Gå til innhold

Har en diskusjon med sambo her ang mat....er det meg som er helt teit her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig det er meg som henger litt igjen fra min barndom, men her er greia:-): Han har en sønn på 10 år. Jeg baker brød. I går kom det frem at han ikke likte det brødet. Så da fikk han varmt rundstykke til kvelds istede. Dette vil medføre at jeg baker brød til sambo, min 1 år gamle sønn og meg, så må jeg kjøpe brød til han som ikke liker hjemmebakt.

Slik jeg er oppvokst har vi alltid måtte spise det vi fikk, av brød og grønnsaker. Denne gutten er ganske kresen, spiser ingen gr saker, og men poteter og kjøtt. men ikke stort annet. Det skal nevnes at faren er veldig kresen han også. Noe jeg ikke er vant til, i min familie spiser vi alt. Han er en nydelig beskjeden gutt, det er ikke det!!!

Det ble en krangel ut av dette, sambo mener at det ikke er noe problem og kjøpe brød når han er her.Jeg mener han burde spise det brødet som er. Sambo syntes selvfølgelig at jeg er helt bak mål og utrolig teit som ser slik på maten. Jeg føler jeg blir usikker på mine egene meninger her... Noen som har noen innvendinger???:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde vel fira der tror jeg....uten å si om det er riktig el galt...

Og....så flink du er som baker brød!!!!=)

Skrevet

He he:-) ja jeg må nok fire der... er bare det at sambo ble så irritert på meg at det hjalp ikke. Nei da blir det sånn da... sa han bare ( at vi bare spiser hjemmebakt)... så fikk jeg ikke sagt mer. Nå er han på jobb.

Han er verdens verste å diskutere med. Får satse på det ordner seg, ikke verdens største problem;-)

Deilig med hjemmebakt syntes jeg:-)

Skrevet

Hva med å lage rundstykker av noe av brøddeigen? Kan være alt som må til..?

Jeg var selv ekstremt kresen som barn, og innser i voksen alder at jeg sikkert plaget vettet av mang en voksen med dette. Men jeg mente på ingen måte å være frekk eller utakknemlig- jeg likter virkelig ikke maten jeg ikke hadde lyst på! Og jeg skal love deg at det er fryktelig å måtte spise mat man ikke liker... spesielt for et lite barn! :(

Skrevet

Ja, jeg kan skjønne det. Men det er bare så kjedelig når man liksom lager all maten her i huset, baker brød.. så må man kjøpe brød i tillegg. Jeg planlegger alltid middag etter han når han er her.

Det som kan bli et lite problem er jo at jeg og sambo har så forskjellige meninger om dette, så har vi en sønn sammen på 1,så har vi tvillinger på vei. Blir jo spennende å se hvordan dette blir når de blir eldre... om de skal få særbehandlig alle sammen når de blir eldre?

Nei, dette syntes jeg faktisk er litt vanskelig. Blir veldig usikker på mine egne meninger når det gjelder dette...men skjønner jo at det ikke er noe gøy å spise ting man faktisk ikke liker..

Skrevet

da får samboern din kjøpe det brødet eller rundstykkene han liker, så slipper du å tenke på det...........Er vel ikke så ofte han er på besøk?

så kan man ta det andre etterhvert når han er blitt litt mer husvarm på deg?

Skrevet

han er hos oss litt over 40% så han er her ganske ofte. Tror sambo. hadde blitt irrtert om jeg hadde bedt han om det... siden jeg går hjemme nå og har ansvaret for all handlingen. Men men... jeg får vel bare kjøpe brød. må gi og ta litt...

Er bare det at sambo ble så fryktelig irritert på meg for dette.Vanskelig og komme med noe angrende gode forslag nå.

Skrevet

Ok, hva er det ungen ikke liker med brødet? Har han spist det tidligere, lenge?

Jeg er av den oppfatning at unger skal spise det de får, med mindre de virkelig ikke liker det... unger har en tendens til å ikke like alt som ikke er fav. maten, den holder ikke her. Kan ikke se hvordan ditt hjemmelagde brød kan være stort verre enn at det bare smaker litt anderledes? Er vell ikke en sån kjempespessiel smak på det?

Skrevet

Hvis det brødet er det eneste han ikke liker synes jeg ikke det er så galt, men om han bare liker et eller to spessielle brød bør han lære seg å spise det som er.

Jeg forutsetter at ditt brød ikke er som det min mor bakte. Det var uspislig. Vi fikk ikke en gang hunden vår til å spise det.

Hva med å ta med gutten på brødbaking? La ham lage egne rundstykker av deigen. Da skal du se han begynner å like det han også.

Skrevet

Jeg snakket med han om det i dag,spurte om det var noen frø han ikke likte o.l. men han viste ikke... bare at han ikke likte det noe særlig. Liker bedre kjøpebrød. Noe som går igjen i på mange områder. KJøpe er bedre enn hjemmelavet. Det er nok bare meg som er vant til at ting er litt anderleder og at maten blir lavet fra bunnen av og må spise dette. Mannen min er av en annen oppfatning. Jeg fikk høre at jeg var utrolig streng og verre enn alle kommunistene til sammen ( noe han sa når han var veldig irritert:-)) Han var også bekymret siden vi hadde så forskjellig syn på dette.

Er ikke kjempespessiel smak på det, det er bare sånn mellomgrovt som jeg baker ut fra en sånn pakker fra "mølleren". Det er først nå jeg har hatt overskudd og tid til å bake selv, så jeg begynte å bake brød igjen nå.

Skrevet

Det var ikke så dum ide`. Skal prøve ut dette med at han får lage sine egne rundstykker:-) Tror nok jeg trygt kan gi dette brødet til hunden;-) er bare halvfabrikat posebrød som jeg blander ut i vann:-)

Skrevet

Hos oss fungere det på den måten at liker de virkelig ikke noe så slipper man

. Men er det sånn at de før har spist det eller bare syns at noe annet er bedre, eller plutselig har fått det for seg at de ikke liker noe ja da får de spise d vi har eller være sulten til neste måltid....

Ser tendensene til ett lite troll i matveien hos eldste dattra mi når hun er hos oldemoren som automatisk lager ekstra middag til henne med f.eks pølser, )for det er hun jo så glad i....) Dette gjør hun selv om de har noe til middag som jenta liker. Resultatet er at det alltid blir mye styr når hun skal spise der, men om oldemora er borte ja da spiser hun akkurat det hun får servert, merkelig ;)

Skrevet

Jeg synes nok ikke at du er teit, men kanskje litt urimelig?

Du vil at han skal spise det han får servert fordi det måtte du da du var liten??

Vel - det kan umulig være til barnets beste - og dersom det bare er dette brødet det står på, synes jeg du skal gi etter.

Når det gjelder dine egne barn, har du mulighet til å påvirke i større grad enn ovenfor en gutt på 10 som kanskje er relativ ny i ditt liv?

Du har uansett fått noen gode tips her allerede, så dette ordner seg sikkert :-)

Skrevet

Er enig med deg at dette er en gutt som nylig har kommet inn i mitt liv og ikke vant til dette. Jeg skal nok kjøpe brød til han, evt også ta han med i brødbakingen:-)

Jeg bare håper at min samboer og jeg blir enige om dette på våre felles barn. Slik det står i dag, er vi langt fra hverandre på dette tidspunktet.

Skrevet

Selv om jeg er voksen, synes jeg ikke alt av hjemmebakt brød er så godt, noen er skikkelig massive og tunge og alt for grove. I vår familie er vi veldig glad i variasjon, har du tenkt på å bake litt forskjellig? Jeg skjønner heller ikke problemer med kjøpebrød, med mindre man er allergisk mot noe, overfølsom mage etc. Det blir litt låst hvis ALT skal være hjemmelaget, særlig når det snart blir 4 barn i husholdningen. Jeg hadde vært utbrent for lenge siden om alt skulle vært hjemmelaget.

Skrevet

du har nok et poeng der, tror nok ikke jeg vil være like flink til å bake og lage mat når tvillingene kommer. Men men... tidene forandrer seg hverftall... jeg må nok bare bøye meg i støvet og gi etter på både det ene og det andre etterhvert. Men innerst inne mener jeg kanskje at barn generelt er mer kravstore og bortsjemte når det gjelder mange ting. Men når barna mine blir større, kommer jeg nok til å få meg noen riktig på tryne noen ganger...sånn er det bare.

Skrevet

Jeg vokste opp med hjemmebakt brød, og jeg syns det bare ble værre og værre for hver dag som gikk. brødet var godt når var var helt ferskt, og helst så varmt at smøret smeltet men når det ikke var det så syns jeg det smakte pyton.

Jeg fikk min mor til å kjøpe brød til meg, men jeg måtte nok bare innse at kjøpebrød ikke smakte så godt når jeg var eneste som spiste av det. Småspist som jeg er så holdt brødet i mange dager, og da kunne man nesten slå ihjel en mann med det.

Så det endte med at jeg spiste litt brød og litt knekkebrød.

Her i huset bakes det også brød. men nå har ungene bestemt seg for at de ikke vil ha brød, de vil kun ha rundstykker. Nå orket jeg ikke klagingen lenger, så igår bakte jeg ørten rundstykker, så nå er fryseren full. Men de ble skikkelig grove, mye grovere enn brødet jeg pleier å lage. Så jeg gleder meg til de kommer fra skolen. Mon tro av rundstykkene var så mye bedre enn brødet (som de mente var altfor grovt) Men lager alltid rundstykker av samme deig som jeg lager brød av, såfremt det ikke er fine rundstykker.

Litt lirking må man gjøre, det gjelder små og store. Jeg har måtte svelge mange kameler og det har min mann måtte gjøre også, men vi har blitt enige om hvordan VI vil ha det. Hvordan våre regler er. Om ungene heller vil ha kjøpe kjøttkaker istede for hjemmelagede kjøttkaker gidder jeg ikke å lage hjemmelagede kjøttkaker hvertfall. Kjedelig nok å lage det fra bunnen av. Ser ikke noe vits med å skulle lage alt fra bunnen av, lager mat som alle liker eller kan spise noe av. Grønnsaker får de spise til middag om de vil. De spiser så mye rå grønnsaker at jeg ser ikke noe problem med at de ikke spiser grønnsaker til middag. Jeg spiste ikke kokte grønnsaker før jeg var over 20 år.

Nå er klokka ti, og det har blitt fortært en kilo gulrøtter fra ungene allerede, restene fra det ligger i matboksene.

Skrevet

Jeg baker mye, og lager stort sett mat fra grunn av. Men har ikke problem med å innrømme at jeg ikke er glad i hjemmelaget brød. Har sikkert ikke funne rett oppskrift enda, men kjøpebrød er best. Og til og med der er jeg kresen.

Så jeg har full forståelse for gutten som vil ha kjøpebrød. Men lær han å lage f.eks. rundstykker og slikt. Mange gutter liker faktisk å bake og lage mat bare de får anledning til det. Og kanskje det drypper litt på deg etter tvillingene er kommet. ;)

Skrevet

Sånn er det her også...

Men det er ikke fordi det er hans eller mine barn som ikke liker brød. Jeg har to gutter fra før og vi har snart tre sammen.

Min eldste og vår yngste spiser hjemme bakt. Min nesteldste og vår felles sønn (nr tre) nekter å spise brødet. De liker det ikke... Så da må jeg kjøpe. Ellers er matpakken ikke rørt.. merkelig, alle andre liker hjemmebakt i huset.

Min nest eldste har blitt myyye bedre etter han ble ti, men det er jammen ikke enkelt å lage middag alle liker. Da må de i såfall spise brød...

Smaken endrer seg etterhvert, så de spiser mer og mer..

Skrevet

Enig med kravstore barn her og der, jeg tenker man lager en middag, og passer på at det ihvertfall er noe den dagen som barnet spiser,/liker, om dete r en type grønnsak, ris eller annet. Blir ikke noe ekstramiddag, da får de heller ta seg en frukt mellom middag og kvelds .-)

Skrevet

Jeg liker også bare butikkbrød. Liker jo også hjemmebaka, men det må være helt fersk, fra samme dag som det ble bakt...og varmt, rett fra ovnen.

Ellers så syns jeg var en god ide, hun ene kom med. Å la han få bake sine egne rundstykker. Kjempe god idee. Skal prøve å få sønnen min til å gjøre det samme også. Lørdagskos om morgen. God idee.

Skrevet

Jeg har en jente på samme alder som også er kresen, især på brødmat. Faren hennes tvinger henne til å spise det brødet de har når hun er hos ham, jeg bare kjøper noe hun liker. Jeg liker ikke måten de gjør de på, men jeg blander meg ikke.

Skrevet

Jeg har det sånn som du Hi. Jeg er vokst opp med hjemmelaget brød. Og man spiste det brødet man hadde. Jeg er litt sånn ennå at jeg mener at barn må spise det de får servert. Blir irritert over at man liksom ikke skal tvinge mat i ungene. Nå som voksen kan jeg spise absolutt alt! Uansett om jeg er hjemme eller i Afrika. Dette tror jeg kommer av at jeg lærte å spise alt. Alt glir ned. Jeg ønsker ikke bortjemte unger som ønsker forskjellige brødtyper etc. De kan selvsagt av og til få lov til å bestemme og det er ikke dumt å variere litt. Men at barn skal kunne kreve at nå kjøper vi det og det går jeg aldri med på.

Skrevet

Jeg har det sånn som du Hi. Jeg er vokst opp med hjemmelaget brød. Og man spiste det brødet man hadde. Jeg er litt sånn ennå at jeg mener at barn må spise det de får servert. Blir irritert over at man liksom ikke skal tvinge mat i ungene. Nå som voksen kan jeg spise absolutt alt! Uansett om jeg er hjemme eller i Afrika. Dette tror jeg kommer av at jeg lærte å spise alt. Alt glir ned. Jeg ønsker ikke bortjemte unger som ønsker forskjellige brødtyper etc. De kan selvsagt av og til få lov til å bestemme og det er ikke dumt å variere litt. Men at barn skal kunne kreve at nå kjøper vi det og det går jeg aldri med på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...