1.5 fiske kake, potet, makaroni og litt brocoli:) så lenge en har et sundt kosthold ser jeg ikke problemet (og ungen ikke re farlig stor da)

Skrevet

Høres litt tung ut, min er 16 kg og 106 cm. er 2,5 han da

Skrevet

Alle er forskjellige, annen kroppsbygnign og sammensetning.

Spør på helsestasjonen om det er "normal" vekt for en 3 åring.

Jenta mi ble 3 år i juli, og er 95 cm og 14,5-15 kg.

Skrevet

pjokken min er 3,5 år - 20 kg, 107cm

Var 3950 og 53 ved fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...