tiks Skrevet 21. august 2009 #1 Skrevet 21. august 2009 Fikk beskjed fra jordmor i går at jeg har veldig høyt jernnivå i blodet mitt, og at hun aldri hadde sett så høyt. Ligger på 270, og skal visst ligge under 200. Noen andre som har det samme? Er det farlig tro? Jeg har tatt multivitaminer, men stoppet å ta idag, siden de inneholder jern. Hun sa ikke noe om at det var farlig, men liker jo ikke at det er så høyt..
3 tette gutter Skrevet 21. august 2009 #2 Skrevet 21. august 2009 Min mann har dette problemet, er vist ikkje akutt farlig, men heller ikkje heldig over tid. Han har blitt blodgiver for å på den måten tappe nivået naturlig. Han slipper da å ta jerntilskudd etter tappingen.. Symptomene kan vist være lik som ved for lavt jerninnhold, f.eks trøtt og slapp. Mange fastleger har ikkje så god greie på dette sa de på blodbanken, så du kan evt ringe de for å få informasjon. Eller prøve fastlegen først, kanskje greiast... :-)
man78 Skrevet 21. august 2009 #3 Skrevet 21. august 2009 Heisann, Da jeg var til kontroll i uke 12 hadde jeg jernlager på 320. Tok en ny prøve i uke 15, og hadde da gått ned til rett under 200. Jeg tror ikke jeg har testet dette tidligere, mulig jeg har høyt jernlager normalt. Jeg har blitt anbefalt, og kommer til å følge med på dette også etter svangerskapet. I tillegg kommer jeg til å begynne å gi blod når nurket har blitt født. Jeg fikk ikke inntrykk av at det var veldig mye å bekymre seg for, ei heller mye man kan gjøre for å unngå dette, bortsett fra kanskje å vurdere å bli blodgiver. Jeg har også en svigerfar som lider av det samme. Han ligger stabilt på over 400, og har det helt fint,-)
Babysjuk Skrevet 21. august 2009 #4 Skrevet 21. august 2009 Ferritinet mitt ble målt til 240 i uke 15. Har alltid ligget høyt både i ferritin og aldri hatt lav Hb. Jordmor sa at det ikke er farlig. Av en eller annen grunn finner man ofte svært høye ferritinverdier hos alkoholikere sa hun, det er visst ikke uvanlig at de har verdier på over 400.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå