maria89 Skrevet 20. august 2009 #1 Skrevet 20. august 2009 Er ''aleneforsørger'' for øyeblikket og venter ei lita ei om en måneds tid. Jeg har kun en deltidsjobb og pga. sykemeldinger har jeg ikke fått jobbet så mye som jeg i utgangspunktet ønsket, og dette merkes på lønna! Har ca. 7-8000 utbetalt og betaler 5000 i leie. Har fått en del hjelp av familie, men jeg mangler jo masse utstyr til babyen. Får en del penger i januar, men var ikke forberedt på at det skulle bli så ''trangt'' før den tid. Dette høres sikkert ut som utrolig dårlig planlegging og umodenhet. Men det skjedde en del uventa ting og utfallet av økonomien dalte plutselig en hel del. Er det noen som vet om det går an å få hjelp av NAV til å handle babyutstyr? Jeg har rett på foreldrepenger og vil få rundt 10 000 da permisjonen begynner om noen uker og har derfor ikke fått engangsstønad og heller ikke hatt råd til å handle alt jeg trenger :/
Minaw Skrevet 21. august 2009 #2 Skrevet 21. august 2009 Hadde jeg vært deg ville jeg nok tatt kontakt med nav for å spørre... Det at du har såpass lite igjen etter at husleie er betalt kan nok føre til at du har rett til å få litt hjelp... Vet ikke hvor mye aleneforsørgere har krav på, men jeg vil nok tro at du har rett på litt økonomisk støtte
"nøtteliten" Skrevet 21. august 2009 #3 Skrevet 21. august 2009 Du har også rett til overgangstønad mnd før termin og temninmnd. Så om du har termin i september har du rett på overgangstønad også i august pluss september. Den ordinære stønadstida på 36 mnd begynner ikke å løpe før mnd etter fødsel. ( så disse to mnd blir ekstra stønadstid) Vet ikke om du har søkt overgangstønad enda, men hvis ikke kan du gjøre det nå og få etterbetalt for august iallefall. Os reduseres da etter sykepengegrunnlaget. Jeg tror at noen kommuner har babyutstyr å gi vekk. Admisistreres enten av sosialkontoret eller barnevernet. Men vet ikke hvor mange kommuner som gjør dette eller om det er vanlig. Du kan jo spørre. Ellers kan du nok søke om bostøtte gjennom kommunen siden du har lav inntekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå