Gå til innhold

Skikkelig dårlig dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff...noen syns sikkert jeg er tåpelig nå,men idag er jeg litt deppa og lei meg. Hver dag strever vi for å få økonomien til å gå opp. Jeg er i permisjon med veldig lav lønn og mannen min tjener ikke så bra han heller. Jeg har ikke mulighet til å begynne i arbeid før om noen måneder fordi lillegutt er altfor liten nå. Jeg ser på alt det andre har som ikke vi har råd til, og jeg fatter bare ikke hvordan folk får råd til så mye. Bare en liten "filleting" som vogn...Idag var vi i på barseltreff for første gang,og alle...unntatt meg, kom med flotte vogner. Jeg kom med en gammel Simo kombi som både knirker,er rustet og ellers ikke ser ut. Jeg blir så lei meg..Jeg vil også ha fin vogn, bo greit og bare i det hele tatt ha råd til klær til meg selv om mannen innimellom. Eneste vi har råd til er mat,husleie og litt klær i ny og ne te lillegutt. Vi fikk nok barn altfor tidlig med tanke på at jeg ikke har noen utdannelse ennå og dermed ikke noe særlig lønn, men når jeg først ble gravid,så var jo det det beste som kunne hende oss. Samtidig ser jeg hvordan vi sliter nå. Er skikkelig vondt. Sitter hos ei venninne fordi vi selv ikke har råd til å ha internett. Av og til ønsker jeg meg bare lagt vekk. Noen sier at penger ikke betyr noe,men for oss som strever slik vi gjør,så betyr det alt. Det er så ille at jeg kvier meg til å gå tur med lillegutt fordi jeg er så flau over den fæle vogna. Uff...dette med vogn satte bare en vekker i meg idag når jeg ser hvordan andre "flotter" seg med nye,fine vogner. Beklager sytinga, men måtte bare få ut frustrasjonen min idag :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du har dårlig råd må du prøve å snu det til din fordel.

Bli en gjenbruker! Gå på loppemarkeder og gjenbruksbutikker, ta stilen helt ut og vær stolt av det!

Skrevet

Tenk så bra det er for miljøet og framtiden til gutten din at du velger brukte ting (selv om du kanskje hadde kjøpt nytt hadde du hatt pengene), det er vel noe av det beste du kan gjøre for ham. Selv var både jeg og barnefar studenter da vi fikk vår første. Moren min ville kjøpe vogn til babyen, og hun kunne sikkert ha brukt 10 000 kr på den. Men jeg ville ikke ha noen ny og fancy vogn, jeg ville ha en brukt en, og det ble faktisk en simo kombi for 1000 kr. Det er mye bedre for framtida.

Og man trenger ikke særlig med ting når man tenker om. Vi som lever i forbrukersamfunnet har helt sluttet å tenke på hva vi egentlig trenger. Vi skal bare sammelikne oss med andre, og så blir vi deppa fordi de har flere ting enn oss. Kan jo hende at de også har et stort forbrukerlån de holder hemmelig, eller så har de så mange ting fordi de går på shopping hver gang de krangler hjemme hos seg.

Det er lett å se hva man ikke har, men hva med å fokusere på hva dere har? Dere har jo råd til husleie og mat, og det er jo det man trenger for å overleve. Så har dere vel nok av kjærlighet og en liten, søt baby.

Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar :) Ble i veldig mye bedre humør da jeg leste innleggene deres. Jeg blir som sagt veldig lei meg når jeg ser hva andre har,og ikke jeg, men det er som Anonym 20:43 sier, jeg vet jo ikke hvordan det er hjemme hos andre,verken med økonomi eller samliv. Men det er dette forbrukersamfunnet som styrer mange av tankene og følelsene mine. Folk er blitt så opptatt av å ha mye nytt og fancy, både av ting til seg selv og babyen. Jeg og mannen min har et veldig bra samliv,men merker til tider det kan slite på forholdet når man må vri og vende på hver en krone. Håper jeg etterhvert kan få meg en utdannelse og en bra jobb.

Skrevet

Anonym 20:43 her igjen. Er selv vokst opp med en alenemor utenfor Norge, så ingen sosiale stønader. Heller ingen hjelp, hverken samvær eller bidrag, fra han som er faren min. Hadde en fin barndom for det, moren min prioriterte sparing og ting til meg. Men jeg lærte fort at det var ikke ting, men bare det å ha det koselig som betydde noe. Så jo ikke så mye til moren min (som hadde 2 jobber for å har råd til alt det nødvendige), så det å ha tid med henne var gull verdt.

Da vi flyttet til Norge hadde vi plutselig tid til å henge mye sammen og å kjøpe ting. Men da skjønte jo jeg at de tingene andre kjøpte for å være populære ikke var noe særlig. Familien min har også alltid vært fokuserte på miljøet og vi skjønner at overforbruk, og faktisk det som blir sett på som vanlig forbruk her til lands, ikke er gunstig for kloden. Jeg kjøper derfor mye brukt til barna mine, er bra for lommeboka og for miljøet.

Økonomi er jo noe av det mange par krangler om, når man har dårlig økonomi så er jo dette også noe som går utover forholdet. Familievernet er et gratistilbud til familier hvis dere trenger noen å snakke med. NAV har også gratis økonomirådgivere.

Skrevet

På husbanken.no kan du også kalkulere om dere har rett på bostøtte.

Skrevet

Prøv heller å fokusere på det positive i tilværelsen deres, dere har jo et godt samliv..... matrielle ting gjør deg ikke mer lykkelig.

Vi har god råd, nytt fint hus, lite lån, men dette gjør meg ikke lykkelig det er ingen kjærlighet mellom oss lenger, skulle heller hatt dårlig råd og et godt samliv.....

Skrevet

Takk igjen for gode svar :) Jeg prøver å fokusere på det gode samlivet, men det er ikke mye lett. For alt dreier seg om penger, er hvertfall slik jeg føler det. Nesten alt man foretar seg koster penger. Jeg får vondt i magen hver gang jeg hører om folk som har god råd,for jeg skulle så inderlig ønske at det var oss. Jeg har i tillegg et studielån på 50 000 for en utdannelse jeg hoppa av da jeg var ung og dum. Har ennå ikke begynt å betale,men regner med at jeg må det f.o.m neste år. Huff...ingen god situasjon dette her.

HI

Skrevet

Bor du i oslo(akershus? Om du vil arve tøy, leker og div etter mine gutter skal du gjerne få lov til det.

skriv mailen din, gjerne i et nytt innlegg med overskrift til guttemammaioslo, er ikke så ofte på dib lenger, så hold den gjerne oppe til jeg har sett den-svart deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...