Gå til innhold

når må babyen snu seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er 28+2 nå, og var på kontroll på mandagen. da lå babyen fortsatt i seteleie. Når er det den må snu seg for at jeg skal slippe evt. setefødsel/KS??

Vet at jeg sikkert har noen uke igjen før jeg trenger å bekymre meg veldig. Men hadde en veldig hard fødsel sist gang (40timer med rier tilslutt endte med hastekeisersnitt) så er ser veldig mørkt på å evt få en setefødsel denne gang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du, gå inn på skravlesiden og les mitt innlegg der :) Har skrevet en del om det. Du er bare 28 uker på vei, så babyen snur seg sikkert, men samtidig så kimser jeg ikke av at du er redd for det og tenker på det. Er selv i dag i min trettitredje uke og livredd for dette. Så forstår deg GODT !

Men vet du hva, jeg har satt meg veeeeeeeeldig godt inn i setefødsel, så langt jeg kan i allefall, og de allerfleste jeg prater med om det som har opplevd det, sier at det ikke er noe vondere enn hodefødsel. Problemet er heller verre for barnet, dersom det blir sittende fast.

Det jeg er redd for er nettopp hastesnitt, men det kan forsåvdit skje i alle fødsler sant. Når man har en seteleiefødsel er det over dobbelt så mange til stede, leger, gynekologer OG barnepleiere. Så man er i trygge hender. Jeg synes du skal ytre redselen din for jordmoren din og prate med henne om det. Så får du nok masse nyttig info. Les den andre tråden min både her inne og på skravle. Overskriften lyder noe som "kom akkurat hjem fra sykehuset " eller noe, du kan jo lete etter innlegg med nicket mitt, men ligger ganske høyt oppe på skravle nå.

Babyen kan snu seg inntil timen før du får rier, så det er heeeeeeelt vanlig at de snur sent ! Især om du er flergangsfødende :)

Skrevet

tusen takk for svar :)

1.mann lå med hodet ned stortsett fra uke 28 sist, men det endte alikevel med hastekeisersnitt. Men har bare en positiv opplevelse av det heldigvis.

Men skal mest sannsynlig til fødselssamtale når fødselen nærmer seg, i og med at siste fødsel gikk som den gikk. Fikk jo aldri oppleve å føde vaginalt, noe som jeg gjerne vil oppleve denne gangen.

men visst babyen ligger i seteleie, så vil jeg heller ha keisersnitt. Fordi å ta sjansen på at denne fødselen går helt normalt, når forrige gikk som den gikk. Det tørr jeg ikke!!

Men skal snakke med jordmor om dette neste gang jeg skal dit :) Så får vi se hva som skjer :)

Skrevet

er også litt skeptisk til evt. setefødsel siden 1.mann var 4140g og 39cm rundt hodet!!! Så var jo ikke akkurat noen liten pjokk nei :)

Skrevet

Skjønner deg godt da ja, str har jo egentlig alt å si når det gjelder seteleie. Er de over 4 kg gjør de det ikke tror jeg, altså baby må være mellom 2-4 kg for at man får føde via seteleie.

Så du må aldri føde om du ikke vil. Ahus sa at de ALDRI tvinger noen til å føde dersom de ikke vil, og især ikke ved seteleie. Jeg spurte om jeg fikk ks om jeg ville: JA ! Sa hun, 0 problem. Da ble det planlagt snitt i uke 37/38, men jeg vil jo gjerne føde seteleie også jeg da.

Min første snuppe var rett under 3000gram og 44 cm. Hodet husker jeg ikke i farta hmmm. Jo sjekket nå: 36 !

Skrevet

ja, visst det blir en liten baby så går det jo litt lettere. vil jo tro at det beste er å føde vaginalt uansett liksom. Kommer seg vel mye fortere etter en fødsel da. Ikke for det, jeg var veldig lite plaget etter mitt keisersnitt. Var på hytta en uke etterpå liksom, og kjente ikke noe ubehag etter de 2-3første dagene etter operasjonen :)

Skrevet

Var hos legen i går, og hun snakket om at det var så voldsomt viktig å sjekke leie i uke 36. Virket ikke som om hun brydde seg om noe som hendte før den tid..

Min ligger i hodeleie nå, min forrige lå i seteleie fram til ca uke 34 og så snudde hun seg.

Er i uke 33 nå.

Skrevet

Ja mitt ks var også kjempeflott, aldri klaget over det. Men da det ble gjort to uker før, så kunne jo barnet potensielt være 4 uker for lite. Jeg kunne jo gått to uker over for alt man visste, så ungen kom ut med masse gulsott og var helt slapp og tok aldri brystet.

Så det er den biten jeg er engstelig for ved ks. Ikke så mye meg selv.

Så bra sonia, sofie og lillesøster. Da er det håp for oss andre også :D

Skrevet

Jeg skal ha UL for å sjekke for seteleie i uke 35. Trodde den kunne snu seg etter det, så jeg spurte jordmor om det ikke var litt tidlig å sjekke, men hun sa at da har den nok festet seg. Nå er jeg 33, og hun var litt overrasket da hun kjente at hodet var på plass nederst. Så en gang mellom 33 og 35 bør det vel skje, da.

Stoler imidlertid ikke på henne, for hun var bombesikker på at hodet hadde festet seg forrige svangerskap også, med da var det nok rumpa som hadde festet seg ;-) Men det gikk veldig bra det også, når de omsider skjønte hvilken del som var på veg ut, så jeg har faktisk et avslappet forhold til seteleie. Vil bare vite det sikkert på forhånd denne gangen.

Skrevet

Jegble oppdaget seteleie i 36.uke da jeg var på en vanlig UL hs gyn. Han sa at fra 36.uke henviste de til sykehuset for videre oppfølging hvis det var seteleie. Var så til kontroll på fødepoliklinikken i 38. uke og da hadde hun snudd seg :) Hos fastlegen i 39.uke kjentes det fremdeles ut som hodeleie men ikke festet og satt høyt i bekkenet. Hun sa at det var lite sannsynlig at det ville bli setefødsel nå men om jeg var i tvil kunne jeg sjekke det på sykehuset når fødselen startet. Skulle reise inn med en gang noe skjedde og ikke drøye slik som tidligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...