Gå til innhold

hva har jeg krav på, stemmer dette? Alenemødre.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stemmer dette jeg har fått info om nå :

..

Engangsstøtnad: 35 263kr

overgangsstøtnad: 8-9000kr

dobbel barnetrygd: 1970kr

Og farsbidrag som jeg ikke vet hva kommer på eller er vanlig enda.

Jeg har ikke fast jobb, men skal muligens gå på skole neste år. Vet ikke enda.

Hvis dette er feil, kan noen da hjelpe meg så jeg får rett informasjon..

Synest dette er veldi vansklig å finne utav, sottet i mange timer å forska på sider på nettet også

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lest der og jeg følte det bare var rot. Skal ringe inn i morgen men ofte må du selv vite hva du har krav på for å få alt du har krav på..

HI

Skrevet

Kan også søke om bostøtte når du er alene med liten inntekt. Gjelder både om du leier eller eier.

Skrevet

jeg tror os nå er på 11800 kr omtrent.

Når du har full os og utvidet barnetrygd får man også et småbarnstillegg på kr 660. Så barnetrygd pr mnd blir da 2910 kr.

Begynner du på studie kan du få dekket 64% av kostnad med barnepass og utdanningstønad i tillegg

Skrevet

Overgangsstønaden er i dag 11 964,- pr mnd. Denne er skattepliktig, men har du kun denne hele året, så kan du ha frikort. Du har rett på dette fra og med 2 måneder før termin.

Du skal ha skatteklasse 2 for hele året.

Du kan bruke denne linken for å finne omtrent rett bidrag:

http://www.nav.no/page?id=337

Jeg råder deg til å la NAV ta jobben med innkrevingen, så slipper du å mase på barnefar om han er treg med betalingen. Og du har rett på et lite forskudd om han ikke betaler.

Det heter ikke dobbel barnetrygd, men en ekstra barnetrygd i forhold til antall barn.

Har du barnepass, og er arbeider, arbeidssøker eller student, så får du dekket 64% av barnepassutgiftene. Må du ha dagmamma, så har du rett på både stønad til barnepass og kontantstøtte fra barnet er 1 år. Du har rett på 64% av de reelle barnepassutgiftene, selv om du får kontantstøtten i tillegg.

Er du gravid og ikke har tjent nok til perm.penger, så får du engangsstønaden i tillegg til overgangsstønad.

Skrevet

Tusen takk, ting går litt og litt for mer info jeg klarer samle sammen.. Jeg har fått et knall tilbud om leilighet nå og derfor haster det veldi for meg å finne ut hva jeg får i mnd.

Jeg er gravid og har ikke tjent nok til perm desverre, så derfor har jeg rett og slett søkt skole og håper jeg får svar imorgen.

hi

Skrevet

du har ikke tjent nok til permisjon så har du søkt skole???? hva har det mes saken å gjøre? du skjønner at du ikke kan begynne på skolen før barnet har begynt i bhg uanset.. og det har ingenting å si for OS om du er arbsledig eller student!

Skrevet

om du rekker å studere 6 av 10 mnd av svangerskapet får du ca 10000 fra lånekassa også. dvs at du er i et studie og har rett på lån. om du må ta permisjon fra studiet litt tidligere pga studieforløp. (f.eks om du har temin i mars og ikke rekker eksamen) eller blir sykemeldt telles dette også med

Skrevet

ser nå at det ikke står noe om du er gravid eller har barn... de ti tusen gjelder når du går ut i permisjon. om du er i studie alene med barn får du ca. 2000 ekstra fra lånekassa.

Skrevet

Dummeste jeg har hørt på lenge..;-)

Det går fiint an å studere med baby... krever at du er strukturert... men det går.. og du er veldig fleksibel som student.

Stå på

Skrevet

jah særlig.. stå på og ta med en nyfødt til timene så kan du akkurat plage og irritere de andre som prøver å fokusere.. som hun ene idioten i klassen min. det går an å ta hensyn!!!

Skrevet

Jeg er gravid, og har termin i midten av januar.

Hi

Skrevet

da rekker du ikke å få noe fra lånekassen, hvorfor har du søkt skole da?

Skrevet

har du ikke jobbet noe siden april? ville da heller satsa på å få meg en jobb... du må jo ha noe å leve av frem til fødselen? om du tilsammen har inntekt 6 av 10 mnd før svangerskapet får du den siste inntekten i permisjonspenger. antagelig itillegg til os siden du ikke rekkerå tjene så veldig mye mer... den blir kanskje litt redusert.

Skrevet

Jeg har ikke jobbet nok til å få perm penger. Og jeg har lust å gå skole, for jeg mangler en eksamen som skal tas i desember for å fullføre utdanninga mi. :)

Jeg søkte dette før jeg ble gravid, også klarte jeg aldri bestemme meg.. Men så var det fortsatt ledige plasser så jeg meldte meg opp igjen.. Må ha noe å gjøre fremover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...