Gå til innhold

Gaver bursdagsbarn. Hva er kotyme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I barnebursdagen får jo barnet gaver av sine venner. Om en del av disse barna selv ikke skal ha barnebursdag, gir man allikevell en gave?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja,jeg ville gitt gave om mitt barn var bedt i bursdag.Og kotyme skal vel være kostyme?Da skal barnet kle seg ut!!!;-)

Skrevet

Ja... det er vel høfligst det? De får jo kaker, brus, mat, boller, underholdning og har det veldig gøy! Det er jo "ditt problem" om barnet ditt ikke har selskap og ikke får gaver. Ikke frekt ment altså. Trenger jo ikke være så veeeldig mye da.

Skrevet

Kotyme er et uttrykk for vanlig praksis, skikk og bruk osv..

Ikke helt bevandret i ordboken du, anonym 11:00?

Skrevet

jeg må si at jeg ikke helt skjønte innlegget ditt

Skrevet

Spørsmålet er om det er vanlig å gi gave til unger som har hatt med gave til ditt barns bursdag når de selv ikke skal ha bursdagsbesøk.

Ikke vanskelig i det hele tatt!

Og for å svare HI: Nei, jeg synes ikke man skal gi gave i slike tilfeller.

Skrevet

Beklager - ser at dette er helt tullete skrevet av meg.

Prøver igjen.

Mitt barn har bursdagsselskap, og får gaver av barna som er der.

Noen av barna som er i mitt barn sitt selskap skal ikke ha selskap når de har bursdag selv (pga lav alder)

Skal jeg da kjøpe gaver til disse barna sine bursdager enda vi ikke skal i bursdagsselskap til dem?

Skrevet

HEHE

Ser ikke ut som de som har svart har skjønt spørsmålet ivertfal...

Skrevet

Ja, hvis jeg har forstått spørsmålet riktig.

Hvis mitt barn blir bedt i bursdag, men ikke selv skal feire så skal jo likevel mitt barn ha med seg gave i bursdagen.

Det er jo ikke innbyderen sitt problem at ikke mitt barn skal ha barnebursdag :)

Forstod jeg rett?

Skrevet

11.56 her igjen.

Nå ser jeg at jeg misforstod, nei, da syns jeg ikke du skal gi gave :)

Skrevet

Det synes jeg kommer litt an på hvilket forhold dere har til barnet.

Hvis det bare er en bekjent så mener jeg at man ikke skal kjøpe gave. Hvis jeg kjenner barnet og foreldrene godt så ville jeg nok kjøpt gave.

Skrevet

11.00 her. misforstod også... med mindre det er en veldig god venn synes jeg ikke dere trenger å gi gave. Men typ bestevennen kan jo få en gave da! :D

Skrevet

He he...

Visste heller ikke hva ordet kotyme betydde :)

Fikk en litt morsom tanke om at du kanskje sendte ongen avgårde i klovnedrakt o.l. Det ville helt sikkert jeg gjort :)

Skrevet

Det heter kutyme.

Og nei, man gir ikke gaver der man ikke er bedt i selskap, med mindre det er noen man har så nær kontakt med at det er hyggelig uansett.

Skrevet

Anonym 1137, du er vel litt på tur i ordboka sjøl, tror du ikke?

Skrevet

Er jo ikke så rart at hun trodde hi mente kostyme i.o.m at ordet hi tenker på skrives kutyme.

Syns ikke du trenger å kjøpe gave når barnet ikke skal holde selskap

Skrevet

Selv om det skrives kutyme, uttales det med o. ;)

Skrevet

Moro med nye ord da.

"Kutyme er skikk og bruk i handelsforhold som er så kjent og vanlig at det utgjør en rettsregel som slår igjennom også i forhold til deklaratorisk lov. Etterhvert som de fleste lovregler i norsk rett er gjort preseptoriske, er ordet kutyme omdefinert til å bety skikk og bruk i vid forstand."

Så kan man slå opp hva deklaratorisk og preseptoriske betyr:-)

Skrevet

Viktigere å forstå betydingen av et berep enn å kunne stave det nøyaktig, sug lut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...