Gå til innhold

8 mnd og i bhg......

dyp og indelig lykke x 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

gutten min er 17 mnd og går i en kjempekoselig familie bhg med 12 barn på samme alder. etter sommerferien har det startet en liten jente på 8 mnd...............!!!!! det er HELT hårreisende etter min mening. så små barn har ikke noe å gjøre i bhg. det skal sies at jeg ikke vet noe om årsakene til dette, det kan være mange formildende omstendigheter, men herregud så lita den vesle jenta er... stakkars....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huh, ser konturene av en kjempediskusjon her, og må si jeg er helt enig med deg.

Skrevet

Hver og en kan jo bare snakke for seg selv.Jeg personlig blir lei meg når jeg tenker på alt de største barna mine og jeg gikk glipp av sammen, når de begynte så tidlig hos dagmamma(var så og si umulig å få plass i barnehage for barn under 3 den gangen)og hadde en sliten mor i full jobb, fordi jeg trodde at lykken var å komme ut i jobb igjen så fort som mulig. For det må man jo og blabla og det er ikke mulig å leve på en (ikke spesielt stor lønn) og blabla...Men det er faktisk ikke sant for alle har jeg funnet ut,-ihvertfall ikke hvis man virkelig vil være hjemme litt lengre med barna. Synes det er et tragisk samfunn vi har skapt oss, hvis det er sånn at vi ikke kan nyte småbarnstiden med barna våre. Tenker selv at jeg ihvertfall, ikke kommer til å angre på at jeg ikke jobba mer når jeg blir gammel og ser tilbake.....

Skrevet

Dere vet ALDRI hva som ligger bak. Skikkelig dårlig av dere å dømme slik, pass deres egne saker. Heller bhg enn dagmamma uansett ( hvis noen absolutt må)

Skrevet

Helt enig med deg! min gutt som begynte i barnehagen da han var 8.5mnd hadde en mye bedre start enn broren som var 13mnd.

å sende barna i barnehagen når de er 8mnd gjør ikke en mor til en dårligere mor enn hun som sender barnet i barnehagen når det er 12mnd.

Et spørsmål tilslutt: er det alltid for barnets skyld at det ikke begynner i barnehage før det er 12-13mnd??

Skrevet

Det blir jo utifra hver enkelts syn på ting det da. 8,5 mnd eller 12-13 mnd er for tidlig uansett utifra mitt syn. Synes ikke det er så veldig stor forskjell på det. Jeg har valgt å ha barna hjemme til de er min. ca 2 år, og det er fordi jeg mener det er best for barna. Men jeg har full respekt for at andre mener annerledes. (og da forutsetter jeg selvfølgelig at barna har det bra hjemme). Hvis ikke snakker vi om noe helt annet! Det jeg henger meg opp i er at det noen ganger virker som om vi lever i et samfunn der det er umulig å kunne velge. Men nok en gang,-hver og en må gjøre det som er best for seg!

Skrevet

Jeg er helt enig. 8 mnd er tidlig, og jeg håper jeg slipper å sette barnet mitt inn i barnehage før han er fyllt 2-3 år. Men det vet jeg ikke før tiden er der. Jeg søker nye jobber nå, så jeg kan begynne å jobbe kvelder slik at jeg er hjemme på dagtid med den lille, så er pappaen hjemme på kvelden etter skolen. Om jeg skulle være så uheldig å ikke få noen ny jobb, har jeg en arbeidsdag på 12 timer (inkl. pendling) og vil ikke få tid til min lille baby - som er min største skrekk!! Mannen min skal gå skole, full tid (har ikke krav på lån/stipend) så er bare min inntekt vi lever på, så jeg kan dessverre ikke være hjemme et ekstra år. Så, må jeg da evt sette min 1 åring i barnehage, så må jeg det. Selvom jeg selv har lite lyst.

Skrevet

Poenget med innlegget mitt:

Ikke sikkert at dem som setter inn denne lille jenta på 8 mnd har lyst til det, men så har de heller ikke noe annet valg. Dessverre!

Skrevet

Det er alltid en grunn til at barnet begynner når det gjør. Omstendigheter er forskjellige fra hjem til hjem.

Jobber selv i en småbarnsavdeling og har hatt mange under ett år som har begynt hos meg. Det er ikke unaturlig. Som regel har ikke disse barna like lange dager som en treåring.

Det som bekymrer meg litt gjennom disse innleggene er at det virker som om mange tror barnet har det forferdelig i barnehagen... Lurer litt på hva som fører til den tankegangen..

Mitt barn kommer til å begynne når hun er rundt året. Jeg mener det er godt for barna å være i sosialt samspill med andre barn allerede fra ettårsalder og har ingen planer om å utvide permisjonen for å kunne holde henne hjemme i flere år! Det mener jeg verken er sunt for mor eller barn.

Skrevet

For en utrolig dømmende holdning. Det er ikke alle som har mulighet og økonomi å ha barna hjemme til de er halvannet. Dere vet ingenting om historiene bak dette. Mitt barn må begynne ved ca. 10 mnd, og det blir 3-4 timer midt på dagen, hvis ikke er det snakk om å miste studieplass. Synes ikke selv det er ideelt, men tror ikke det blir noe lettere av å synes "synd" på barnet.

Og lurer på dere tror om de som jobber i barnehage? Småbarnsavdelingene er stort sett ganske små, med mange ansatte, og fortsatt soving midt på dagen. Det er omsorgsfulle, voksne og fine mennesker i barnehage - de har all min tillit og respekt.

Hva ser dere for dere? (Som synes barna er alt for små..)

Skal man ta abort fordi man vet barnet må i bhg tidlig? Skal man finne en dagmamma, som ikke snakker norsk, har noe pedagogisk utdanning, og ikke har mulighet til å være ute med 3-4 barn? Skal man la barna og familien gå for lut og kaldt vann fordi man ikke har penger til å ta vare på de?

Som MOR gir jeg med glede opp mange av mine goder om det skulle vise seg at barnet mistrives og overhodet ikke er klar for barnehage. Men lurer på hvor mange barn der ute som har en kjempehard start i bhg eller skole fordi de har valsa hjemme i mors skjørtekant for lenge - er de hjemme fordi det er best for barnet, eller for mors ego? Synes synd på de barna jeg.....

Skrevet

PS! Alle har selvfølgelig ett reellt valg om å være hjemme hvis man vil, man får alltid til det man vil!!!!! Men jeg blir ikke noen god mor av å gi opp mine drømmer, og ønsker for meg selv. Og for meg er det det som er valget i denne situasjonen, Bli hjemme med barnet og gi opp plassen på drømmestudiet som jeg har jobbet hardt for å komme inn på, eller gå på skolen og ha barnet i bhg fra det er 9-10 mnd gammelt, 3-5 timer dagen..

Skrevet

Grusomt å se så små begynne i barnehage, ja, helt enig, men vi vet ikke noe om årsaken.

Jeg måtte sende datteren min i bhg da hun var 10 måneder, fordi, far ikke kunne ta ut permisjon da han var selvstendig næringsdrivende og jeg måtte tilbake i jobb. Tror du det fikk meg til å føle meg som verdens verste mor??? JAAAAA! Det var helt forferdelig!

MEN, jeg hadde ingen alternativer overhodet, og nå som pappapermisjonen er utvidet til 10 uker, så er det jo enda verre og heldigvis, for min del, så har mannen en ansatt så han kan ta sine ti uker denne gangen. (og nei, man får ikke overført permisjonen på det grunnlaget)

Men det er mange årsaker til at barn blir sendt tidlig i bhg, veldig mange.

Så vær så snill å ikke døm, for jeg tror at de fleste foreldre der ute som må sende nurkene i barnehage før de er året, ikke synes det er spesiellt kjekt. Jeg vet iallefall at jeg slet vedlig med det, og selv nå når hun er 2 1/2 år og elsker bhg, så har jeg fortsatt dårlig samvittighet for at jobb og økonomi måtte prioriteres når hun var så bitte liten.

Skrevet

Hehe.. denne diskusjonen kan nok bli evigvarende, jenter! Dette vil alltid handle om dine egne holdninger og verdier, og man kan aldri si at de nødvendigvis er bedre enn andres, selv om en selv selvfølgelig synes det!

Det yngste barnet som har begynt hos oss var 5 mnd! Mor kom flyttende fra utlandet, og hadde ikke opparbeidet noen form for rettigheter her! Hun hadde et sterkt ønske om at barnet skulle gå i barnehage, som har et opplegg, og gir en trygghet, framfor å velge en helt fremmed dagmamma! Det respekterte jeg sterkt, og vi tok utfordringen! For utfordring var det! Barnet tok ikke flaske enda engang! Men det gikk over all forventning, barnet trivdes godt, og var trygg og glad! Ellers er det veldig vanlig at barna begynner i barnehagen ved ca 10 mnd alder, og overgangen er ofte mye mindre "traumatisk" for disse enn for de som har gått hjemme lenge! Og som noen her sier, vi driver jo ikke akkurat organisert barnemishandling heller da! De som jobber hos meg er genuint interessert i og glade i barn, og vil gjøre alt de kan for at barna skal ha det bra! For 98% av barna er barnehagen et fint sted og være, men det finnes alltid noen svært få som sliter med tryggheten, og som kan oppleve det som vanskelig å fungere i en gruppe!

Men jeg tror at det som er mest usunt er at barnet opplever mødre som bare er fulle av skyldfølelse og dårlig samvittighet! Man må gjøre det som føles rett for seg, og huske på at alle barn er små individer! Noen begynner å bli lei både mamma og stua i 8 måneders alder, mens andre helst aldri ville ha klippet navlestrengen! Jeg tror vi mammaer stort sett gjør det vi tror er best for våre små, jeg!

Skrevet

jeg er en av de forferdelige mødrene (og ja herregud jeg er også en ung mor med mine 24 år) som leverte barnet mitt i bhg. når hun var 9mnd. gammel. Jeg begynte da å studere igjen og hun var i bhg. i 3 dager i uka fra ca 9-4 hvor hun sov mellom 3-5 timer.

Men om jeg hadde valgt å være hjemme med henne hadde jeg jo blitt beskyldt for å være lat og aldri komme meg tilbake og i arbeidslivet, så uansett hva man gjør så er det vanskelig å gjøre alt riktig for dere perfekte mødre:)

For oss fungerte det veldig bra, hun er trygg og glad i bhg. så jeg har ingen bekymringer for "ettervirkninger" av min forferdelige behandling. Jeg stortrives som student og hun stortrives med andre barn, win win.

Skrevet

Det er alt sammen vel og bra! Men jeg tror likevel ikke at man startet opp med småbarnsavdelinger i barnehagen fordi babyene kjedet seg hjemme og trengte å sosialiseres.... Og ja,-jeg er en av de grusomme egoistiske uintelligente høyskoleutdannete eldre mødrene som plager babyene mine med å ha dem hjemme hos meg til de er 2 år. (som også har prøvd den andre varianten)

Skrevet

haha! for å følge opp magica: jeg har universitetsutdannelse og ser på meg selv som normalt intelligent, men skal uansett være hjemme med barnet minst 12 måneder (helst blir det ett og et halvt år sammenlagt min og pappaen sin permisjon).

ikke fordi jeg tror de har vondt av å være i barnehage, men jeg tror hvertfall IKKE de har vondt av å være hjemme til de er... la oss si to år gamle.

og nå sier jeg ikke at alle burde være hjemme med mamma i to år! bare at de neppe har vondt av det heller :)

Skrevet

Til nutti!

Jeg fikk overført alle ukene til far forrige gang, kun på grunnlag av at han var selvstendig, så det går fint...

Ellers vil jeg bare si at alle har rett på sin egen oppfatning av slike saker. Men! Du får en kvalitetsikring gjennom å ha barnet i barnehage fremfor dagmamma. De minste barna får i tillegg gjerne litt ekstra oppfølging, fordi de faktisk trenger det! Mitt ønske var, før jeg fikk 1. at jeg kunne gå hjemme et ekstra år, men ser nå at det var riktig av meg å sende henne i bhg når hun var 12 mnd. Hun storkoser seg, og får utfordringer som jeg ikke kan gi henne alene hjemme.

hilsen førskolelærer...

Skrevet

Hei "en til i 2010"! Siden jeg har barna mine hjemme et ekstra år, lurte jeg på hvilke utfordringer det er? Bare for å sjekke om jeg gir barna mine det de trenger liksom...

hilsen lærer.....

Skrevet

Synes dette var skikkelig dømmende å lese. Vi var selv tvunget til å sende barnet vårt i bhg da han var 10 mnd, og syntes selv det var kjempe trist. Men vi hadde desverre ikke noe valg da samboer var selvstendig og jeg måtte ut i jobb.. Skulle gjerne vært hjemme om jeg kunne bestemt selv, men når økonomien tilsier at man ikke har råd til annet ble det desverre sånn..

Skrevet

Til " en til i 2010"

Da er det iallefall ingen tvil om at nav forskjellsbehandler, for jeg fikk blankt avslag på min søknad :(

Og til alle andre (spesiellt dere som synes vi er dårlige mødre for å sende barna i bhg tidlig)

Poenget var vel helst at vi har alle forskjellige årsaker til å sende barna i bhg tidlig, og at det ikke er alle som velger dette frivillig.

Jeg er riktignok av den oppfatning at barn har godt av å tilbringe tid med andre barn, men jeg skulle gjort mye for å fått noen ekstra måneder hjemme med jenten vår.

pr i dag har hun vel halve dager i bhg, men det er fordi jeg går sykemeldt, så da har ikke vi det travelt om morgenen, men hun er allikervel i bhg hver dag av to grunner:

Jeg har ikke helse til å aktivisere henne hele dagen og de dagene hun ikke er i bhg (lørdag/søndag/ langehlger osv), så tar hun på seg sekken sin og kjefter fordi hun ikke får gå i bhg.

Vi får vel alle bare være enige om at vi ikke er enige:)

Skrevet

Det JEG reagerer på er at du sier det er 12 barn i EN familiebarnehage.

Da må jeg bare skyte inn å si at det IKKE er lov- så da kan du være like uansvarlig. Vet du at barnet ditt er et registrert barn? Og ikke et "utenpåbarn"? Slik at det faktisk er forsikret? barnehagen plikter å forsikre barnet i åpningstiden- men de kan jo ikke forsikre flere barn enn tillatt? Hva med bemanning?

En familiebarnehage skal foregå i ett bebodd hjem, og ha 10 barn under 6 år, eller 8 barn under 3 år. Ikke noe unntak for dette- det er rimelig strengt. Det må nemlig søkes bruksendring for huset som skal brukes dersom det er dobbel gruppe. Flere barn enn 10 er altså ikke lov i følge regler for familiebarnehager i Norge.

at ikke du eller jeg ville gjort det samme gir oss ikke rett til å dømme mennesker vi ikke kjenner. For alt du vet; kanskje det er til barnets beste??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...