Gå til innhold

Jeg er en politisk idioit. Hjelp meg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, som overskriften sier : jeg er en idiot når det gjelder politikk. Jeg kan INGENTING. Jeg tok en valgtest bare for å sjekke, og kom frem til at jeg bør stemme Sp. Men jeg vet ikke hva de står for i det hele tatt, så jeg vet ikke om jeg bør stemme i det hele tatt!

Hvilke partier er rød og hvem er blå forresten? :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke saker interesserer deg mest? Hva synes du er viktigst her i livet?

Senterpartiet er jo forresten ikke noe dårlig valg det:)

Skrevet

Som arbeidsledig, fattig småbarnsmamma er jeg selvfølgelig mest for det som går på kontanstøtte, barnehager, trygge veier ol.. men brenner egentlig ikke for noe mer :S

hi

Skrevet

Jeg stemmer SP. SP er undervurdert! Tror folk glemmer det partiet litt... eller tror at det er et parti kun før bønder - noe det ikke er. Gå inn på senterpartiet.no og les spørsmål og svar samt partiprogrammet. Mye fornuftig der altså!

Skrevet

Blå partier er: FrP, Høyre .

Hovedtrekk: Lite statlig styring, lav skatt, individuell frihet og ansvar.

Rød partier: SV, AP og Rødt.

Hovedtrekk: Sterk stat, høye skatter, fellesskapsløsninger, mindre individuell frihet, men mer sikkerhet.

Sentrumspartier (altså en blanding av rødt og blått): SP, KrF, Venstre.

Hovedtrekk: Midt i mellom rødt og blått.

SP fokus på distriktspolitikk.

KrF fokus på kristne verdier.

Venstre fokus på miljø og små bedrifter.

Nå kan du velge en kategori, så kan vi gå dypere inn i de partien som står der.

Skrevet

Som arbeidsledig, fattig småbarnsmamma, kan jeg med hånden på hjertet si at du vil få det best med fortsatt rødgrønn regjering. Jeg anbefaler deg derfor å stemme SV, Ap eller Sp.

Skrevet

AP,SV,FrP vil fjerne kontantstøtten. SP får aldri noe gjennomslag hvis de vil ha den i en eventuell rød- grønnregjering.

Skrevet

SP og KrF er mest for kontantstøtten. Som fattig aleneforelder ville jeg stemt SP foran KrF (med mindre du er veldig kristen). KrF er mest opptatt av å bevare kjernefamilien.

Kanskje Senterpartiet ikke er så dumt for deg. Bor du på landet i tillegg er det jo enda bedre.

Skrevet

Har stemt KrF tidligere, mest på grunn av at jeg er kristen. Men verdiene har nok forandret seg litt etter at jeg fikk barn :) Da er kanskje ikke disse partitestene så dumme likevel da :)

hi

Skrevet

Enig! Holde deg lagt unna de borgerlige partiene (Frp og Høyre) i alle fall!

Skrevet

Sp er sikkert greit det, men det er jo et mikroparti som ikke har noen som helst innflytelse! Så dermed kaster man bort stemmen sin!

Skrevet

Ap vil fjerne kontantstøtten, det er sant. Men det spiller liten rolle for en fattig alenemor som aldri vil klare seg på den fillesummen uansett. HI her trenger jo helt andre ting! Stønad til utdannelse og hjelp til å komme seg i jobb, rimelige barnehageplasser, billig/gratis helsevesen osv.

Skrevet

Jeg stemmer selv SP. Tidligere kalt bondepartiet. De sitter nå i regjering sammen med AP og SV.

Røde partier/venstresiden: Sosialistisk venstreparti, arbeiderspartiet, Rød valgsallianse, AKP

Grønne partier (moderate): Senterpartier, Venstre

Blå (høyresiden) : Høyre og FRP

Du må stille deg selv spørsmålet om hva som betyr noe for deg og hva som er viktig for deg, dine og samfunnet rundt deg. Hva tenker du om velferdsstaten? Mener du at rike bør gi mer av sin lomme enn de som tjener mindre, slik at alle kan nyte av godene? Mener du alle burde ha lik rett på helsehjelp, rettshjelp, vei, skole og lignende?

Eller mener du at alt skal overlates til hvert enkelt menneske? Det skal betales mindre skatt, men da må du selv betale sykehusopphold, skole osv.

Jeg foreslår at du går på partiene sine hjemmesider og først og fremst leser verdigrunnlaget til partiet og se om det samsvarer med partiprogrammet. Du vil neppe være 100 % enig med noen av partiene og kanskje er du ikke spesielt enig med noe av det som står i partiprogrammene, men da må du stemme på det som kanskje har det ene viktige, eller det som er nærmerst de verdiene og interessene du står for.

Når man har stemmerett, da bør man bruke den.

Skrevet

Jeg kan love deg at som fattig småbarnsmamma så skal du holde deg til venstresiden og de grønne partiene.

De borgelige, Høyre og FRP, er for mer privatisering. Mer privatisering betyr at man kanskje får betale mindre skatt, men derimot kanskje må betale skole, sykehusopphold og lignenende selv, det som idag støttes av det offentlige. De kan aldri redusere skattene så mye at de som tjener gjennomsnittlig har råd til å betale sykehusregningen sin selv. Selvsagt finnes det forsikringer, men man ser jo hvordan det funker i USA: Forsikringene er så dyre at de fattige har ikke råd til å benytte seg av dem, og de som tjener best kan kjøpe de beste forsikringener og komme på de beste sykehus.

Så hvis du ønsker at alle skal ha like muligheter og samme kvalitet på helse, skole, barnehage og alt det der, ja da stemmer du rødgrønt!!

FRP spesielt, lover gull og grønne skoger, men jeg skjønner ikke hvor de skal får tak i alle pengene, spesielt hvis de samtidig ønsker å redusere skattene? Ved for høyt forbruk av oljepengene, er det stor fare for at det kan føre til inflasjon og da kommer norges økonomi til å havne en plass hvor det er svart og glødende varmt.

FRP og høyre har ikke mer penger å rutte med enn det nåværende regjering har, forutenom hvis de har tenkt å bruke store summer av oljepengene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...