Alvejenta Skrevet 21. august 2009 #1 Skrevet 21. august 2009 Hei, Min datter på 3 mnd er vanskelig å legge på dagtid. Hun har tydelig et søvnbehov sånn ca 2 timer etter hun har stått opp, og jeg prøver da å legge henne etter at hun både er mett, tørr og døsig i øynene. Problemet er at hun får da en periode på 15-20min med illsint hyling inntil hun omsider sovner. Jeg går til og fra og gir henne smokk, litt mer drikke (hun får flaske) og trøstende ord før jeg så forlater henne igjen. Det jeg lurer på er om det er ok å holde på som jeg gjør, altså å la henne ligge å skrike så lenge? Det føles så fælt, men samtidig er det eneste måte å få henne til å sovne på. Jeg har forsøkt å legge henne litt før hun blir trøtt, men det fungerer ikke. Hun er da spillvåken og blir om mulig enda mer hissig. Er det noen som har tanker om hva jeg evt bør gjøre annerledes, eller om måten jeg gjør det på nå er ok? Er redd for at hun blir engstelig av at jeg går fra henne når hun skriker, men det hjelper ikke at jeg sitter der heller, da eskalerer skrikingen til enda høyere nivå..... Håper noen har råd eller tanker om dette! På denne måten får hun ca 3 soveperioder á 30-45 min hver dag (og sover kjempegodt om natten fra 20-04). Mvh
Månestråle75 Skrevet 21. august 2009 #2 Skrevet 21. august 2009 Hei! Jeg har en jente på snart 5 måneder. Hun er av den typen som bare må lage lyd når hun sovner. Noen ganger lager hun noe jeg tolker som koselyder, da sier jeg sov godt, og går ut av rommet med en gang. Andre ganger gråter og klager hun, da blir jeg inne på soverommet til hun sovner/roer seg helt. Jeg bruker "hysj-metoden" til Karin Naphaug. Men alle må jo gjøre det som passer best for seg og barnet sitt. Kan ikke tenke meg at barnet ditt tar skade av å ligge og gråte litt før det sovner. Du lar det jo ikke ligge alene og hylskrike, men trøster og roer ) En ting jeg har lagt merke til hos min jente, er at det virker som om jeg forstyrrer henne når jeg går ut og inn av rommet når hun skal sovne. For henne funker det bedre om jeg er der inne hele tiden. Lykke til!
Alvejenta Skrevet 21. august 2009 Forfatter #3 Skrevet 21. august 2009 Takk for interessant tilbakemelding! Kan jeg spørre hva hysj-metoden går ut på? Mulig jeg bør prøve, som du sier, å sitte inne hele tiden, selvom det hittil har virket som å trigge henne ytterligere. Men nå er jeg villig til å prøve alt om og om igjen, hehe, for hun MÅ få mer søvn, stakkar....
Høna08 Skrevet 21. august 2009 #4 Skrevet 21. august 2009 hei, jeg synes personlig det hørtes lenge ut med opp mot 20 minutters skriking før soving, men vi er jo alle forskjellige ;-) Poden har aldri vært noe flink til å sove og når han var så liten holdt vi fortsatt på med byssing eller trilling for å få han til å sovne. Selvfølgelig har jeg gjort meg en bjørnetjeneste fordi han må fortsatt må trilles/rugges i søvn i vogna (er ti mnd), men jeg er en av de som ikke holder ut skriking da. Sutring er noe helt annet. Som du skjønner så har jeg ikke noe godt svar, kanskje like greit at de lærer å sovne av seg selv???
Alvejenta Skrevet 21. august 2009 Forfatter #5 Skrevet 21. august 2009 Jeg synes også det er veldig lenge, ja, og som du skjønner er jeg veldig i tvil om det er galt av meg å la henne skrike så lenge. Hadde det vært så greit som at hun sovnet av seg selv, ja... Men det skjer desverre ikke. Kanskje i armene mine, forresten, men med en gang jeg da legger henne ned blir det protester. Skulle ønske det fantes et fasitsvar, hehe:)
Lille tripsi Skrevet 21. august 2009 #6 Skrevet 21. august 2009 Mi jente nekter å sove på dagtid når hu blir overtrøtt, ellers legg hu seg greit, er også 3 mnd.....men når hu er overtrøtt hyler hu lenge, men det som fungerer her i huset er: eg held hu kinn mot kinn og busser medan eg husjer, så når hu lukker øynene legg eg hu ner i armene medan eg busser, og viss hu godtek det uten å vakne tar eg ei hand under nakken ei hand under rumpa og står over senga medan eg fortsatt busser, viss hu fortsett søv kan eg legge hu bussende ner i senga...fungerer her .....dette er noe hu har begynt med når hu blei 3 mnd, så har kanskje noe med alderen å gjøre???
Faylinn Skrevet 21. august 2009 #7 Skrevet 21. august 2009 Jeg er ikke glad i skrik, men i dag innså jeg at det er måten å få min pode på 6 mnd i søvn på dagen. Jeg er nok heldig, for han gråter bare 2-3 minutter, også gir jeg han smokken også sovner han. Før har jeg alltid tatt han opp når han begynner å skrike, også får jeg vondt i armene av å gå rundt å bysse eller jeg triller. Jeg håper at hvis jeg lar han gråte seg i søvn en periode så vil han slutte å gråte.... man kan jo håpe! ELler altså, en dag tar det jo slutt, men jo før jo heller. Jeg syns 20 min hørtes lenge ut, men du ser vel på barnet hvordan skrikingen er. Kanskje du ikke skulle styre for mye, men la henne gråte mens du sitter der noen minutter for så å gi henne smokken. ALtså ikke gå inn og ut og gi flaske etc om hverandre. Etter hvert lærer du deg sikkert den magiske grensen for når hun sovner. Hm litt rotete, men lykke til!
Nagilimia Skrevet 21. august 2009 #8 Skrevet 21. august 2009 Tror det bare er sånn det er for noen. Fortsett slik du gjør du, så lenge det er det som funker. Min sønn ble bare mer intens av at jeg var der, men gikk inn ved 3 min mellomrom for at han skal vite at vi er der. Jeg mener det er forskjell på trøtt gråt og ensom gråt, og hørte med en gang når jeg måtte trøste. Det kan høres det ut som hun ikke får til overgangen mellom lett søvn og dyp søvn på dagen og da blir de lett litt overstimulerte. Skulle heller hatt 1 time eller mer sammenhengende søvn. Dette lærte ikke gutten min seg før han var ca 6 mnd. (Skrevet mang et innlegg om det på dib). Jeg trillet MANGE turer på dagen for å si det sånn. Jeg pleier i løpet av dagen nå også å ha en periode, midt mellom sovingen, hvor vi slapper av uten å måtte sove, men bare slappe av uten leker en 30 min.
Suretær Skrevet 21. august 2009 #9 Skrevet 21. august 2009 For meg funker det å legge ham på siden. Legger jeg ham på rygg på dagen blir det bare rot, han skriker som gal. Over på siden i god stilling så han ligger støtt og inn med sutten. Har fungert her i noen uker, håper det fortsetter sånn. Min er 11 uker forresten..
Mamma mjaua Skrevet 21. august 2009 #10 Skrevet 21. august 2009 jeg har ikke latt han skrike mer enn 5 min i strekk, det hadde jeg ikke klart. men jeg har heller aldri prøvd å få han til å sovne alene da han var 4 mnd, begynte først da han var 6 og lyktes da han var 10,5 så jeg ventet vel litt for lenge. Håper du finner en bra metode for deg og den lille også får du ah lykke til:)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 21. august 2009 #11 Skrevet 21. august 2009 Jeg synes det er stor forskjell på å la en 3 mnd gammel baby skrike seg i søvn og en litt eldre baby på la oss si 8-9 mnd. Når babyen er så liten, skriker den jo ikke i trass, men pga utrygghet/ mistrivsel...? Jeg fant det ihvertfall mest naturlig å være tilstede med jenta mi da hun var så liten; enten fikk hun roe seg i armene mine eller så la jeg meg ned vedsiden av henne, tett inntil ansiktet. I armene mine fikk hun ligge helt til hun begynte å glippe med øynene; jeg la henne altså ned i senga FØR hun sovnet (legges de ned i søvne vil de gjerne våkne opp igjen etter kort stund) Ellers er jo vognsoving ute i frisk luft ganske effektivt vanligvis- det ble redningen for oss da jenta mi ble 4 mnd og begynte å tulle med dagsovinga inne. Rugget vogna til hun roet seg (stoppet altså FØR hun sovnet), og satt der ute med henne til hun sovnet helt.
FruTB Skrevet 21. august 2009 #12 Skrevet 21. august 2009 Jeg ville ikke gjort det på måten du gjør. Hun er alt for liten til å ligge og skrike så lenge alene, og det er tydelig noe hun vil (nærhet, kos, trygghet), så små barn gråter ikke i trass. Noen barn "må" gråte/sutre litt før de sovner, men jeg synes grenser går på noen minutters sutring - ikke 20 minutter. Jeg hadde hvertfall aldri i livet hatt hjerte til å høre Bo gråte så lenge Hva med å gå tur med henne når hun skal sove? Da er vognen i bevegelse og hun ser deg når hun sovner.
Mamma mjaua Skrevet 21. august 2009 #13 Skrevet 21. august 2009 enig:) før min baby var 6 mnd sovnet han enten alltid ved siden av meg ellert i armene mine. fra han var 6 mnd så prøvde jeg mange metoder men aldri skrikemetode. fra han var 10,5 mnd prøvde jeg skrikemetode men gikk inn hvert 5. minutt for å vise at "mamma er her og du er trygg" for å så gå ut igjen. men før jeg prøvde skrikemetode hadde jeg som sagt pøvd alt og det var siste utvei og i samråd med hs prøvde jeg ikke skrikemetode før han var nesten 11 mnd.
Alvejenta Skrevet 22. august 2009 Forfatter #14 Skrevet 22. august 2009 Takk for mange gode råd og at dere delte erfaringene deres! Faktisk har det blitt lettere de siste dagene (aner ikke hvorfor, for har ikke gjort noen endringer ennå?) og hun har sovnet etter mye kortere periode med skriking, og innimellom ikke skreket noe?? Kanskje det bare var en ekstra vanskelig periode vi hadde, og at det skal bli bedre nå fremover:) Krysser fingrene for det! Lykke til til dere andre som har samme utfordring ved legging! mvh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå