Gå til innhold

Tvillinger i familien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hvor vanlig det er å få tvillinger dersom det er tvillinger i familien? Jeg har tvillinger i familien, og det har også faren til spiren i magen min (jeg er i uke 7 nå). Dette er nr to, og magen er stor og jeg er liksom mye mer gravid nå enn sist gang. Ømme pupper og stor mage og øm rygg allerede nå. Føles som da jeg var 4-5 mnd på vei sist gang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

de sises at det hopper over en generasjon. så vis dine besteforeldre er tvilinger. så er det din generasjon som får nye. mener jeg. :) men er ikke skrå sikker. men vet aldri hvem som får tvillinger og når hehe

Skrevet

Heisann,

Dersom du har tvillinger på din side, kan du være genetisk disponert for det samme. Tvillinger på mannens side har ingenting å si - menn kan tross alt befolke millionbyer hver gang de har sex, og påvirker verken hvor mange egg du slipper (toeggede) eller hvordan zygoten deler seg (eneggede) ;-)

Sjansen for tvillinger øker førøvrig også hvis kvinnen:

• har tvillinger eller andre flerlinger fra før

• selv er tvilling, eller det er tvillinger i familien

• har født før

• er over 35 år gammel

• er høyere og veier mer enn gjennomsnittet

• blir gravid kort tid etter p-pillebruk

• er av afrikansk opprinnelse

Noen merker at gravidsymtomene blir kraftigere enn med enlinger, men dette er individuelt.

Vektøkning/stor mage er heller ingen entydig indikasjon på tvillingsvangerskap. Selv gikk jeg ned 15 uker frem til uke 17 i mitt tvillingsvangerskap, mens jeg i mitt første svangerskap (enling) la på meg ca. 15 kg på like lang tid.

Det eneste sikre er en UL-undersøkelse (ikke alltid at legene/jordmødrene klarer å finne to hjertelyder, selv når de vet at de skal lete etter to).

Lykke til uansett!

Skrevet

Grr... jeg gikk ned 15 kg frem til uke 17!! He he.

Skrevet

Jeg er tvilling selv og har alltid fått høre at dersom man er tvilling er det mindre sjans for å bli gravid med tvillinger enn ellers. Og at sjansen er stor dersom en av foreldrene er tvilling.

Skrevet

Da mente jeg foreldre til den gravide. ;-) At det hopper over ett ledd. ;-)

Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg ble gravid ved første mulighet etter p-pillebruk... Det gikk fort, gitt - forrige gang gikk det 3 måneder. Uansett var det et bra svar du ga, nancydrew, jeg skal til første kontroll om halvannen uke - får vel muligens sjekket det da.

Skrevet

En ting som jeg ikke kan se at nevnes her er at det er bare toeggede tvillinger som er arvlig, eneggede er ren tilfeldighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...