Gå til innhold

Har ikke besteforeldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på snart ni år har begynt å snakke mye om besteforeldre.. Ungene har faktisk ikke "ordentlige" besteforeldre, noe som er veldig trist.

Min far døde da jeg var 3år, og min mor var ikke akkurat tilstede i livet mitt. Bodde på institusjon noen år, men ble flyttet tilbake til min mor som 17åring. Jeg flyttet, tro det eller ei, på min 18årsdag. Etter det har jeg ikke hatt særlig kontakt med henne, barna har aldri møtt henne.

Samboerens mor har jeg aldri møtt, men hun skal visstnok være i live. Etter at sambo. døde i mai flyttet faren hans tilbake til Senegal, der sønnen døde. Barna hadde et okei forhold til han.

Eneste "besteforeldre" barna har, er mine tidligere fosterforeldre som jeg bodde hos i 1 år. Men det blit liksom ikke ordentlig..

Hva skal jeg si til han når han begynner å spørre om det? Han blir litt lei seg og uttafor når de andre barna snakker om bestemor og bestefar...

Videoannonse
Annonse
Gjest Filifjonka
Skrevet

Han er ni år og må få vite sannheten. Morfar er død, dessverre. Mormor er (nå vet ikke jeg årsaken til at hun ikke var tilstede i livet ditt og at dere ikke har kontakt, så fyll ut det som passer). Sørg for at det blir sagt på en måte gutten kan takle. Farmor kjenner dere ikke, har aldri kjent henne og vet ikke hvor hun er. Farfar bor i Senegal.

Og her har han jo en bestefar, selv om han naturligvis ikke kan være tilstede i guttens liv. Har du bilde av bestefar? Kanskje du kan få tak i det og gi til gutten, så har han _noe_? Det kan hjelpe det, når de andre snakker om besteforeldrene sine. Da har han også noe å referere til. "Bestefaren min bor i Senegal han" er langt bedre å si enn "Jeg har ingen bestefar jeg".

Og så kan du ta en samtale med gutten om dette. Ja, det er trist, og hva kan dere gjøre med det? Har du et slikt forhold til dine tidligere fosterforeldre at det er naturlig å se dem som reservebesteforeldre? Da kan du jo foreslå den løsningen for ham. Det er ikke bare biologi som skal til.

En annen mulighet er jo å prøve å finne noen som er villige til å være reservebesteforeldre. Jeg har sett annonser mange ganger for slik kontakt. Også dette kan bli verdifulle forhold for barn. igjen: Det er ikke bare biologi som teller.

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...